Pod koniec września pisaliśmy o zapowiadanej premierze nowego superbolidu i oto jest już w pełnej krasie. Nowy Z06 pojawia się niemal dokładnie dwa lata po premierze obecnej generacji Corvette Stingray i póki co będzie najmocniejszym wariantem kultowego modelu. Chevrolet zapewnia przy tym, że Z06 został zaprojektowany i skonstruowany tak, aby pełnić rolę precyzyjnego narzędzia do jazdy po torze.

Chevrolet Corvette Z06 – fascynujący wygląd

Sylwetka nowego modelu stanowi ucieleśnienie najlepszych cech samochodu łączącego zalety torowego bolidu z supersportowym autem mogącym być wykorzystywanym na co dzień. To m.in. poszerzone o 9,4 cm nadkola, unikalne zderzaki zaprojektowane specjalnie dla Z06, zmodyfikowane wloty powietrza zapewniające lepsze chłodzenie silnika, potężny aktywny tylny spoiler poprawiający stabilność przy dużych prędkościach i zdolność pokonywania zakrętów na torze wyścigowym oraz standardowe 20-calowe felgi z kutego aluminium, z przodu z oponami Michelin Pilot Sport 4S ZP w rozmiarze 275/30ZR20 i 21-calowe z tyłu w rozmiarze 345/25ZR21 – największe, jakie były kiedykolwiek dostępne w produkcyjnej wersji Corvetty. W opcji dostępne będą lekkie i sztywne koła z włókna węglowego, które zapewniają zmniejszenie masy nieresorowanej o 18,6 kg, co ma przyczyniać się do bardziej zwinnego i precyzyjnego prowadzenia. Koła te znajdziemy także w wyczynowym pakiecie Z07, który obejmuje większe tylne skrzydło z włókna węglowego i inne zestrojenie podwozia, opony Michelin Cup 2 R ZP oraz węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. Pakiet aerodynamiczny gwarantuje 165,6 kg siły docisku przy prędkości 299 km/h.

We wnętrzu unikalny charakter Z06 podkreślony jest elementami wykończenia z włókien węglowych lub aluminium. Do tego dochodzi mnóstwo opcji personalizacyjnych, począwszy od 12 kolorów nadwozia, przez 5 wzorów kutych alufelg i kół karbonowych, 7 kolorów wnętrza, po 3 warianty foteli i 6 rodzajów pasów bezpieczeństwa. W sumie dostępnych kombinacji mogą być tysiące – zapewnia Chevrolet.

Chevrolet Corvette Z06 – potężne serce

Źrodłem mocy Z06 jest nowa jednostka wolnossąca LT6 5.5 V8, która stanowi rozwinięcie wyczynowej konstrukcji stosowanej w wyścigowym bolidzie C8.R. Dysponuje mocą 670 KM i momentem obrotowym 623 Nm. Według Chevroleta jest to najmocniejszy silnik bez turbodoładowania, jaki kiedykolwiek trafił do seryjnej Corvetty. Ma płaski wał korbowy, system smarowania z suchą miską olejową, zmodyfikowany układ dolotowy i wydechowy oraz może kręcić się do 8600 obr./min. Do tego tłoki z kutego aluminium i korbowody z kutego tytanu zapewniają niską masę i wysoką wytrzymałość. LT6 jest montowany ręcznie przez w Centrum Konstrukcji Wyczynowych w fabryce Bowling Green Assembly Plant w Kentucky. Każdy silnik posiada tabliczkę na kolektorze dolotowym z podpisem technika, który wykonał go od początku do końca.

Do przeniesienia momentu wykorzystywana jest 8-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, a przełożenia można zmieniać sekwencyjnie za pomocą łopatek włókien węglowych umieszczonych przy kierownicy.

Chevrolet Corvette Z06 – swoboda na torze

„Nowa Corvette Z06 definiuje amerykański supersamochód, Bazuje na wyrazistym designie i przełomowej dynamice wprowadzonej wraz z Corvette z centralnie umieszczonym silnikiem i podnosi je do rangi wyrafinowanego, ale bezkompromisowego samochodu torowego o światowej klasie osiągów” – powiedział Prezes General Motors Mark Reuss. I rzeczywiście w nowym wariancie modelu wykorzystano najlepsze doświadczenia inżynierów marki. Przednie i tylne zawieszenie typu SLA z Corvette Stingray dopasowano do wyższych osiągów. Układ Magnetic Selective Ride Control 4.0 jest standardem i pozwala kierowcy na wybór przełącznikiem między trybem komfortowym lub nastawionymi na maksymalne osiągi na torze. Jego działanie reguluje kilkanaście różnych systemów, w tym m.in.: ustawienia kontroli trakcji i elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Do potencjału napędu przystosowano również układ hamulcowy Bremo z tarczami o średnicy 370 mm z przodu i 380 mm z tyłu z 6-tłoczkowymi zaciskami (jak wspominaliśmy, w opcji dostępne są tarcze ceramiczne).

Niestety, Chevrolet nie ujawnił jeszcze danych dotyczących osiągów, ale można oczekiwać, że będą równie imponujące jak całe auto.

Chevrolet Corvette Z06 – w produkcji latem 2022

Produkcja superbolidu Chevroleta wystartuje latem 2022 r. w Bowling Green Assembly w Kentucky, skąd auto trafi do sprzedaży na wybranych rynkach na całym świecie (będzie oferowane w wersjach z kierownicą zarówno po lewej jak i po prawej stronie) stanowiąc konkurencję dla takich modeli jak Porsche 911 GT3, a nawet niektórych modeli ze stajni Ferrari.