Logo
WiadomościAktualnościNawet doświadczeni kierowcy "zapominają" o wymianie tego. To proszenie się o tragedię

Nawet doświadczeni kierowcy "zapominają" o wymianie tego. To proszenie się o tragedię

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Lato na zimówkach? To nie tylko zły pomysł, ale i realne zagrożenie. Wielu kierowców decyduje się na "dojeżdżanie" zimowych oponach przez cały rok. Jednak eksperci nie mają wątpliwości. Miękka mieszanka gumowa, głęboki bieżnik i konstrukcja przystosowana do mrozu sprawiają, że zimówki latem tracą swe kluczowe cechy. Przez unikanie wymiany na letnie cierpi portfel i bezpieczeństwo.

Policjant kontrolujący stan opon w samochodzie. Jazda na zimowych oponach latem może być niebezpieczna
podkom. Bernadetta Krawczyk / policja.pl
Policjant kontrolujący stan opon w samochodzie. Jazda na zimowych oponach latem może być niebezpieczna
  • Zimowe opony latem tracą swoje właściwości, co wpływa na bezpieczeństwo i wydłuża drogę hamowania
  • Jazda na zimowych oponach w wysokich temperaturach może destabilizować systemy takie jak ABS czy kontrola trakcji
  • W Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon, ale warto to robić dla bezpieczeństwa i oszczędności
  • Więcej takich artykułów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeżdżąc po drogach Austrii, Niemiec czy Czech, należy pamiętać o sezonowym zmienianiu opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Jednak zgodnie z obecnie obowiązującym w Polsce prawem, nie ma przepisu, który zmuszałby kierowców do wymiany ogumienia ze względu na porę roku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czym różnią się zimowe opony od letnich?

Guma w zimowych oponach ma nieco inny skład i parametry niż komponenty wykorzystywane w ich letnich odpowiednikach. Gumowa mieszanka ma większą zawartość kauczuku i krzemionki, co powoduje, że opona dobrze sobie radzi w niskich temperaturach — m.in. pozostaje przyczepna i nie traci sprężystości. Dodatkowo zimówki mają głębszy bieżnik z dużą liczbą rowków, które "wgryzają się" w śnieg lub błoto pośniegowe, poprawiając trakcję. Zimówki najlepiej sprawdzają się w niskich temperaturach, a wraz ze wzrostem ciepłoty tracą swoje walory.

Zimowe opony latem to poważne utrudnienie na drodze

Miękka mieszanka gumowa zimówek, zaprojektowana na mróz, w wysokich temperaturach traci sztywność, co pogarsza trakcję i przyczepność. W efekcie, przy prędkości 100 km na godz., droga hamowania na zimówkach może być znacznie dłuższa niż na oponach letnich.

Dodatkowo jazda latem na zimowych oponach ma też mniej korzystny aspekt ekonomiczny. Głębszy bieżnik i miękka mieszanka powodują większy opór toczenia, przez co silnik musi pracować ciężej, aby wprawić auto w ruch. W efekcie spalanie się zwiększa, a opony szybciej się zużywają.

Poruszając kwestię bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę — zimówki latem mogą destabilizować pracę systemów takich jak ABS czy kontrola trakcji.

Wizyta w warsztacie i wymiana opon może uchronić kierowcę przed poważnymi konsekwencjami
Wizyta w warsztacie i wymiana opon może uchronić kierowcę przed poważnymi konsekwencjamiEduard Goricev / Shutterstock

Czy zimowe opony można "dojeżdżać" latem?

Jednym z najważniejszych aspektów oceny stanu opon jest głębokość bieżnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jego minimalna wartość to 1,6 mm, chyba że producent przewidział inny poziom granicznego zużycia, oznaczony specjalnym wskaźnikiem na oponie. Dlatego warto pamiętać, że nawet "dojeżdżając" stare zimowe opony latem, należy regularnie sprawdzać głębokość bieżnika. W przeciwnym razie policja podczas kontroli może wystawić mandat.

Kiedy trzeba zmienić opony na zimowe?

iedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Na tak postawione pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi, bo wszystko zależy od warunków pogodowych za oknem. Warto śledzić prognozy pogody i sprzwdzać, czy temperatura nie spada poniżej 7 st. C. Nie warto odkładać tego na ostatni moment i czekać na pierwszy śnieg. Wtedy będzie zdecydowanie za późno.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec