Auto Świat Wiadomości Premiery Audi pokazało najmocniejsze spalinowe auto w historii marki. Oto RS Q8 Performance

Audi pokazało najmocniejsze spalinowe auto w historii marki. Oto RS Q8 Performance

Audi rozszerzyło gamę modelową zmodernizowanego modelu Q8 o wersję RS Q8 o mocy 600 KM. Ale to nie wszystko, bo do linii dołączył również topowy wariant RS Q8 Performance o mocy zwiększonej do 640 KM. Czyni ona tego SUV-a najmocniejszym spalinowym samochodem w historii Audi Sport GmbH.

nowe RS Q8 performance i zaktualizowane RS Q8
Zobacz galerię (50)
Audi
nowe RS Q8 performance i zaktualizowane RS Q8

Audi RS Q8 i RS Q8 performance — stylistyka

Nowe Audi RS Q8 i RS Q8 performance otrzymały nowy przedni zderzak z efektownymi wlotami powietrza, charakterystyczną strukturą plastra miodu i spojlerem. W RS Q8 jest on błyszczący, a w odmianie Performance wykończony w matowej szarości. Każda pojedyncza komórka w strukturze plastra miodu w osłonie Singleframe ma teraz trójwymiarową formę. Nieco inny jest także tylny pas z dwiema owalnymi końcówkami wydechu oraz dyfuzorem z odblaskiem.

Najmocniejsze Q8, podobnie jak inne warianty (zaktualizowane wcześniej) wykorzystują oświetlenie przednie Matrix LED. W opcji mamy tu reflektory HD Matrix LED ze światłami laserowymi, jako światłami drogowymi. Z tym że topowy wariant od wersji "cywilnych" odróżnia przyciemniona ramka. Tak jak w innych Q8 mamy tutaj także sygnatury cyfrowych świateł do jazdy dziennej, ale tylko w RS dostępna jest flaga z szachownicą.

W RS Q8 mamy także tylne lampy OLED, również z pięcioma cyfrowymi sygnaturami świetlnymi do wyboru.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi RS Q8 i RS Q8 Performance — osiągi

Nowe RS Q8 napędzane jest 8-cylindrowym silnikiem o mocy 600 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sek. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Opcjonalnie można ją zwiększyć do 280 km/h lub do 305 km/h.

Jeszcze mocniejsze jest Audi RS Q8 Performance — ma najmocniejszy seryjnie produkowany silnik spalinowy w historii Audi Sport GmbH. Moc zwiększono tu do 640 KM, a maksymalny moment obrotowy 850 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. Ta wersje ma zwiększający moc, nowo opracowany, lżejszy układ wydechowy, który generuje jeszcze bardziej sportowy i sugestywny dźwięk niż "podstawowe" Audi RS Q8. Opcjonalnie można go zastąpić sportowym układem wydechowym RS, który oferować ma jeszcze intensywniejsze doznania dźwiękowe. Układ można rozpoznać po błyszczących, czarnych końcówkach wydechu.

Audi RS Q8 i RS Q8 Performance — napęd i zawieszenie

Obie wersje nowego RS Q8 są wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quattro, połączony z 8-biegową przekładnią tiptronic. W napędzie zastosowano całkowicie mechaniczny centralny mechanizm różnicowy, który rozdziela moment obrotowy silnika na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Audi zaznacza, że w przypadku poślizgu na przednią oś trafia do 70 proc. siły napędowej, a na tylną do 85 proc. Taka konfiguracja ma ograniczać podsterowność i ułatwiać ustawianie samochodu na wejściu w zakręt.

RS Q8 i RS Q8 Performance standardowo są wyposażone w adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia o ustawieniach dostosowanych do wersji RS. Przy czym prześwit w obu wariantach można regulować w o 90 mm. W opcji można zamówić elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów (eAWS).

Osiągi auta można polepszyć zamawiając pakiet dynamic plus dla RS Q8. Opcja ta zwiększa prędkość maksymalną do 305 km/h, a w jej skład wchodzą elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów, sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz ceramiczny układ hamulcowy RS — opcja seryjna w wydaniu Performance.

Obie wersje są standardowo wyposażone w 22-calowe felgi z oponami 295/40. W opcji można zamówić 23-calowe felgi z sześcioma ramionami w kształcie litery Y i oponami 295/35. Dla RS Q8 performance zarezerwowano 32-calowe obręcze, które zmniejszają też masę nieresorowaną – każda o około 5 kg w porównaniu ze standardowymi obręczami. W sumie redukcja masy wynosi ok. 20 kg. Tutaj także dodatkowo zamówić można opony Pirelli P Zero 295/35 R23.

Układ hamulcowy RS dysponuje wentylowanymi, kompozytowymi tarczami hamulcowymi o średnicy 420 milimetrów z przodu i 370 milimetrów z tyłu. Z przodu mamy zaciski 10-tłoczkowe. Opcjonalne hamulce ceramiczne mają tarcze o średnicy 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

Ceny Audi RS Q8 zaczynają się od 659 tys. 400 zł.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: