Auto Świat Wiadomości Premiery Najpopularniejszy sportowy model świata w następnej odsłonie. Oto nowy Ford Mustang

Najpopularniejszy sportowy model świata w następnej odsłonie. Oto nowy Ford Mustang

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Na salonie samochodowym w Detroit Ford zaprezentował siódmą już generację Mustanga w wersjach coupe i cabrio. Ten najchętniej kupowany na świecie sportowy model dostępny będzie z nowym silnikiem V8 w parze z 6-biegową skrzynią manualną lub 10-stopniowym automatem. Do Europy trafi jednak dopiero w 2024 r.

Ford MustangŻródło: Auto Świat / Ford
  • Od debiutu pierwszej generacji Mustanga w 1964 r. do dziś Ford sprzedał na świecie ponad 10 mln egzemplarzy tego modelu
  • Ford zapewnia, że to najbardziej "cyfrowe" wcielenie Mustanga w historii naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami
  • Siódma generacja Mustanga dodaje akcenty nowoczesnej elegancji do inspirowanej dziedzictwem modelu charakterystycznej stylistyki
  • Wraz z debiutem nowego modelu do jego oferty dołącza specjalna wersja Dark Horse z pakietem Performance o najbardziej torowym charakterze

Nowy Ford Mustang już oficjalnie wkracza na rynek. Najpierw amerykański, a potem także w pozostałych krajach świata, gdzie może pochwalić się statusem najpopularniejszego modelu sportowego w swojej klasie. Wszystko wskazuje na to, że najnowsza odsłona modelu utrzyma ten status i przysporzy Fordowi kolejnych klientów.

Pod względem stylistycznym nowe wcielenie Mustanga stanowi ewolucję charakterystycznej i rozpoznawalnej linii nadwozia. Niskie, poziome łuki w przedniej części trzyczęściowej maski współgrają z nowymi reflektorami LED, tworząc bardziej wyrazisty przód, nawiązujący do oryginalnego wzoru z lat 60. i zoptymalizowany pod kątem ochrony pieszych. Smukła linia dachu, szeroka, sprinterska postawa i skrócony tylny zwis również są wierne autentycznym proporcjom pierwszej generacji, podczas gdy poszerzone tylne skosy nad kołami wskazują na moc w prawdziwym stylu Mustanga. Z tyłu, wydłużony moduł spojlera mieści nowe, ostre, sygnowane oświetlenie tri-bar, przeprojektowany został też dyfuzor. Po raz pierwszy każdy wersja z nowej linii Mustanga ma swój własny, niepowtarzalny przód, co pozwala klientom wybrać wygląd, który najlepiej pasuje do ich osobowości. I tak np. topowy GT zwraca uwagę większymi otworami w grillu, splitterem oraz otworami wentylacyjnymi na masce.

Zobacz też: Ford Mustang California - czasy są coraz mniej łaskawe dla takich aut

Nowy Mustang wchodzi na rynek z 12 opcjami kolorystycznymi, w tym trzema nowymi odcieniami: Blue Ember, Vapor Blue i Yellow Splash. Klienci mogą również wybierać spośród zacisków hamulcowych Brembo w kolorze czarnym lub czerwonym, z logo Mustanga, a także wybrać dwa nowe wzory 19-calowych felg.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Ford Mustang – najbardziej cyfrowy w historii

"Za ikoniczną sylwetką Mustanga siódmej generacji kryje się najbardziej zaawansowany technologicznie, skoncentrowany na kierowcy kokpit ze wszystkich dotychczasowych Mustangów, łączący to, co najlepsze z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości" – mówią przedstawiciele marki. Nowy kokpit zdominowany jest zatem zestawem cyfrowych zegarów o przekątnej 12,4 cala, z konfigurowalnym zakresem wyświetlanych informacji dopasowanych do wybranego trybu jazdy bądź preferencji użytkownika oraz dotykowym 13,2-calowym ekranem centralnym ustawionym pod kątem w kierunku kierowcy. Stanowi on centrum obsługi nowego systemu multimedialnego SYNC4 (w pełni kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz zapewnia integrację z aplikacją Ford Pass) oraz większości pokładowych układów. Obydwa ekrany połączone są jedną taflą szkła i tworzą efektowny panel na górnej części deski rozdzielczej. Podobnie jak elektryczny SUV Mustang Mach-E, tak i nowy Mustang posiada możliwość bezprzewodowej aktualizacji Ford Power-Up. Na listę wyposażenia może trafić też najnowszy system dźwiękowy B&O z 12 głośnikami i subwooferem, z technologią Ford Electronic Sound Enhancement, która wzmacnia dźwięki silnika bezpośrednio w kabinie.

Zobacz też: Dodge Challenger i Charger – muskuły pod prądem

Nowy Ford Mustang – widlaste serce

Pod maską zarówno coupe, jak i kabrioletu znajdziemy 8-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 5,0 l. Ford nie zdradza jeszcze szczegółowych danych na temat jego osiągów, ale obiecuje, że będą zdecydowanie lepsze od poprzednika. Można zatem oczekiwać mocy ponad 460 KM i momentu ponad 500 Nm. Wpływ na to ma mieć m.in. nowy układ dolotowy z podwójnym wlotem powietrza i konstrukcją podwójnego korpusu przepustnicy, nawet sześć interaktywnych i konfigurowalnych trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track oraz konfigurowalne ustawienie z wieloma dostępnymi profilami, dostosowane do indywidualnych preferencji kierowcy. Wersja GT Mustanga dostępna będzie z 10-biegowym automatem lub 6-biegową skrzynią manualną, które przekażą moment na tylne koła. Standardowy pakiet Performance obejmie 19-calowe felgi aluminiowe, sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zwiększający przyczepność, hamulce Brembo oraz układ wydechowy Active Valve Exhaust, który zapewnia regulowane dźwięki silnika dostosowane do scenariusza jazdy. W opcji aktywne zawieszenie MagneRide dopasowujące opór tłumienia do warunków drogowych.

Nowy Ford Mustang – Dark Horse

Wraz z nowym Mustangiem debiutuje także zorientowana na tor wersja Dark Horse, w której silnik 5.0 V6 Gen IV z odmiany GT poddany został tuningowi – nowe są m.in. wałki rozrządu i dodatkowo zmodyfikowany dolot. Dark Horse jest standardowo wyposażony w unikalną sześciobiegową manualną skrzynię biegów TREMEC z tytanową kulką zmiany biegów, dostępną wyłącznie dla tego modelu, lub 10-biegową automatyczną skrzynię biegów Forda z łopatkami. "Mroczny koń" jest standardowo wyposażony w pakiet Performance umożliwiający spełnienie wymagań marki dotyczących zdolności "Track Sprint". W skład pakietu wchodzą: pomocnicza chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego (z automatyczną skrzynią biegów), unikalna i lżejsza chłodnica, a także wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację oraz chłodnica tylnej osi. Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen maksymalizuje dostępną trakcję dla poprawy przyspieszenia i stabilizacji na zakrętach. Do tego dochodzi specjalne dostrojenie podwozia, większe tylne drążki stabilizacyjne i wytrzymałe przednie amortyzatory, hamulce Brembo dodatkowe tylne usztywnienie koła 19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu oraz opony Pirelli P Zero PZ4. Dark Horse ma ponadto elektroniczny hamulec driftowy, który ułatwia jazdę bokami na torze i został zaprojektowany zarówno z myślą o profesjonalistach. jak i początkujących kierowcach.

Zobacz też: Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych

Pod względem stylistycznym "Mroczny koń" może pochwalić się nowym logo na przednich nadkolach, klapie bagażnika i progach, przyciemnianymi reflektorami, czarnym grillem i przeprojektowanym przednim zderzakiem oraz unikalnym tylnym dyfuzorem i spoilerem.

Nowy Ford Mustang – naszym zdaniem

Sprzedaż nowego Mustanga wystartuje na rynku amerykańskim w połowie 2023 r., a dopiero kilka miesięcy później auto trafi do Europy. Wiele wskazuje na to, że na Starym Kontynencie dostępna będzie tylko odmiana V8, podczas gdy w USA auto da się zamówić również z silnikiem EcoBoost o pojemności 2,3 l. Poza wersjami drogowymi Ford planuje także wprowadzenie Mustanga do profesjonalnych wyścigów, w tym serii GT3, GT4 oraz NASCAR. Będzie się zatem działo, ku uciesze nie tylko fanów dzikiego konia.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków