Nowy samochód jest dziełem słynnego projektanta Petera Schreyera, który zaczynał swoją karierę od pracy dla Audi i Volkswagena. To on stoi za udanymi projektami Audi TT czy Volkswagena New Beetle, a obecnie pracuje dla Koreańczyków i skutecznie zmienia wizerunek marki Kia.

Kia Rio zbudowana jest na tej samej platformie co Hyundai i20. Nieduże auto wygląda atrakcyjnie i z pewnością będzie wyróżniać się na drodze. Przód nawiązuje do innych modeli marki, jak choćby do dużego SUV-a Sportage. Dominują w nim ogromne reflektory i charakterystyczny kształt grilla.

Boczna linia nadaje sylwetce dynamiczny wygląd, a tył z dużymi kloszami lamp sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z autem większym, niż w rzeczywistości. Choć w porównaniu do poprzednika Kia Rio rzeczywiście nieco urosła. Jest dłuższa i szersza, ma także większy rozstaw osi, natomiast linia dachu została nieco obniżona. Pojemność bagażnika wzrosła z kolei do 292 litrów.

Podstawowym motorem w gamie silnikowej auta jest benzynowa, 1,25-litrowa jednostka o mocy 85 KM i 118 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która pozwala na rozpędzenie modelu Rio do 167 km/h. Na pojawienie się na liczniku pierwszej setki trzeba poczekać 13 s.

Nowa Kia wyposażona w 1,4-litrowy silnik o mocy 109 KM i maksymalnym momencie 136 Nm do setki przyspiesza w 11,5 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 181 km/h.

W gamie silnikowej modelu Rio nie zabrakło także diesli. Pierwszym z nich jest trzycylindrowa konstrukcja (82KM,94 Nm), która rozpędza auto do 161 km/h (16,4 s do setki). Mocniejszą alternatywę stanowi 90-konny silnik dysponujący 216 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tak wyposażony samochód rozpędza się do 171 km/h przy czym sprint do setki zajmuje mu 14,2 s.

Rynkowy debiut odmiany 5-drzwiowej zaplanowany jest na wrzesień, natomiast wersja 3-drzwiowa pojawi się pod koniec roku. W połowie 2012 r. ofertę producenta wzbogacić ma natomiast usportowiona wersja Kii Rio.