- Ferrari SF90 Spider to najmocniejsze seryjnie produkowany model marki z otwieranym dachem
- W trybie hybrydowym jego prędkość maksymalna to 340 km/h, a w elektrycznym może jeździć z prędkością 135 km/h
- W ofercie także specjalny pakiet torowy Assetto Fiorano
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
To już jest nudne. Ferrari przedstawia kolejny model i po raz kolejny konkurenci zbierają szczęki z podłogi, a milionerzy bez zastanawiania się dzwonią do swoich agentów, by natychmiast dokonać rezerwacji. I jedynym dla nich zmartwieniem może być to, że nowy SF90 Spider nie będzie autem z limitowanej serii i teoretycznie będzie go można kupić bez specjalnych znajomości w Maranello. Teoretycznie, bo cena wyjściowa to około 10 proc. więcej niż obecnie trzeba zapłacić za wersję Stradale, czyli jakieś marne 550 tys. euro. Do tego trzeba uzbroić się w odrobinę cierpliwości, bo pierwsze zamówione egzemplarze zaczną docierać do klientów wiosną przyszłego roku. Szczęśliwi ponoć jednak czasu nie liczą, a SF90 Sprider powodów do tego, by za jego kierownicą czuć pełnię szczęścia dostarcza aż nadto.
Ferrari SF90 Spider – dzieło sztuki
Styliści marki ze znanym sobie kunsztem wkomponowali składany dach w nadwozie, zachowując stylowy i dynamiczny wygląd sylwetki zbliżony do wersji Stradale. Wystarczy jednak tylko 14 s, by po wciśnięciu przycisku hardtop schował się pod pokrywą za siedzeniami, a auto nabrało jeszcze większego seksapilu i mocniej przyciągało spojrzenia. Ferrari zdecydowało się na sztywny dach z uwagi na lepszą izolację akustyczną w porównaniu konstrukcjami wykonanymi z materiału.
Sam dach zajmuje tylko 100 l przestrzeni i dzięki wykorzystaniu w jego szkielecie aluminium jest o około 40 kg lżejszy od tradycyjnych konstrukcji. Mimo to podnosi masę auta w porównaniu do wersji Stradale o około 100 kg. Umieszczona z tyłu podnoszona elektrycznie szyba działa jak windszot i poprawia komfort pasażerów w trakcie jazdy z dużymi prędkościami. Charakterystyczne wybrzuszenia z tyłu ciągnące się od zagłówków w kierunku przezroczystej pokrywy silnika optymalizują opływ powietrza, a aktywny spoiler gwarantuje odpowiednią siłę docisku.
Wnętrze jest niemal identyczne jak w wersji Stradale, a to oznacza 16-calowe cyfrowe zegary, kierownicę dotykowymi panelami umożliwiającymi obsługę pokładowych systemów oraz wyświetlacz head-up na przedniej szybie.
Ferrari SF90 Spider – 1000 KM na życzenie
Przeczytaj też:
- Ferrari SF90 Stradale – esencja mocy
- Ferrari Roma – dzieło mistrza
- Sprawdź, jakie korzyści daje internetowa subskrypcja Auto Świata
Sercem nowego Spidera jest ten sam układ hybrydowy, jaki znajdziemy w coupe. Składa się on z 4-litrowego, turbodoładowanego silnika V8, dwóch motorów elektrycznych, umieszczonych przy przedniej osi, oraz jednego między silnikiem spalinowym a dwusprzęgłową skrzynią 8-biegową. Łączna moc układu to imponujące 1000 KM, a moment obrotowy – 900 Nm. Mimo większej masy samochodu zestaw ten zapewnia identyczne osiągi jak Stradale, Przyspieszenie do „setki” zajmuje 2,5 s, do 200 km/h - 7 s, a prędkość maksymalna to 340 km/h.
SF90 Spider może poruszać się w trzech trybach: elektrycznym, kiedy napęd trafia tylko na przednie koła, hybrydowym z momentem przekazywanym tylko na tylną oś oraz hybrydowym 4x4, kiedy przednia oś jest dołączana w razie potrzeby dla zapewnienia poprawy trakcji na wyjściach z zakrętów czy też dla odzyskiwania energii podczas hamowania.
Do wyboru kierowca ma także cztery programy pracy układu jezdnego i napędowego wybierane przyciskiem eManettino przy kierownicy. Są to:
- eDrive, w którym dzięki wyposażeniu auta w baterie o pojemności 7,9 kWh SF90 Spider oferuje w trybie elektrycznym zasięg do 25 km z prędkością ograniczoną do 135 km/h;
- Hybrid, w którym działanie silników jest optymalizowane pod kątem zużycia energii i paliwa;
- Performance, w którym silnik benzynowy pracuje stale, bo ważniejsze jest ładowanie akumulatora niż ekonomiczne spalanie, a chodzi o to, żeby motory elektryczne w każdej chwili były gotowe do wsparcia jednostki V8. Jak zapewnia Ferrari ten tryb jest optymalny dla sytuacji, kiedy przyjemność z prowadzenia i zabawa za kierownicą ma dla kierowcy największe znaczenie;
- Qualify, w którym wszystkie pokładowe systemy nastawione są na wykorzystanie maksymalnego potencjału auta.
SF90 Spider wyposażony został we wszystkie rozwiązania techniczne wpływające na osiągi i precyzję prowadzenia znane z odmiany Stradale, w tym w elektroniczny system kontroli dynamiki pojazdu Side Slip Control (eSSC), z trzema strategiami regulacji rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła:
- Elektroniczna kontrola trakcji (eTC): optymalnie zarządza dostępnością momentu obrotowego – zarówno silnika benzynowego, jak i elektrycznego – rozdzielając go na poszczególne koła w zależności od ich przyczepności oraz warunków jazdy;
- Torque Vectoring: zarządza elektryczną trakcją na zewnętrznym i wewnętrznym kole przedniej osi podczas pokonywania zakrętów, aby zapewnić maksymalną przyczepność na wyjściu z zakrętu i pewne zachowanie auta;
- - Sterowanie ABS/EBD: rozdziela moment hamowania między układem hydraulicznym a silnikami elektrycznymi, umożliwiając odzysk energii podczas hamowania, a przy okazji poprawia wyczucie hamulca.
Ferrari SF90 Spider – Asseto Fiorano dla twardzieli
Dla klientów zorientowanych na osiągi, bardziej hardcore'ową jazdę i wykorzystanie możliwości auta na torach Ferrari oferuje specjalny pakiet Assetto Fiorano zaprojektowany przez Ferrari GT – departament wyścigowy marki. Obejmuje on m.in. dwukolorowe lakierowanie nadwozia, opony Michelin Pilot Sport Cup 2, amortyzatory Multimac oraz wiele elementów wykonanych z tytanu i włókien węglowych, dzięki którym masa auta jest niższa o 21 kg od „zwykłej” wersji.
Chętnych z pewnością nie braknie.
Ferrari SF90 Spider - dane techniczne
Silnik | V8 turbo – 90° |
Pojemność | 3990 cm3 |
Moc maks. | 780 KM/7500 obr./min |
Maks. moment obrtotowy | 800 Nm/6000 obr./min |
Maks. prędkość obr. silnika | 8000 obr./min |
Skrzynia/napęd | F1 8-biegowa, dwusprzęgłowa/AWD, elektryczna oś przednia |
Silniki elektryczne eDrive | |
Moc maks. | 162 kW |
Zasięg | 25 km |
Pojemność baterii | 7,9 kWh |
Moc systemowa | 1000 KM |
Dł./szer./wys. | 4704/1973/1191 mm |
Rozstaw osi | 2649 mm |
Rozstaw kół przód/tył | 1679/1652 mm |
Masa | 1670 kg |
Masa/moc | 1,67 kg/KM |
Rozkład masy p/t | 45/55 proc. |
Poj. bagażnika | 74 l |
Poj. zbiornika paliwa | 68 l |
Koła z przodu | 255/35 ZR 20 J9.5 |
Koła z tyłu | 315/30 ZR 20 J11.5 |
Tarcze hamulcowe z przodu | 398 x 223 x 38 mm |
Tarcze hamulcowe z tyłu | 360 x 233 x 32 mm |
0-100 km/h | 2,5 s |
0-200 km/h | 7,0 s |
100-0 km/h | < 29,5 m |
V maks. | 340 km/h |
Czas okrążenia toru w Fiorano | 79,5 s |