- Od 1 lipca w Warszawie działa pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
- Zajmuje centralny obszar stolicy — ok. 37 km kwadratowych
- Większość samochodów nie będzie musiała mieć naklejek uprawniających do wjazdu
- Wskazujemy także, kto powinien starać się o naklejkę i jak to zrobić
- Strefa Czystego Transportu — jaki obszar obejmuje?
- Etapy wdrażania Strefy Czystego Transportu w Warszawie
- Etap 1 SCT od lipca 2024
- Etap 2 SCT od 2026 r.
- Etap 3 SCT od 2028 r.
- Etap 4 SCT od 2030 r.
- Etap 5 SCT od 2032 r.
- Czy nalepka jest niezbędna?
- Kto potrzebuje naklejki?
- Ulgi i wyjątki od wymogów SCT
- Jak sprawdzić, czy potrzebuję naklejki?
- Jak sprawdzić poziom emisji spalin (normę spalin EURO)
- Jak uzyskać nalepkę na przednią szybę?
- Wydawanie nalepek uprawniających do wjazdu do SCT
- Weryfikacja SCT — kontrole i kary
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu zaczęła działać nie w Krakowie, jak wcześniej planowano, a w Warszawie. Ograniczenia związane z SCT zaczęły obowiązywać 1 lipca 2024 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoStrefa Czystego Transportu — jaki obszar obejmuje?
SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni miasta. To większość warszawskiego Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic centralnych.
Granica Strefy Czystego Transportu przebiega:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7 (od ul. Czorsztyńskiej, przez stacje i przystanki kolejowe: Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska, Warszawa Zoo, Warszawa Targówek do ul. Wiatracznej);
- ulicą Wiatraczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych;
- Mostem Łazienkowskim;
- aleją Armii Ludowej;
- ulicą Wawelską;
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia.
Ulice graniczne będą znajdowały się poza Strefą Czystego Transportu.
Etapy wdrażania Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w Warszawie, która zaczęła działać 1 lipca, jest pierwszym etapem jej wdrażania. Później, od 1 stycznia 2026 r., co dwa lata, będą zwiększać się wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się po strefie. Wszystkie zaplanowane działania w tym zakresie przedstawiają się następująco.
Etap 1 SCT od lipca 2024
Pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat).
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Etap 2 SCT od 2026 r.
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat)
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).
Etap 3 SCT od 2028 r.
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 23 lat).
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 14 lat).
Etap 4 SCT od 2030 r.
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 21 lat).
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2017 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).
Etap 5 SCT od 2032 r.
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2020 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 12 lat).
- Przeczytaj także: Rusza Narodowy Auto Test 2024. Zostań współtwórcą rankingów niezawodności i satysfakcji
Czy nalepka jest niezbędna?
Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu jest związany z normami emisji spalin. Po SCT poruszać się mogą wyłącznie pojazdy, które spełniają określone przepisami normy Euro, powiązane z datą produkcji pojazdu.
Do strefy mogą wjechać wszystkie pojazdy, niezależnie od rodzaju napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy,czy zasilane LPG, pod warunkiem że spełniają określoną normę emisji spalin.
Aby wjechać do warszawskiej SCT na jej pierwszym etapie (od 1 lipca 2024 r.), kierowca będzie musiał prowadzić samochód benzynowy spełniający co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowszy) lub samochód z silnikiem Diesla spełniający co najmniej normę Euro 4 (z rocznika 2005 lub nowszy).
Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu w pierwszym etapie SCT, czyli od 1 lipca 2024 r., dotyczy więc samochodów benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Motocykle, skutery i quady mogą wjeżdżać do strefy.
Jak informuje warszawski Zarząd Dróg Miejskich, w pierwszym etapie wdrażania Strefy Czystego Transportu w Warszawie zdecydowana większość pojazdów spełnia wymogi i nie potrzebuje żadnej nalepki, wniosku czy zgłoszenia.
Jeśli nasz samochód spełnia te wymogi — nie potrzebujemy żadnej nalepki.
Kto potrzebuje naklejki?
Uzyskać nalepkę na przednią szybę auta, uprawniającą do wjazdu do strefy, będą musiały uzyskać osoby, które posiadają pojazdy starsze, niż wymagane na danym etapie SCT i które jednocześnie podlegają pod specjalne wyjątki od wymogów.
Ulgi i wyjątki od wymogów SCT
Mieszkańcy Warszawy
Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnione będą osoby zameldowane (na pobyt czasowy lub stały) i płacące podatki w Warszawie. Pod uwagę brane jest zeznanie podatkowe PIT lub zaświadczenie z urzędu skarbowego. Zwolnienie to dotyczy także pojazdów, których data ostatniej rejestracji jest wcześniejsza niż 1 stycznia 2024 r.
- Dokumenty wymagane do nalepki można sprawdzić na stronie https://zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2024/05/KU31-Karta-Uslugi-nalepka-SCT.pdf
Osoby prawne
Do końca 2027 r. są zwolnione z zasad obowiązujących w SCT firmy płacące podatki w Warszawie z siedzibą w Warszawie. Zwolnienie dotyczy pojazdów, których data ostatniej rejestracji jest wcześniejsza niż 1 stycznia 2024 r.
- Dokumenty wymagane do nalepki na można sprawdzić stronie https://zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2024/05/KU31-Karta-Uslugi-nalepka-SCT.pdf
Seniorzy
Będą zwolnieni bezterminowo z zasad obowiązujących w SCT.
Warunki:
- osoby powyżej 70. roku życia (do końca 2023 r. ukończyły 70 lat);
- pojazd jest własnością lub współwłasnością najpóźniej od dnia 31 grudnia 2023 r.;
- senior kieruje pojazdem lub jest jego pasażerem;
- senior może wskazać do objęcia wyłączeniem jeden pojazd.
Pojazdy zabytkowe i historyczne
Takie pojazdy będą mogły wjechać do SCT.
- Dokumenty wymagane do nalepki można sprawdzić na stronie https://zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2024/05/KU31-Karta-Uslugi-nalepka-SCT.pdf
Pojazdy specjalne
Pojazdy specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy) będą mogły wjechać do SCT.
Przypadki losowe
Osoby udające się do SCT w przypadkach losowych, takich jak np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury, będą mogły wjechać przez 4 dni w roku.
Wyjątki ustawowe
Do SCT będą mogły wjeżdżać:
- służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna);
- pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością;
- inne (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką).
Jak sprawdzić, czy potrzebuję naklejki?
Jak informuje ZDM, w pierwszym etapie wdrażania SCT w Warszawie zdecydowana większość pojazdów spełnia wymogi i nie potrzebuje żadnej nalepki, wniosku czy zgłoszenia.
- Dowiedz się więcej: Taka będzie nowa nalepka uprawniająca do wjazdu do strefy czystego transportu
Jeśli jednak chcemy sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia wymogi SCT (i tym samym nie potrzebujemy naklejki) — należy wejść na stronę https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/. Tam możemy sprawdzić swoje auto w ok. 30 s.
Proces sprawdzania przedstawia się następująco:
- Klikamy "Sprawdź".
- Wybieramy rodzaj pojazdu.
- Klikamy "Dalej".
- Podajemy rok produkcji.
- Klikamy "Dalej".
- Wybieramy rodzaj paliwa.
- Klikamy "Dalej".
- Podajemy normę emisji spalin (informacja opcjonalna — jeśli nie znamy normy spalin swojego samochodu, nie musimy jej podawać).
- Klikamy "Dalej".
- Czekamy na informację.
Jak sprawdzić poziom emisji spalin (normę spalin EURO)
Poziom emisji spalin, czyli normę EURO sprawdzić można na jednej z rządowych stron:
- za pośrednictwem aplikacji mObywatel www.gov.pl/web/mobywatel;
- w usłudze "Sprawdź historię pojazdu" www.historiapojazdu.gov.pl.
Jeśli nasz samochód ma niewłaściwe dane, można także złożyć wniosek o ich zaktualizowanie do stanu faktycznego. Wniosek taki można składać w Delegaturze BAiSO w dzielnicy, w której rejestrowaliśmy pojazd. Cudzoziemcy wnioski składać mogą w Wydziale Nadzoru Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień do Kierowania Pojazdami BAiSO.
Jak uzyskać nalepkę na przednią szybę?
Jeśli spełniamy wymogi wyłączenia od przepisów obowiązujących w SCT, powinniśmy wyrobić odpowiednią nalepkę i nakleić ją na przednią szybę samochodu.
Przypomnijmy, warunki uzyskania nalepki dla mieszkańców są następujące. Nalepkę uprawniającą do wjazdu do SCT może uzyskać:
- właściciel lub współwłaściciel jest zameldowany na pobyt stały, lub czasowy w Warszawie;
- data ostatniej rejestracji pojazdu nastąpiła przed 1 stycznia 2024 r. (wyjątkiem jest przerejestrowanie pojazdu, które nie wiąże się z przeniesieniem własności), auto nie musi być zarejestrowanie w Warszawie;
- warunkiem jest także rozliczanie podatków w Warszawie.
Wydawanie nalepek uprawniających do wjazdu do SCT
Osoby zwolnione z wymogów warszawskiej SCT już od początku czerwca 2024 r. mogą składać wniosek o uprawnienia i nalepkę w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich (stacjonarnie) oraz przez internet.
Wniosek o naklejkę SCT można złożyć:
- online za pomocą strony SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Strona ta pozwala również na sprawdzenie, czy dany samochód potrzebuje mieć naklejkę, oraz umożliwia złożenie odpowiedniego wniosku;
- w punkcie stacjonarnym znajdującym się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej). Punkt jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00;
- Wymagane dokumenty można sprawdzić na stronie https://zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2024/05/KU31-Karta-Uslugi-nalepka-SCT.pdf.
Za wydanie nalepki służącej do oznaczenia pojazdów, które mogą wjeżdżać do SCT, ustalono opłatę w wysokości 5 zł.
Warszawski ZDM informuje, że dla wygody mieszkańców, prowadzony przez Zarząd Dróg Miejskich punkt znajdujący się na ul. Chmielnej 124 w Warszawie (po kliknięciu w link zostaniemy przeniesieni na stronę Google Maps) ma osobne wejście i działa w dłuższych godzinach niż reszta urzędu — od poniedziałku do piątku, od 8.00 do 20.00.
Aby zaoszczędzić czas, na terenie punktu działają pracownicy ZDM, którzy od ręki (na specjalnym tablecie) sprawdzają, czy osoby oczekujące w kolejce w ogóle potrzebują nalepki na swoje pojazdy. Taką samą procedurę można przeprowadzić za pomocą internetu, pod wspomnianym wyżej adresem internetowym.
Szczegółowych informacji o zasadach i procedurach związanych z SCT można zasięgnąć także w Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19 115 — pod nr tel. 19 115.
- Przeczytaj także: Zapytaliśmy urząd o naklejki na samochody od 1 lipca
Weryfikacja SCT — kontrole i kary
Wjazd pojazdu do SCT weryfikowany będzie za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz za pomocą wspomnianych już nalepek wydawanych dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków od wymogów SCT.
Kontrole będzie prowadzić straż miejska. Za złamanie przepisów dotyczących SCT, zgodnie z art. 96c Kodeksu wykroczeń grozi kara w wysokości do 500 zł.