Auto Świat Wiadomości Premiery Ferrari SF90 Spider – wdzięk, styl i moc

Ferrari SF90 Spider – wdzięk, styl i moc

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Najmocniejsze seryjnie produkowane Ferrari zrzuca dach i zachwyca jeszcze mocniej wyglądem i osiągami. Dysponuje mocą 1000 KM i do „setki” przyspiesza w 2,5 s. To także pierwszy Spider marki w hybrydowej wersji plug-in.

Ferrrari SF90 SpiderŻródło: Auto Świat / Ferrari
  • Ferrari SF90 Spider to najmocniejsze seryjnie produkowany model marki z otwieranym dachem
  • W trybie hybrydowym jego prędkość maksymalna to 340 km/h, a w elektrycznym może jeździć z prędkością 135 km/h
  • W ofercie także specjalny pakiet torowy Assetto Fiorano
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

To już jest nudne. Ferrari przedstawia kolejny model i po raz kolejny konkurenci zbierają szczęki z podłogi, a milionerzy bez zastanawiania się dzwonią do swoich agentów, by natychmiast dokonać rezerwacji. I jedynym dla nich zmartwieniem może być to, że nowy SF90 Spider nie będzie autem z limitowanej serii i teoretycznie będzie go można kupić bez specjalnych znajomości w Maranello. Teoretycznie, bo cena wyjściowa to około 10 proc. więcej niż obecnie trzeba zapłacić za wersję Stradale, czyli jakieś marne 550 tys. euro. Do tego trzeba uzbroić się w odrobinę cierpliwości, bo pierwsze zamówione egzemplarze zaczną docierać do klientów wiosną przyszłego roku. Szczęśliwi ponoć jednak czasu nie liczą, a SF90 Sprider powodów do tego, by za jego kierownicą czuć pełnię szczęścia dostarcza aż nadto.

Ferrari SF90 Spider – dzieło sztuki

Styliści marki ze znanym sobie kunsztem wkomponowali składany dach w nadwozie, zachowując stylowy i dynamiczny wygląd sylwetki zbliżony do wersji Stradale. Wystarczy jednak tylko 14 s, by po wciśnięciu przycisku hardtop schował się pod pokrywą za siedzeniami, a auto nabrało jeszcze większego seksapilu i mocniej przyciągało spojrzenia. Ferrari zdecydowało się na sztywny dach z uwagi na lepszą izolację akustyczną w porównaniu konstrukcjami wykonanymi z materiału.

Sam dach zajmuje tylko 100 l przestrzeni i dzięki wykorzystaniu w jego szkielecie aluminium jest o około 40 kg lżejszy od tradycyjnych konstrukcji. Mimo to podnosi masę auta w porównaniu do wersji Stradale o około 100 kg. Umieszczona z tyłu podnoszona elektrycznie szyba działa jak windszot i poprawia komfort pasażerów w trakcie jazdy z dużymi prędkościami. Charakterystyczne wybrzuszenia z tyłu ciągnące się od zagłówków w kierunku przezroczystej pokrywy silnika optymalizują opływ powietrza, a aktywny spoiler gwarantuje odpowiednią siłę docisku.

Wnętrze jest niemal identyczne jak w wersji Stradale, a to oznacza 16-calowe cyfrowe zegary, kierownicę dotykowymi panelami umożliwiającymi obsługę pokładowych systemów oraz wyświetlacz head-up na przedniej szybie.

Ferrari SF90 Spider – 1000 KM na życzenie

Przeczytaj też:

Sercem nowego Spidera jest ten sam układ hybrydowy, jaki znajdziemy w coupe. Składa się on z 4-litrowego, turbodoładowanego silnika V8, dwóch motorów elektrycznych, umieszczonych przy przedniej osi, oraz jednego między silnikiem spalinowym a dwusprzęgłową skrzynią 8-biegową. Łączna moc układu to imponujące 1000 KM, a moment obrotowy – 900 Nm. Mimo większej masy samochodu zestaw ten zapewnia identyczne osiągi jak Stradale, Przyspieszenie do „setki” zajmuje 2,5 s, do 200 km/h - 7 s, a prędkość maksymalna to 340 km/h.

SF90 Spider może poruszać się w trzech trybach: elektrycznym, kiedy napęd trafia tylko na przednie koła, hybrydowym z momentem przekazywanym tylko na tylną oś oraz hybrydowym 4x4, kiedy przednia oś jest dołączana w razie potrzeby dla zapewnienia poprawy trakcji na wyjściach z zakrętów czy też dla odzyskiwania energii podczas hamowania.

Do wyboru kierowca ma także cztery programy pracy układu jezdnego i napędowego wybierane przyciskiem eManettino przy kierownicy. Są to:

  • eDrive, w którym dzięki wyposażeniu auta w baterie o pojemności 7,9 kWh SF90 Spider oferuje w trybie elektrycznym zasięg do 25 km z prędkością ograniczoną do 135 km/h;
  • Hybrid, w którym działanie silników jest optymalizowane pod kątem zużycia energii i paliwa;
  • Performance, w którym silnik benzynowy pracuje stale, bo ważniejsze jest ładowanie akumulatora niż ekonomiczne spalanie, a chodzi o to, żeby motory elektryczne w każdej chwili były gotowe do wsparcia jednostki V8. Jak zapewnia Ferrari ten tryb jest optymalny dla sytuacji, kiedy przyjemność z prowadzenia i zabawa za kierownicą ma dla kierowcy największe znaczenie;
  • Qualify, w którym wszystkie pokładowe systemy nastawione są na wykorzystanie maksymalnego potencjału auta.

SF90 Spider wyposażony został we wszystkie rozwiązania techniczne wpływające na osiągi i precyzję prowadzenia znane z odmiany Stradale, w tym w elektroniczny system kontroli dynamiki pojazdu Side Slip Control (eSSC), z trzema strategiami regulacji rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła:

  • Elektroniczna kontrola trakcji (eTC): optymalnie zarządza dostępnością momentu obrotowego – zarówno silnika benzynowego, jak i elektrycznego – rozdzielając go na poszczególne koła w zależności od ich przyczepności oraz warunków jazdy;
  • Torque Vectoring: zarządza elektryczną trakcją na zewnętrznym i wewnętrznym kole przedniej osi podczas pokonywania zakrętów, aby zapewnić maksymalną przyczepność na wyjściu z zakrętu i pewne zachowanie auta;
  • - Sterowanie ABS/EBD: rozdziela moment hamowania między układem hydraulicznym a silnikami elektrycznymi, umożliwiając odzysk energii podczas hamowania, a przy okazji poprawia wyczucie hamulca.

Ferrari SF90 Spider – Asseto Fiorano dla twardzieli

Dla klientów zorientowanych na osiągi, bardziej hardcore'ową jazdę i wykorzystanie możliwości auta na torach Ferrari oferuje specjalny pakiet Assetto Fiorano zaprojektowany przez Ferrari GT – departament wyścigowy marki. Obejmuje on m.in. dwukolorowe lakierowanie nadwozia, opony Michelin Pilot Sport Cup 2, amortyzatory Multimac oraz wiele elementów wykonanych z tytanu i włókien węglowych, dzięki którym masa auta jest niższa o 21 kg od „zwykłej” wersji.

Chętnych z pewnością nie braknie.

Ferrari SF90 Spider - dane techniczne

Silnik V8 turbo – 90°
Pojemność 3990 cm3
Moc maks. 780 KM/7500 obr./min
Maks. moment obrtotowy 800 Nm/6000 obr./min
Maks. prędkość obr. silnika 8000 obr./min
Skrzynia/napęd F1 8-biegowa, dwusprzęgłowa/AWD, elektryczna oś przednia
Silniki elektryczne eDrive
Moc maks. 162 kW
Zasięg 25 km
Pojemność baterii 7,9 kWh
Moc systemowa 1000 KM
Dł./szer./wys. 4704/1973/1191 mm
Rozstaw osi 2649 mm
Rozstaw kół przód/tył 1679/1652 mm
Masa 1670 kg
Masa/moc 1,67 kg/KM
Rozkład masy p/t 45/55 proc.
Poj. bagażnika 74 l
Poj. zbiornika paliwa 68 l
Koła z przodu 255/35 ZR 20 J9.5
Koła z tyłu 315/30 ZR 20 J11.5
Tarcze hamulcowe z przodu 398 x 223 x 38 mm
Tarcze hamulcowe z tyłu 360 x 233 x 32 mm
0-100 km/h 2,5 s
0-200 km/h 7,0 s
100-0 km/h < 29,5 m
V maks. 340 km/h
Czas okrążenia toru w Fiorano 79,5 s
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków