Logo
WiadomościAktualnościNawet doświadczeni kierowcy mylą te urządzenia. To pozwoli uniknąć mandatu

Nawet doświadczeni kierowcy mylą te urządzenia. To pozwoli uniknąć mandatu

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Mandaty za przekroczenie prędkości w Polsce są dziś wyjątkowo dotkliwe. Nawet niewielkie wykroczenie może kosztować kilkaset złotych i punkty karne. Jednak nowoczesne samochody wyposażone są w ogranicznik prędkości. Choć podobne do tempomatów, mają nieco inne zastosowanie. Warto wiedzieć jak działają, bo chronią kierowców przed mandatami za "zbyt ciężką nogę".

Ogranicznik prędkości ustala górny limit, z którym porusza się auto
wiroj Roudkhlay, MsEmerald / Shutterstock
Ogranicznik prędkości ustala górny limit, z którym porusza się auto
  • Ogranicznik prędkości w samochodach zapobiega przekraczaniu zadanej maksymalnej prędkości
  • Tempomat szczególnie przydaje się przy dłuższej jeździe, bo pozwala utrzymać stałą prędkość
  • Limity prędkości w Polsce zależą od rodzaju drogi i pojazdu. Limity dla aut osobowych wahają się od 20 km na godz. do 140 km na godz.

Na drogach w Polsce od 2022 r. obowiązują nowe, zaostrzone kary za nadmierną prędkość. Wystarczy przekroczyć limit o 20 km na godz., aby otrzymać mandat w wysokości 200 zł i 3 pkt karnych (400 zł i kolejne 3 pkt karne w przypadku recydywy). Są jednak w samochodach systemy, które ułatwiają dostosowanie prędkości do oznakowania. Jednym z nich jest ogranicznik prędkości.

Ogranicznik prędkości to system w samochodzie, który zapobiega przekraczaniu ustalonej prędkości. Jednak to nie to samo, co tempomat.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak działa ogranicznik prędkości w samochodzie?

Ogranicznik prędkości w samochodzie działa w ten sposób, że nie pozwala jadącemu autem kierowcy przekroczyć ustalonej prędkości. Kierowca, nawet wciskając pedał gazu, nie pokona tej bariery. W zależności od rodzaju i wieku auta, tolerancję ogranicznika można ustawiać ręcznie lub automatycznie.

W pierwszym przypadku sprowadza się to do manualnego ustawienia przez kierowcę maksymalnej prędkości jazdy. W drugim zaś auto samo ustala dopuszczalny limit, analizując znaki oraz warunki pogodowe i natężenie ruchu. W tym celu wykorzystuje m.in.. kamery i geolokalizację GPS. Warto przypomnieć, że wszystkie montowane na terenie Unii Europejskiej samochody od 6 lipca 2024 r. muszą posiadać system ISA (Intelligent Speed Assistance), który informuje kierującego o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, np. sygnałem dźwiękowym, migającym symbolem lub drżeniem pedału gazu. W niektórych autach może ograniczyć moc silnika.

Przycisk ogranicznika prędkości
Przycisk ogranicznika prędkościsteved_np3 / Shutterstock

Ogranicznik prędkości i tempomat — różnice i podobieństwa

Tempomat i ogranicznik prędkości mają wspólny cel, którym jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W nowoczesnych autach często występują razem i są obsługiwane tą samą dźwignią lub przyciskami. Jednak różni je zasada działania. Tempomat pozwala utrzymywać stałą, zadaną prędkość. Natomiast ogranicznik zapobiega przekraczaniu ustalonej prędkości.

Jaki w Polsce obowiązuje maksymalny limit prędkości na drogach?

Samochody jeżdżące po drogach w Polsce muszą dostosować się do obowiązujących limitów prędkości. Są one uzależnione od znaków, a jeśli ich nie ma to od rodzaju drogi. Dopuszczalną maksymalną prędkości dla aut osobowych na każdej z dróg obrazuje poniższa tabela.

Rodzaj drogiPrędkość maksymalna
droga w strefie zamieszkania20 km na godz.
droga w obszarze zabudowanym50 km na godz.
jednojezdniowa droga poza obszarem zabudowanym90 km na godz.
Droga dwujezdniowa (dwa pasy w każdą stronę)100 km na godz.
Droga ekspresowa jednojezdniowa100 km na godz.
Droga ekspresowa dwujezdniowa120 km na godz.
Autostrada140 km na godz.
Znak D-42 "teren zabudowany" ogranicza limit prędkości do 50 km na godz.
Znak D-42 "teren zabudowany" ogranicza limit prędkości do 50 km na godz.fot. Wojciech Wrzesien / Shutterstock

Inaczej limity prędkości wyglądają w przypadku pojazdów z przyczepą i ciężarowych powyżej 3,5 t. Takie pojazdy mogą jechać zwykłą drogą poza obszarem zabudowanym z prędkością maksymalną 70 km na godz., a na drogach ekspresowych i autostradach 80 km na godz.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec