- Pagani zaprezentowało swój najnowszy model, którego wygląd ma cechować smukłość i prostota
- Firma przystaje przy tradycji tworzenia klasycznych supersamochodów, wyposażając nowy model w sześciolitrowy silnik V12 o mocy 864 KM
- Pierwsza seria obejmować będzie wyprodukowanie 99 sztuk, które zostały już zaoferowane wybranym kolekcjonerom
Minęło w sumie sześć lat, od ostatniej premiery hipersamochodu ze znaczkiem Pagani i patrząc na premierę Utopii, było na co czekać. Jak wskazuje producent, najnowszy projekt ma pokazać idealne połączenie między nauką a sztuką i łączyć w sobie trzy najważniejsze cechy: prostotę, lekkość i przyjemność z jazdy.
Pagani Utopia: charakterystyczny i elegancki
Zaprezentowany wóz otrzymał znacznie uproszczony i elegancki wygląd. Zrezygnowano tu z wielkich spoilerów i dodatkowych lotek na rzecz pociągłej i smukłej linii. Nie zabrakło oczywiście znaków rozpoznawczych włoskiej marki. Przednie reflektory, tylne lampy oraz potężny wydech umieszczony z tyłu supersamochodu to istna wizytówka Pagani. Jak podkreśla właściciel firmy, dzięki tysiącom godzin w tunelu aerodynamicznym udało się połączyć lekki i artystyczny wygląd ze skutecznym dociskiem.
Nie mniej elegancko prezentuje się wnętrze wykonane ze skóry i aluminium. W przeciwieństwie do panujących trendów możemy tu znaleźć tylko jeden wyświetlacz pomiędzy zegarami obrotomierza i prędkościomierza. Cała reszta to tradycyjne, analogowe przełączniki i konsole na myśl przywodzące kokpit samolotu. Znakiem rozpoznawczym jest tu częściowe odkrycie mechanizmu przełączników oraz wybieraka skrzyni biegów nadające wnętrzu Utopii nietuzinkowy charakter z nutką retro.
Pagani Utopia: supersamochód z krwi i kości
Pagani już od 1994 r., jest wyposażane w silniki produkcji Mercedes-AMG. Nie inaczej jest też teraz. W Utopii zaimplementowana została sześciolitrowa jednostka benzynowa w układzie V12 wspomagana przez dwie turbosprężarki. Umieszczony centralnie z tyłu silnik ma moc 852 KM, co generuje moment obrotowy na poziomie 1100 NM. Pagani nie podało jeszcze oficjalnych danych na temat prędkości maksymalnej i przyspieszenia. Możemy jednak szacować, że powyższe osiągi zestawione z wagą 1280 Kg, pozwolą następy Huayry być jeszcze szybszym. Tak niska waga to efekt patentu marki, którym jest wykorzystanie włókien węglowych połączonych z tytanem do produkcji monokoku, czyli rdzenia auta. Do tego możemy dodać mało ważący tytanowy wydech oraz ramę pomocniczą wykonaną ze stali chromo-molibdenowej.
Do pary z silnikiem V12 będziemy mogli dobrać jedną z dwóch typów manualnej skrzyni biegów. Pierwsza to tradycyjna siedmiobiegowa skrzynia z pedałem sprzęgła, natomiast druga będzie jej zautomatyzowaną (AMT) siostrą, którą Pagani określa jako najszybszą na rynku. Obie zostały zaprojektowane przez firmę Xtrac, znaną z produkcji komponentów dla samochodów sportowych.
Dodatkowo nowy model w katalogu Pagani otrzyma felgi kute z jednolitego bloku aluminium o rozmiarze 21" z przodu i 22" produkcji APP oraz zestaw opon Pirelli PZero Corsa.
Pagani Utopia: kolejny kolekcjonerski unikat
Ciężko podważyć fakt, że Pagani to marka luksusowa i bardzo atrakcyjna dla bogatych kolekcjonerów. Rocznie sprzedająca 50 egzemplarzy bliżej jej do określenia mianem "manufaktury" niż fabryki co widać także po planowanej ilości egzemplarzy nowego modelu. Jak podaje marka, pierwsza seria Utopii zostanie wypuszczona w ilości 99 sztuk, które zostały już zaoferowane zainteresowanym kupcom. Niestety nie została podana ostateczna cena supersamochodu, jednak nieoficjalne źródła mówią o sumie wynoszącej około 3 mln dolarów.