Auto Świat Wiadomości Premiery Cupra Tavascan Extreme E - z włókien lnianych i drukowanych części w 3D

Cupra Tavascan Extreme E - z włókien lnianych i drukowanych części w 3D

Cupra na poważnie wkracza do świata wyścigów elektrycznych SUV-ów. Po pierwszych próbach z wyścigowym modelem e-Cupra ABR XE1, teraz przyszedł czas na jego następcę. Zaprezentowana na IAA Mobility w Monachium Cupra Tavascan Extreme E Concept kusi ekstremalną stylistyką, iście sportowymi osiągami i wieloma nowatorskimi rozwiązaniami..

CUPRA Extreme E ConceptCupra

Tavascan Extreme E Concept jest w pełni elektrycznym samochodem. W myśl założeń projektantów stylistyka auta ma wyznaczać kierunek wzornictwa dla przyszłej produkcji seryjnej - Cupra zapowiada, że model ten trafi na rynek w 2024 r. Sam projekt jest znacząco odmienny od e-Cupry ABT XE1, która debiutowała w pierwszej serii wyścigów Extreme E. Uwagę przykuwają m.in. reflektory rozmieszczone w trójkątnych grupach, przy czym oświetlenie umieszczone zostało w ramie stworzonej w technologii druku 3D.

Ekstremalnie nowoczesny, ale łatwy w modyfikacji

Przeczytaj też:

Inżynierowie Cupry w możliwie dużym zakresie sięgnęli po włókna lniane. To ukłon w stronę ekologii, bowiem pozwoliło to zrezygnować z mniej ekologicznych materiałów, takich jak włókno węglowe. Co więcej, włókno lniane nie ma negatywnego wpływu na osiągi - można je tak samo obrabiać, aby uzyskać pożądany kształt oraz oczekiwane przez inżynierów parametry - i jest to technologia, którą w łatwy sposób można dostosować do pojazdów produkcyjnych.

Jeszcze większe korzyści przyniosło zastosowanie w modelu Tavascan Extreme E Concept części drukowanych w 3D. Elementy te można stworzyć w zaledwie sześć godzin, dzięki czemu niezależnie od rodzaju awarii poszczególne komponenty da się modyfikować w bardzo krótkim czasie, i to bez użycia skomplikowanych i drogich narzędzi.

Tavascan Extreme E Concept - osiągi godne auta wyścigowego

Projektanci Cupry wyposażyli swój najnowszy koncept w baterię litowo-jonową o pojemności 54 kWh. Aby poprawić rozkład masy, akumulatory umieszczone zostały za kokpitem. Zastosowany układ napędowy pozwala rozpędzić Tavascana Extreme E Concept od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy.

Projektanci zadbali również o stronę wizualną. Barwy, w jakich zostało wykończone nadwozie, mają pomagać wyróżnić się Tavascanowi bez względu na miejsce i warunki pogodowe, w jakich będą odbywały się wyścigi. Tradycyjnie dla marki, Cupra Tavascan Extreme E Concept ma także miedziane akcenty, które można m.in. dostrzec na teksturach nadwozia oraz tworzących efekt 3D, nakładających się liniach logotypu Cupra na boku auta.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:CupraCupra Tavascankoncepty
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków