- Już od 1 lipca do centrum Warszawy nie będą mogły wjechać starsze pojazdy z nieodpowiednimi silnikami
- SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw., czyli większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic
- Osoby spełniające kryteria mogą już ubiegać się o naklejkę uprawniającą do wjazdu do SCT. Wyjaśniamy, jak to zrobić
Już niebawem w Polsce zacznie działać pierwsza pełnoprawna Strefa Czystego Transportu (SCT). Nie w Krakowie, gdzie radni wielokrotnie próbowali ją wprowadzić (np. na zabytkowym Kazimierzu) i w końcu się poddawali, ale w Warszawie. Dla niektórych kierowców oznacza to spore utrudnienia, a dla innych irytującą walkę z biurokracją. Od 1 lipca 2024 r. część samochodów nie będzie mogła wjechać do centrum, ani nawet przejechać tranzytem przez Wisłostradę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Dowiedz się więcej: Taka będzie nowa nalepka uprawniająca do wjazdu do strefy czystego transportu
SCT w Warszawie już od 1 lipca. Kto straci możliwość wjazdu?
Od 1 lipca 2023 r. do centrum Warszawy nie wjadą: pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) wyprodukowane przed 1997 r. lub niespełniające normy Euro 2 oraz pojazdy z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2005 r. lub niespełniające normy Euro 4. Począwszy od 2026 r., co dwa lata wymagania będą stopniowo "podkręcane".
SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy – większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Radni poprowadzili granice strefy m.in. po alei Prymasa Tysiąclecia, alei Stanów Zjednoczonych, moście Łazienkowskim, alei Armii Ludowej czy ulicy Wawelskiej. Ważne: wspomniane ulice graniczne pozostaną poza SCT.
Wjazdu do strefy mają pilnować kamery, a na jej obszarze kontrolę będą prowadziły straż miejska i policja. Za złamanie zakazu grozi mandat w wysokości 500 zł. Nie wiadomo jednak, czy nowe prawo będzie skutecznie egzekwowane, bo każde auto niespełniające wymogów ma cztery "awaryjne" wjazdy do SCT (np. gdy kierowca potrzebuje dostać się do szpitala na terenie strefy).
Strefa czystego transportu w Warszawie. Kto może ubiegać się o nalepki?
Informacja porządkowa: wszystkie pojazdy, które spełniają wymogi w zakresie normy Euro lub roku produkcji, nie muszą mieć naklejek. Nalepki przewidziano dla starszych pojazdów należących do osób z niepełnosprawnością lub seniorów (po 70. roku życia).
Wniosek o pozwolenie na nieograniczoną liczbę wjazdów do SCT mogą złożyć też właściciele pojazdów historycznych i specjalnych (np. ambulansów lub pomocy drogowej). Wyjątek przewidziano także dla mieszkańców rozliczających podatki w Warszawie – do 2028 r. będą mogli poruszać się po SCT samochodami niespełniającymi wymogów.
SCT w Warszawie. Gdzie zgłosić się po naklejkę?
Przyjmowaniem wniosków zajmuje się Zespół ds. Kart i Abonamentów w Wydziale Parkowania Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Wnioski można składać online lub osobiście (także przez pełnomocnika). Urząd ma na ich rozpatrzenie 30 dni, ale wnioski składane osobiście "rozpatrywane są w miarę możliwości odręcznie lub w dniu złożenia", a składane elektronicznie – "w miarę możliwości do kolejnego dnia roboczego".
Samochód trafia do bazy pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT od razu po dokonaniu opłaty i pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, ale... na nalepkę trzeba będzie trochę zaczekać.
Naklejki na razie nie są wydawane, wpłacacie tylko państwo tam – zdaje się – pięć złotych i dostajecie jakieś potwierdzenie tego, że złożyliście dokumenty. Wnioski można składać od godz. 8.00 do 20.00 w ZDM-owskim punkcie na rogu ul. Żelaznej i Chmielnej. Dokładny adres to Chmielna 124. Tam pan pozna wszystkie szczegóły
– dowiaduję się "konkretów" na infolinii warszawskiego ZDM-u.
A na stronie urzędu znajduję potwierdzenie: koszt naklejki to faktycznie 5 zł. Nalepki wydawane są osobiście w siedzibie ZDM-u lub korespondencyjnie w terminie wskazanym w trakcie przyjmowania wniosku, "jednak nie dłuższym niż 60 dni". Czyli wszystko po staremu: jak będą, to będą, a teraz proszę się za bardzo nie interesować.