• To już 89. edycja salonu samochodowego w Paryżu i zdecydowanie najsłabsza od wielu, wielu lat
  • Na targach obecne są jedynie cztery marki aut, których sprzedaż w 2021 r. w Europie przekroczyła poziom 100 tys. samochodów
  • Nie ma żadnego dużego producenta aut z Niemiec, Włoch, Japonii i Korei
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

To już nawet nie jest Paris Motor Show. W tym roku imprezę przemianowano na Paris Automotive Week, tłumacząc to połączeniem z organizowanymi od 1975 r. branżowymi targami Equip Auto, skupiającymi się na usługach posprzedażnych. Jeszcze cztery lata temu Paris Motor Show nie potrzebował takich aliansów, żeby wypełnić swoje hale producentami i nowościami.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Na dodatek niepokój budzi też czas trwania imprezy. Tegoroczny Paris Motor Sho…, to znaczy Paris Automotive Week trwa od 18 do 23 października. Sześć dni. Poprzedni salon w Paryżu był prawie dwa razy dłuższy (11 dni w 2018 r.), wcześniej normą było aż 16 dni.

Salon samochodowy w Paryżu 2022: prezes koncernu Renault Luca de Meo przy Renault 4EVER Trophy
Salon samochodowy w Paryżu 2022: prezes koncernu Renault Luca de Meo przy Renault 4EVER Trophy

To jak jest w tym roku?

Paris Automotive Week 2022: nieurodzaj

Tak źle nie było od wielu, wielu lat. Jeszcze w ubiegłej dekadzie pokazując bilet wstępu na bramce, wychodziło się naprzeciw całej motoryzacyjnej kuli ziemskiej. W jednym miejscu miałeś wszystkie nowości – od USA, przez Europę po daleką Azję. Nieobecność nawet jednego i nawet mniej znaczącego producenta wywoływała nie mniejszą sensację niż debiutujące w Paryżu Ferrari.

Salon samochodowy w Paryżu 2022: Lamborghini nie ma swojego stoiska, za to LEGO wystawia model Lamborghini Siana w skali 1:1
Salon samochodowy w Paryżu 2022: Lamborghini nie ma swojego stoiska, za to LEGO wystawia model Lamborghini Siana w skali 1:1

Tymczasem w tym roku mamy jedynie cztery marki samochodów, które w 2021 r. w Europie sprzedały ponad 100 tys. aut. To, w kolejności alfabetycznej, Dacia, Jeep, Peugeot i Renault.

Salon samochodowy w Paryżu 2022: prezydent Francji Emmanuel Macron na stoisku Renault
Salon samochodowy w Paryżu 2022: prezydent Francji Emmanuel Macron na stoisku Renault

Tak jest, nie ma żadnego dużego producenta z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Hiszpanii, Czech, Włoch, Japonii i Korei. Jest za to ultraważna nowość z Polski. Jaka?

Paris Automotive Week 2022: nowości

To Jeep Avenger, najmniejsze auto tej firmy w Europie, mierzące jedynie 408 cm długości, czyli o 16 cm mniej od Jeepa Renegade. Jeep Avenger jest także elektrykiem masowo produkowanym w Polsce – auto powstaje bowiem w Tychach. 156-konny silnik rozwija 260 Nm. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 392 km, a w miejskim – aż 550 km. Docelowo auto będzie oferowane również w wersjach spalinowych.

Salon samochodowy w Paryżu 2022. Prototypy Renault: Renault 4EVER Trophy (z przodu), Renault R5 Turbo 3E (pośrodku) i 5 Prototype (z tyłu)
Salon samochodowy w Paryżu 2022. Prototypy Renault: Renault 4EVER Trophy (z przodu), Renault R5 Turbo 3E (pośrodku) i 5 Prototype (z tyłu)

Co jeszcze naprawdę nowego można zobaczyć w Paryżu? W kolejności alfabetycznej wygląda to następująco:

  • Alpine A110 R: jeszcze lżejsze od Alpine A110 S – różnica wynosi dokładnie 34 kg. 1082-kilogramowe A110 R ma też inną pokrywę silnika, tylną szybę i dyfuzor oraz większą siłę docisku aero. 300-konny silnik przyspiesza auto od 0 do 100 km/h w 3,9 s.
  • Alpine Alpenglow: piękny jednoosobowy prototyp z przezroczystym tylnym spoilerem oraz silnikiem tłokowym zasilanym wodorem. Studium ma przeszło 5 m długości, ponad 2 m szerokości i niecały metr wysokości. Motywy świetlne reflektorów i tylnych lamp pojawią się w trzech nowych elektrycznych modelach Alpine: miejskim hot hatchu (2024 r.), kompaktowym crossoverze GT X-Over (2025 r.) i następcy obecnego spalinowego A110 (2026 r.).
  • BYD Atto 3: elektryczny kompaktowy SUV z zasięgiem 420 km. 204-konne auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s. W drzwiach zamontowano trzy struny, które służą nie tylko do przytrzymywania drobiazgów – można na nich grać prawie jak na gitarze. Bagażnik: 555-1338 l.
  • Dacia Manifesto: śmiały prototyp bez drzwi i szyb, ale z 4x4. Pokrowce siedzeń po zdjęciu zmieniają się w śpiwory.
  • DS 3: po modernizacji zniknęło słowo ”Crossback” i teraz ten miejski SUV nazywa się DS 3, zupełnie jak model tej marki z lat 2010-2019. Zmodernizowanego SUV-a wyróżniają m.in. inne elementy świetlne reflektorów, poziome diody do jazdy dziennej oraz grill. W gamie odmiany spalinowe (100-130 KM) i elektryczna z nowym układem napędowym (156 KM; 54 kWh; zasięg 402 km)
  • Peugeot e-208: udoskonalona wersja miejskiego elektrycznego hatchbacka ma teraz dodatkowe 20 KM, czyli aż o 15 proc. więcej mocy (156 zamiast 136 KM). Nowy akumulator trakcyjny 51 kWh daje 400-kilometrowy zasięg przy średnim zużyciu 12 kWh/100 km.
  • Peugeot 408: zgodnie z nazwą uplasuje się między krótszym o 32 cm Peugeotem 308 hatchback a dłuższym o 6,3 cm 508. Peugeot 408 jest przy tym najwyższy z nich – o 3,7 cm od 308 i o 7,5 cm od 508. Bagażnik: 536-1611 l. Początkowo w gamie znajdą się dwie hybrydy (180-225 KM) i 130-konna wersja spalinowa. Z czasem dołączy odmiana elektryczna.
  • Renault 4EVER Trophy: 30 lat po zakończeniu produkcji pierwszego Renault 4 (1961-1992) i na trzy lata przed debiutem drugiej generacji, francuska firma przedstawia ten prototyp o długości 416 cm i na 19-calowych kołach. Seryjne Renault 4 będzie elektrycznym miejskim SUV-em, oferowanym równolegle z Renault Capturem.
  • Renault R5 Turbo 3E: hołd złożony dwóch spalinowym generacjom Renault 5 Turbo. Ten prototyp ma jednak dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 380 KM. Samochód mierzy 401 cm długości, ale aż 202 cm szerokości, a 100 m ze startu zatrzymanego pokonuje w 3,5 s.
  • Renault Kangoo E-Tech Electric: elektryczna wersja najnowszego Kangoo ma 120 KM, 245 Nm i akumulator trakcyjny 45 kWh. Zasięg: 285 km. Bagażnik: 850-2500 l.

Paris Automotive Week 2022: czego zabrakło

Gdyby tegoroczna edycja salonu samochodowego w Paryżu dorównywała rozmachem poprzednim, targowe hale zaszczyciłyby obecnością także inne nowości, kto wie, czy nie gorętsze. Jakich najświeższych debiutów nie zobaczymy więc podczas Paris Automotive Week?

BMW XM (od 2022 r.) Foto: BMW
BMW XM (od 2022 r.)
  • BMW M2: druga generacja kompaktowego M2 tym razem rozwija 460 KM, a maksymalne 550 Nm osiąga już przy 2650 obr./min. 0-100 km/h: w 4,1 s
  • BMW XM: pierwszy od 41 lat model M, który nie wywodzi się z istniejącego już BMW. Ten hybrydowy luksusowy SUV ma 511 cm długości, rozwija 653 KM, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,3 s
  • Ferrari Purosangue: pierwszy SUV tej firmy to jedna z największych sensacji 2022 r. 724-konne V12 przyspiesza auto od 0 do 100 km/h w 3,3 s
  • Ford Mustang: to już siódma generacja tej legendy. W gamie m.in. 5-litrowe V8
  • Lotus Eletre: pierwszy seryjny SUV Lotusa, na dodatek z napędem elektrycznym. Mierzy aż 510 cm długości i rozwija 600 KM. Zasięg: ok. 595 km. Przyspieszenie 0-60 mil/h: 2,9 s
  • Maserati GranTurismo: druga generacja tego auta tym razem będzie dostępna także z napędem elektrycznym (trzy silniki o łącznej mocy 761 KM; 0-100 km/h: 2,7 s). W gamie znajdą się też dwie wersje z V6: 490- i 550-konna (0-100 km/h odpowiednio: 3,9 i 3,5 s)
  • Mitsubishi ASX: druga generacja miejskiego SUV-a, tym razem mocno spokrewniona z Renault Capturem (obie firmy tworzą alians). W gamie wersje spalinowe (91-158 KM) i dwie hybrydy.
  • Nissan X-Trail: czwarta generacja będzie dostępna zarówno z dwoma, jak i trzema rzędami siedzeń. Początkowo w gamie wersje o mocy od 163 do 213 KM.
  • Pagani Utopia: do designu tego hiperauta prowadziło ponad 4 tys. szkiców i rysunków. Utopia ma turbodoładowane 6-litrowe V12 o mocy 864 KM
  • Polestar 3: elektryczny SUV klasy wyższej (490 cm długości) z 14,5-calowym ekranem w środkowej konsoli. Początkowo dwie wersje mocy: 489 KM (840 Nm; 610 km zasięgu; 0-100 km/h: 5 s) i 517 KM (910 Nm; 560 km zasięgu; 0-100 km/h: 4,7 s).

Paris Automotive Week 2022: zmierzch salonów

Przed pandemią w Europie co roku organizowano dwa wielkie salony samochodowe: w marcu w Genewie i jesienią we Frankfurcie nad Menem (w nieparzystych latach) lub w Paryżu (w parzystych). Dwa lata temu targi w Genewie zbiegły się z wybuchem pandemii w Europie, przez co odwołano je niemal w ostatniej chwili. W 2020 r. nie odbył się też salon w Paryżu, a planowaną na 2021 r. imprezę we Frankfurcie przeniesiono do Monachium, przy czym liczba wystawców była znacznie mniejsza niż wcześniej. Tegoroczny Paris Automotive Week to drugi wielki salon samochodowy w Europie – właśnie po zeszłorocznych bawarskich targach – od chwili wybuchu pandemii. Ostatnie jak dotąd targi w Genewie odbyły się bowiem w 2019 r.

Dlaczego firmy rezygnują z salonów samochodowych? Bo w czasach internetu i ultraprecyzyjnego marketingu bezpośredniego duże targi nie są już tak skutecznym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta – a wystawianie się nadal kosztuje sporo.

W 2018 r. salon samochodowy w Paryżu obchodził 120-lecie. Przez 11 dni imprezę odwiedziło ponad milion ludzi, a liczba akredytowanych dziennikarzy przekroczyła próg 10 tys. osób. Jak będzie w tym roku?