W Paryżu Jeep oficjalnie zaprezentował Avengera, pierwszy w historii marki model wyposażony w pełni elektryczny napęd. Samochód ma 4,08 m długości, należy więc do popularnych SUV-ów segmentu B. Jest o 16 cm krótszy od modelu Renegade, a jego nadwozie wyróżnia się krótkimi zwisami.

Początkowo dostępna będzie tylna kamera z kątem widzenia do 180 stopni i widokiem z lotu ptaka (drone view). W późniejszym czasem klienci będą mogli zamawiać czujniki parkowania 360 stopni z systemem Active Park Assist. Foto: Jeep / Auto Świat
Początkowo dostępna będzie tylna kamera z kątem widzenia do 180 stopni i widokiem z lotu ptaka (drone view). W późniejszym czasem klienci będą mogli zamawiać czujniki parkowania 360 stopni z systemem Active Park Assist.

Nowy Jeep Avenger – przednionapędowy model dzielny w terenie

Krótkie zwisy poprawiają nie tylko estetykę auta, ale w połączeniu z dużymi kołami zapewniają Avengerowi spory prześwit (20 cm), a także znakomite wartości kątów natarcia (20 stopni), rampowego (20 stopni) i zejścia (32 stopnie), znacząco zwiększających dzielność terenową auta. Choć elektryczny Avenger występuje wyłącznie z napędem na przednią oś, to dzięki seryjnemu systemowi zarządzania trakcją Selec Terrain z sześcioma trybami pracy (Normal, Sport, Eco, Snow, Mud, Sand) oraz układowi kontroli zjazdu ze wzniesienia Hill Descent Control, uzyskuje typowe dla Jeepów świetne właściwości terenowe. W Avengerze na bezdrożach docenimy także rozmieszczone wokół nadwozia wytrzymałe listwy ochronne oraz liczne osłony podwozia.

Nowy Jeep Avenger – moc 156 KM i zasięg EV do 550 km

O dobre osiągi auta dba pochodzący z Francji elektryczny motor dysponujący mocą 156 KM i maksymalnym momentem obrotowym 260 Nm. Jednostka korzysta z 400-voltowej instalacji, w skład której wchodzi akumulator o pojemności 54 kWh. Umieszczony pod przednim i tylnym siedzeniem oraz tunelem środkowym składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych. W pełni naładowana bateria trakcyjna oferuje wg normy WLTP średni zasięg 400 km, a w cyklu miejskim do 550 km. Akumulator Avnegera można ładować prądem zmiennym AC z mocą do 11 kW oraz prądem stałym DC nawet 100 kW. W pierwszym przypadku uzupełnienie baterii w prąd w zakresie od 0 do 100 proc. zajmuje 5 godz. 30 min, w drugim (w zakresie 20-80 proc.) tylko 24 minuty.

Projekt wnętrza Avengera został zainspirowany historią marki Jeep, a w szczególności Jeepem Wranglerem. Pod przyciskami automatycznej skrzyni biegów znajduje się schowek ze składaną pokrywą magnetyczną. Foto: Jeep / Auto Świat
Projekt wnętrza Avengera został zainspirowany historią marki Jeep, a w szczególności Jeepem Wranglerem. Pod przyciskami automatycznej skrzyni biegów znajduje się schowek ze składaną pokrywą magnetyczną.

Nowy Jeep Avenger – nowoczesne i funkcjonalne wnętrze

Choć auto jest niewielkie, oferuje funkcjonalne wnętrze. Z przodu każdy bez względu na wzrost znajdzie dla siebie wygodną pozycję. Z tyłu także jest przestronnie, choć wysokim osobom może zabraknąć miejsca na kolana. Jak przystało na nowoczesny samochód wnętrze Avengera jest cyfrowe. Znajdziemy w nim czytelny zestaw elektronicznych wskaźników (7- lub 10, 25-cal.) oraz centralnie umieszczony multimedialny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,25 cala. System Uconnect jest bezprzewodowo kompatybilny z aplikacjami Android Auto i Car Play, ma również wbudowaną nawigację TomTom. Dzięki aplikacji Jeep Mobile za pośrednictwem smartfona użytkownicy mogą lokalizować położenie auta, zablokować i odblokować drzwi, sprawdzić poziom naładowania akumulatora oraz ustawić klimatyzację postojową.

Korzystając z kabla do szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW na publicznych stacjach ładowania, wystarczą 3 minuty, aby naładować energię wystarczającą na 30 km jazdy lub 24 minuty, aby naładować akumulatory od 20 do 80 procent. Foto: Jeep / Auto Świat
Korzystając z kabla do szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW na publicznych stacjach ładowania, wystarczą 3 minuty, aby naładować energię wystarczającą na 30 km jazdy lub 24 minuty, aby naładować akumulatory od 20 do 80 procent.

Nowy Jeep Avenger – całkiem duży kufer

W Avengerze opcjonalnie dostępne są skórzane fotele z funkcją masażu, wielokolorowe oświetlenie ambientowe, z czasem ofertę wyposażenia poszerzy także okno dachowe. Przednie schowki Avengera mają łączną pojemność 34 l. Także imponująco wypada bagażnik, który ma pojemność 380 l oraz dysponuje niskim progiem załadunku (720 mm).

Nowy model jest wyposażony w imponujące 18-calowe obręcze kół o solidnej konstrukcji z diamentowym wykończeniem. Na obu osiach znajdują się tarcze hamulcowe. Foto: Jeep / Auto Świat
Nowy model jest wyposażony w imponujące 18-calowe obręcze kół o solidnej konstrukcji z diamentowym wykończeniem. Na obu osiach znajdują się tarcze hamulcowe.

Nowy Jeep Avenger – można już zamawiać

W listopadzie klienci w polskich salonach będą mogli dokonać wstępnej rezerwacji Avengera w wersji premierowej Launch Edition. Odmiana ta ma seryjnie dwukolorowe nadwozie. Do wyboru są lakiery Sun z dachem Volcano lub Granite z dachem Volcano lub jednokolorowe malowanie Volcano. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in.: przyciemniane szyby, 18-calowe felgi aluminiowe, przednie i tylne światła full LED. Wnętrze obejmuje wielokolorowe oświetlenie ambientowe i żółte detale deski rozdzielczej, podgrzewane fotele z żółtymi akcentami, podgrzewaną przednią szybę, nakładkę na konsolę centralną, podłogę bagażnika z regulacją wysokości i bezdotykowo otwieraną pokrywę bagażnika. Bogata, w pełni wyposażona odmiana zawiera także: system multimedialny Uconnect z ekranem o przekątnej 10,25 c., wirtualne zegary 10,25 c., bezprzewodowy system Apple CarPlay/Android Auto oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Klienci premierowej wersji Launch Edition będą mogli zamówić Wallboxa do ładowania auta w domu lub kartę RFID pozwalającą na korzystanie z publicznych stacji.

W tyskim zakładzie praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód. Foto: Jeep / Auto Świat
W tyskim zakładzie praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód.

Nowy Jeep Avenger – zasłużony wybór

Nowy Avenger to kamień milowy dla Jeepa, ponieważ jest pierwszym elektrycznym samochodem amerykańskiej marki, także pierwszym modelem produkowanym w Europie. Wybór miejsca produkcji tak ważnego dla marki auta w tyskim zakładzie nie był przypadkowy. Funkcjonująca od 47 lat fabryka, której bramy opuściło 12,5 mln samochodów, nie raz udowodniła, że potrafi produkować auta najwyżej jakości. Zorganizowana w ramach programu World Class Manufacturing produkcja została nagrodzona brązem, srebrem i złotem w uznaniu za nieustanne doskonalenie produktów, procesów i usług. W tyskim zakładzie proces przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa ok. 12 godzin technologicznych, praktycznie co 50 s z linii montażowych zjeżdża jeden pojazd.

Możliwości terenowye Jeepa Avengera 4x4 są imponujące: kąt natarcia zwiększony do 21 stopni, kąt rampowy do 34 stopni, a kąt zejścia do 20 stopni. Wersja 4x4 ma również mieć prześwit większy niż 200 mm. Foto: Jeep / Auto Świat
Możliwości terenowye Jeepa Avengera 4x4 są imponujące: kąt natarcia zwiększony do 21 stopni, kąt rampowy do 34 stopni, a kąt zejścia do 20 stopni. Wersja 4x4 ma również mieć prześwit większy niż 200 mm.

Nowy Jeep Avenger – z czasem także w wersji 4x4

Przy okazji paryskiej premiery Jeep zaprezentował Avengera 4x4 Concept. Nowy model dołączy do gamy modeli Jeepa z napędem 4xe, które pojawią się w przyszłości. Jak to zwykle bywa przy autach koncepcyjnych, szczegółów technicznych nie podano.

Jeep Avenger w wersji Launch Edition ma dwukolorowe nadwozie. Foto: Jeep / Auto Świat
Jeep Avenger w wersji Launch Edition ma dwukolorowe nadwozie.
Przed reflektorami znajduje się wyprofilowany grill, co zapobiega zarysowaniu klosza w przypadku uderzenia. Foto: Jeep / Auto Świat
Przed reflektorami znajduje się wyprofilowany grill, co zapobiega zarysowaniu klosza w przypadku uderzenia.
Avenger ma zaledwie 4,08 m długości, czyli jest o 16 cm krótszy od modelu Renegade. Poszerzone błotniki to kolejny klasyczny element stylistyki Jeepa. Foto: Jeep / Auto Świat
Avenger ma zaledwie 4,08 m długości, czyli jest o 16 cm krótszy od modelu Renegade. Poszerzone błotniki to kolejny klasyczny element stylistyki Jeepa.
Tylne lampy inspirowane są klasycznymi, militarnymi kanistrami ze wzorem „X”. Foto: Jeep / Auto Świat
Tylne lampy inspirowane są klasycznymi, militarnymi kanistrami ze wzorem „X”.
Avenger będzie wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa, m.in.: tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control), systemem centrowania toru jazdy (Lane Centering), system wspomagający jazdę w korku (Traffic Jam Assist), system automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Avenger będzie wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa, m.in.: tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control), systemem centrowania toru jazdy (Lane Centering), system wspomagający jazdę w korku (Traffic Jam Assist), system automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.
18-calowe felgi „Gloss Black” z detalami w kolorze niebieskim podkreślają w Avengerze elektryczny układ napędowy. Foto: Jeep / Auto Świat
18-calowe felgi „Gloss Black” z detalami w kolorze niebieskim podkreślają w Avengerze elektryczny układ napędowy.
Na paryskim salonie zaprezentowano spersonalizowany model. Wyposażony był w naklejkę na pokrywie silnika z unikalnym logo X-camo, niebieskimi akcentami i logo Avenger. Foto: Jeep / Auto Świat
Na paryskim salonie zaprezentowano spersonalizowany model. Wyposażony był w naklejkę na pokrywie silnika z unikalnym logo X-camo, niebieskimi akcentami i logo Avenger.
Dywaniki podłogowe klasy premium mają logo z sylwetką samochodu. Foto: Jeep / Auto Świat
Dywaniki podłogowe klasy premium mają logo z sylwetką samochodu.
Naklejka na pokrywę silnika to nie tylko element ozdobny, ale pełni również rolę antyrefleksyjną. Foto: Jeep / Auto Świat
Naklejka na pokrywę silnika to nie tylko element ozdobny, ale pełni również rolę antyrefleksyjną.
Przód Avengera Concept 4x4 ma dodatkową osłonę, w formie grubszego wykończenia, a do tego dochodzą dodatkowe, wbudowane reflektory poprawiające widoczność podczas jazdy nocą. Foto: Jeep / Auto Świat
Przód Avengera Concept 4x4 ma dodatkową osłonę, w formie grubszego wykończenia, a do tego dochodzą dodatkowe, wbudowane reflektory poprawiające widoczność podczas jazdy nocą.

Nowy Jeep Avenger – dane techniczne

Marka i model Jeep Avenger EV
Silnik elektryczny
Napięcie układu elektrycznego 400V
Moc silnika 156 KM
Maksymalny moment obr. silnika 260 Nm
Napęd na przednie koła/skrzynia aut. 1
Średnie zużycie prądu wg WLTP 16,5-15,7 kWh/100 km
Średni zasięg wg WLTP 400 km
Masa przyczepy 1500 kg
Pojemność bagażnika/akumulatora 380 l/54 kWh
Moc ładowania prądem zmiennym AC/stałym DC 11/100 kW
Czas ładowania prądem zmiennym/stałym 5 godz. 30 mim (0-100 proc.)/25 min. (20-80 proc.)