Auto Świat Wiadomości Premiery BYD S6DM: zaawansowana kopia Lexusa

BYD S6DM: zaawansowana kopia Lexusa

Autor Hadyś Michał
Hadyś Michał

Chińczycy nie przestają zaskakiwać swoimi pomysłami. Firma BYD Auto, znana z produkcji samochodów ekologicznych zaprezentowała w Detroit własną wersję Lexusa RX o nazwie S6DM.

BYD S6DM
Onet
BYD S6DM

Podobnie jak japoński odpowiednik, również "S6-ka" wyposażona została w technologię hybrydową. Co ciekawe, Chińczycy poszli swoją drogą i stworzyli pojazd typu plug-in zdolny do przejechania w trybie elektrycznym dystansu 60 kilometrów.

Z zewnątrz i w kabinie pasażerskiej pojazd jest bardzo podobny do Lexusa RX poprzedniej generacji, co potwierdzają także jego wymiary, m.in. identyczny rozstaw osi wynoszący 2 715 mm. To co odróżnia go od Japończyka zostało ukryte pod karoserią auta. Chińscy inżynierowie skonstruowali układ napędowy składający się z trzech silników - jednego spalinowego mocy 140 KM (186 Nm) i dwóch elektrycznych o mocach 75 KM i 14 KM, dających łącznie moment 450 Nm. Pojazd dysponuje również dołączanym napędem tylnej osi, nowoczesną 6-stopniową przekładnią dwusprzegłową oraz zestawem akumulatorów żelazowo-fosforanowych. Jak to wszystko działa?

Kierowca może poruszać się w trzech trybach pracy układu. Tryb elektryczny, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje zgromadzoną energię elektryczną, która wg producenta wystarcza na przejechanie dystansu do 60 kilometrów. W tym przypadku, do napędu służy wyłącznie silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi o mocy 102 KM. Pełne naładowanie akumulatorów zajmuje 8h przy użyciu gniazda o mocy 2 kW.

Tryb spalinowy jest wykorzystywany głównie podczas podróży autostradą ze stałą prędkością lub w przypadku całkowitego rozładowania akumulatorów. Źródłem napędu jest 2-litrowa benzynowa jednostka o mocy 140 KM przenosząca moc na przednią oś. Producent wyposażył samochód w niewielki, 45-litrowy zbiornik paliwa, który ogranicza zasięg auta w tym systemie.

Tryb hybrydowy to najczęściej wykorzystywany tryb układu, pozwalający w pełni korzystać z mocy pojazdu i napędu na cztery koła. Podczas jazdy ze stałą prędkością silnik spalinowy napędza przednią oś oraz dostarcza energię elektryczną przez mniejszy silnik elektryczny umieszczony z przodu (14 KM) do ładowania akumulatorów, na podobnej zasadzie jak funkcjonuje napęd w Chevrolecie Volcie.

W momencie przyspieszenia, włącza się silnik elektryczny umieszczony z tyłu (102 KM) pomagając w osiągnięciu pożądanej prędkości, którą utrzymuje już tylko silnik benzynowy. W momencie hamowania silnik benzynowy sam się wyłącza, a rolę napędu przejmuje tylna, elektryczna jednostka. Całkowity zasięg pojazdu szacowany jest na 500 kilometrów.

Autor Hadyś Michał
Hadyś Michał
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków