- Pagani zaprezentowało swój najnowszy model, którego wygląd ma cechować smukłość i prostota
- Firma przystaje przy tradycji tworzenia klasycznych supersamochodów, wyposażając nowy model w sześciolitrowy silnik V12 o mocy 864 KM
- Pierwsza seria obejmować będzie wyprodukowanie 99 sztuk, które zostały już zaoferowane wybranym kolekcjonerom
Minęło w sumie sześć lat, od ostatniej premiery hipersamochodu ze znaczkiem Pagani i patrząc na premierę Utopii, było na co czekać. Jak wskazuje producent, najnowszy projekt ma pokazać idealne połączenie między nauką a sztuką i łączyć w sobie trzy najważniejsze cechy: prostotę, lekkość i przyjemność z jazdy.
Pagani Utopia: charakterystyczny i elegancki
Zaprezentowany wóz otrzymał znacznie uproszczony i elegancki wygląd. Zrezygnowano tu z wielkich spoilerów i dodatkowych lotek na rzecz pociągłej i smukłej linii. Nie zabrakło oczywiście znaków rozpoznawczych włoskiej marki. Przednie reflektory, tylne lampy oraz potężny wydech umieszczony z tyłu supersamochodu to istna wizytówka Pagani. Jak podkreśla właściciel firmy, dzięki tysiącom godzin w tunelu aerodynamicznym udało się połączyć lekki i artystyczny wygląd ze skutecznym dociskiem.
Nie mniej elegancko prezentuje się wnętrze wykonane ze skóry i aluminium. W przeciwieństwie do panujących trendów możemy tu znaleźć tylko jeden wyświetlacz pomiędzy zegarami obrotomierza i prędkościomierza. Cała reszta to tradycyjne, analogowe przełączniki i konsole na myśl przywodzące kokpit samolotu. Znakiem rozpoznawczym jest tu częściowe odkrycie mechanizmu przełączników oraz wybieraka skrzyni biegów nadające wnętrzu Utopii nietuzinkowy charakter z nutką retro.
Pagani Utopia: supersamochód z krwi i kości
Pagani już od 1994 r., jest wyposażane w silniki produkcji Mercedes-AMG. Nie inaczej jest też teraz. W Utopii zaimplementowana została sześciolitrowa jednostka benzynowa w układzie V12 wspomagana przez dwie turbosprężarki. Umieszczony centralnie z tyłu silnik ma moc 852 KM, co generuje moment obrotowy na poziomie 1100 NM. Pagani nie podało jeszcze oficjalnych danych na temat prędkości maksymalnej i przyspieszenia. Możemy jednak szacować, że powyższe osiągi zestawione z wagą 1280 Kg, pozwolą następy Huayry być jeszcze szybszym. Tak niska waga to efekt patentu marki, którym jest wykorzystanie włókien węglowych połączonych z tytanem do produkcji monokoku, czyli rdzenia auta. Do tego możemy dodać mało ważący tytanowy wydech oraz ramę pomocniczą wykonaną ze stali chromo-molibdenowej.
Do pary z silnikiem V12 będziemy mogli dobrać jedną z dwóch typów manualnej skrzyni biegów. Pierwsza to tradycyjna siedmiobiegowa skrzynia z pedałem sprzęgła, natomiast druga będzie jej zautomatyzowaną (AMT) siostrą, którą Pagani określa jako najszybszą na rynku. Obie zostały zaprojektowane przez firmę Xtrac, znaną z produkcji komponentów dla samochodów sportowych.
Dodatkowo nowy model w katalogu Pagani otrzyma felgi kute z jednolitego bloku aluminium o rozmiarze 21" z przodu i 22" produkcji APP oraz zestaw opon Pirelli PZero Corsa.
Pagani Utopia: kolejny kolekcjonerski unikat
Ciężko podważyć fakt, że Pagani to marka luksusowa i bardzo atrakcyjna dla bogatych kolekcjonerów. Rocznie sprzedająca 50 egzemplarzy bliżej jej do określenia mianem "manufaktury" niż fabryki. Jak podaje marka, pierwsza seria Utopii zostanie wypuszczona w liczbie 99 sztuk, które zostały już zaoferowane zainteresowanym kupcom. Niestety nie została podana ostateczna cena supersamochodu, jednak nieoficjalne źródła mówią o sumie wynoszącej około 3 mln dolarów.