Dotychczasowy model Citroena Xsara Picasso uchodzi w wielu krajach Europy za jednego z liderów klasy kompaktowych vanów konkurując między innymi z Oplem Zafira, VW Touran, czy też Renault Scenic. Jedynym słabym punktem budowanego pod koniec lat dziewięćdziesiątych Picasso w porównaniu z wymienionymi wyżej rywalami była ograniczona liczba miejsc. Citroen jako jedyny nie był w stanie zaoferować swoim pasażerom siedmiu miejsc.

Jednak wkrótce ma się to zmienić. Na targach samochodowych w Paryżu, które odbędą się jesienią przyszłego roku Citroen przedstawi następcę Xsary Picasso oferując wersję dla pięciu osób w typowej dla poprzednika sylwetce coupe, oraz wersję siedmioosobową z bardziej podniesioną tylną częścią auta.

Oba modele bazować będą na Citroenie C4 i w stosunku do poprzednika (4,28 m.) będą znacznie dłuższe. W wersji pięcioosobowej auto urośnie do 4,40 m., zaś siedmioosobowej aż do 4,52 m. Takie wymiary zdecydowanie pozycjonują nowego Citroena wyraźnie z przed konkurentami.

Stylistyka nowego vana, który do produckji trafi prawdopodobnie na początku 2007 roku, będzie nawiązywać do przedstawionego na targach IAA we Frankfurcie koncepcyjnego modelu Citroen Sport-Lounge. Być może francuski producent do nowego Picasso pokusi się również o przeniesienie designu szklanego dachu z koncepcyjnego Sport-Lounge.

Samochód nie będzie jednak wyposażony w hydro-pneumatyczne zawieszenie, mimo, że wielu potencjalnych klientów chciałoby widzieć w nowym Picasso takie rozwiązanie. Płyta C4 nie jest po prostu do tego dostosowana. W ramach rekompensaty Citroen przewidział poszerzenie gamy jednostek napędowych. Jednym z ciekawszych motorów będzie 2-litrowa wersja o mocy 177 KM. Wśród silników dieslowych być może pojawi się 2,2-litrowa jednostka HDi generująca moc 170 KM.

Citroen ma nadzieję, że nowy Picasso będzie nadal wiódł prym wśród aut ze swojego segmentu. Jednak o tytuł najlepszego kompaktowego vana będzie chyba nieco trudniej niż w przypadku poprzedniej wersji. Ze stołka nowego Citroena, może zepchnąć jego bliźniaczy konkurent z koncernu PSA - Peugeot, który na paryskim, samochodowym show zamierza zaprezentować studyjny model kompaktowego SUV’a, który do produkcji być może także trafi w 2007 roku.