Auto Świat Porady Fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości: o ile możesz "legalnie" przekroczyć prędkość?

Fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości: o ile możesz "legalnie" przekroczyć prędkość?

Jeszcze kilka lat temu wiele fotoradarów ignorowało przekroczenia prędkości rzędu 20-30 km na godz., ale zdarzały się wyższe progi "tolerancji". Od tamtej pory wiele się zmieniło, ale wciąż nie oznacza to, że przejechanie obok fotoradaru z prędkością o kilka km na godz. wyższą niż limit skończy się mandatem. A co z odcinkowymi i pomiarami prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości w Borowie na DW 211
CANARD
Odcinkowy pomiar prędkości w Borowie na DW 211
  • Polskie przepisy nie biorą pod uwagę dopuszczalnego błędu pomiaru urządzeń do pomiaru prędkości I tego błędu nie zaliczają na korzyść kierowcy
  • Wciąż jednak obowiązuje zasada, że nie każde przekroczenie prędkości jest rejestrowane przez fotoradary i inny sprzęt pomiarowy

Było to działanie nieformalne i poniekąd niezgodne z prawem, ale taka była rzeczywistość, o której otwarcie mówił raport Najwyższej Izby Kontroli: system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym był na tyle niewydolny i przeciążony swoim "urobkiem", że niektóre fotoradary ustawiano tak, aby rejestrowały tylko najpoważniejsze wykroczenia. Ściganie tych mniejszych uznawano za nieopłacalne. Obecnie system okrzepł i wcale nie są rzadkością mandaty za przekroczenie prędkości rzędu kilkunastu km na godz. Najbezpieczniej jest przyjąć, że – na ile pozwala im prawo – rejestrują wszystkie wykroczenia. Prawo jednak nie pozwala rejestrować i ścigać wszystkich przekroczeń prędkości – w każdym razie nie za pomocą automatycznych urządzeń do pomiaru prędkości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Taki jest "dodatkowy limit" dla kierowcy

Przepisy mówią jasno: za pomocą fotoradarów nie rejestruje się przekroczeń prędkości mniejszych niż o 11 km na godz.

Minister właściwy do spraw transportu (...) określi, w drodze rozporządzenia (...) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.

To oznacza, że jeśli na drodze jest ograniczenie prędkości do np. 60 km na godz. i stoi fotoradar, to jeśli przejedziesz obok niego z prędkością 70 km na godz., to nie może zrobić zdjęcia. Dopiero jazda z prędkością 71 km na godz. może być powodem zarejestrowania wykroczenia I ścigania kierowcy.

Dodatkowy limit 10 km na godz. dla kierowcy. Co na to policja?

Kontrola drogowa
Kontrola drogowaPolicja

Warto mieć świadomość, że choć fotoradar nie zrobi nam zdjęcia za przekroczenie prędkości o 10 km na godz., to wciąż takie przekroczenie prędkości jest wykroczeniem, za które grozi mandat (dokładnie 50 zł plus 1 punkt karny). W praktyce – wiadomo – policjanci mają na głowie wiele poważniejszych wykroczeń, by się nimi zajmować, niemniej taka możliwość jest.

Czy dodatkowy limit prędkości obowiązuje też na odcinkowych pomiarach prędkości?

Odcinkowe pomiary prędkości nie mierzą prędkości chwilowej, z jaką jadą kierowcy, więc teoretycznie można nawet poważnie przekroczyć prędkość na odcinku pomiarowym i nie dostać za to mandatu – jeśli następnie czy wcześniej odpowiednio zwolnimy, aby średnia prędkość na całym odcinku pomiarowym była zgodna z obowiązującym limitem.

Okazuje się jednak, że ten "dodatkowy limit" prędkości dla kierowców w wysokości 10 km na godz. obowiązuje także na odcinkowych pomiarach prędkości. Jeśli więc na trasie mamy limit 120 km na godz., a nasza średnia prędkość na odcinku pomiarowym wynosi 130 km na godz., to nie dostaniemy za to mandatu. Dopiero jazda ze średnią prędkością 131 km na godz. uruchomi system.

Oczywiście, cały czas należy pamiętać, że naszą jazdę może zarejestrować policja i może nas za nią ukarać.

Jakie są mandaty za prędkość w 2025 r.? Dwie rozpiski

Kierowcy za przekraczanie prędkości na odcinkowych pomiarach karani są mandatami, które wahają się od 50 do 2500 zł. No chyba, że ktoś jest piratem-recydywistą. Wtedy kara pieniężna w tych groźniejszych przypadkach się podwaja.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/1600 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł/3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/4000zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków