Auto Świat Wiadomości Premiery Najpopularniejszy sportowy model świata w następnej odsłonie. Oto nowy Ford Mustang

Najpopularniejszy sportowy model świata w następnej odsłonie. Oto nowy Ford Mustang

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Na salonie samochodowym w Detroit Ford zaprezentował siódmą już generację Mustanga w wersjach coupe i cabrio. Ten najchętniej kupowany na świecie sportowy model dostępny będzie z nowym silnikiem V8 w parze z 6-biegową skrzynią manualną lub 10-stopniowym automatem. Do Europy trafi jednak dopiero w 2024 r.

Ford Mustang
Zobacz galerię (21)
Auto Świat / Ford
Ford Mustang
  • Od debiutu pierwszej generacji Mustanga w 1964 r. do dziś Ford sprzedał na świecie ponad 10 mln egzemplarzy tego modelu
  • Ford zapewnia, że to najbardziej "cyfrowe" wcielenie Mustanga w historii naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami
  • Siódma generacja Mustanga dodaje akcenty nowoczesnej elegancji do inspirowanej dziedzictwem modelu charakterystycznej stylistyki
  • Wraz z debiutem nowego modelu do jego oferty dołącza specjalna wersja Dark Horse z pakietem Performance o najbardziej torowym charakterze

Nowy Ford Mustang już oficjalnie wkracza na rynek. Najpierw amerykański, a potem także w pozostałych krajach świata, gdzie może pochwalić się statusem najpopularniejszego modelu sportowego w swojej klasie. Wszystko wskazuje na to, że najnowsza odsłona modelu utrzyma ten status i przysporzy Fordowi kolejnych klientów.

Pod względem stylistycznym nowe wcielenie Mustanga stanowi ewolucję charakterystycznej i rozpoznawalnej linii nadwozia. Niskie, poziome łuki w przedniej części trzyczęściowej maski współgrają z nowymi reflektorami LED, tworząc bardziej wyrazisty przód, nawiązujący do oryginalnego wzoru z lat 60. i zoptymalizowany pod kątem ochrony pieszych. Smukła linia dachu, szeroka, sprinterska postawa i skrócony tylny zwis również są wierne autentycznym proporcjom pierwszej generacji, podczas gdy poszerzone tylne skosy nad kołami wskazują na moc w prawdziwym stylu Mustanga. Z tyłu, wydłużony moduł spojlera mieści nowe, ostre, sygnowane oświetlenie tri-bar, przeprojektowany został też dyfuzor. Po raz pierwszy każdy wersja z nowej linii Mustanga ma swój własny, niepowtarzalny przód, co pozwala klientom wybrać wygląd, który najlepiej pasuje do ich osobowości. I tak np. topowy GT zwraca uwagę większymi otworami w grillu, splitterem oraz otworami wentylacyjnymi na masce.

Zobacz też: Ford Mustang California - czasy są coraz mniej łaskawe dla takich aut

Nowy Mustang wchodzi na rynek z 12 opcjami kolorystycznymi, w tym trzema nowymi odcieniami: Blue Ember, Vapor Blue i Yellow Splash. Klienci mogą również wybierać spośród zacisków hamulcowych Brembo w kolorze czarnym lub czerwonym, z logo Mustanga, a także wybrać dwa nowe wzory 19-calowych felg.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Ford Mustang – najbardziej cyfrowy w historii

"Za ikoniczną sylwetką Mustanga siódmej generacji kryje się najbardziej zaawansowany technologicznie, skoncentrowany na kierowcy kokpit ze wszystkich dotychczasowych Mustangów, łączący to, co najlepsze z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości" – mówią przedstawiciele marki. Nowy kokpit zdominowany jest zatem zestawem cyfrowych zegarów o przekątnej 12,4 cala, z konfigurowalnym zakresem wyświetlanych informacji dopasowanych do wybranego trybu jazdy bądź preferencji użytkownika oraz dotykowym 13,2-calowym ekranem centralnym ustawionym pod kątem w kierunku kierowcy. Stanowi on centrum obsługi nowego systemu multimedialnego SYNC4 (w pełni kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz zapewnia integrację z aplikacją Ford Pass) oraz większości pokładowych układów. Obydwa ekrany połączone są jedną taflą szkła i tworzą efektowny panel na górnej części deski rozdzielczej. Podobnie jak elektryczny SUV Mustang Mach-E, tak i nowy Mustang posiada możliwość bezprzewodowej aktualizacji Ford Power-Up. Na listę wyposażenia może trafić też najnowszy system dźwiękowy B&O z 12 głośnikami i subwooferem, z technologią Ford Electronic Sound Enhancement, która wzmacnia dźwięki silnika bezpośrednio w kabinie.

Zobacz też: Dodge Challenger i Charger – muskuły pod prądem

Nowy Ford Mustang – widlaste serce

Pod maską zarówno coupe, jak i kabrioletu znajdziemy 8-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 5,0 l. Ford nie zdradza jeszcze szczegółowych danych na temat jego osiągów, ale obiecuje, że będą zdecydowanie lepsze od poprzednika. Można zatem oczekiwać mocy ponad 460 KM i momentu ponad 500 Nm. Wpływ na to ma mieć m.in. nowy układ dolotowy z podwójnym wlotem powietrza i konstrukcją podwójnego korpusu przepustnicy, nawet sześć interaktywnych i konfigurowalnych trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track oraz konfigurowalne ustawienie z wieloma dostępnymi profilami, dostosowane do indywidualnych preferencji kierowcy. Wersja GT Mustanga dostępna będzie z 10-biegowym automatem lub 6-biegową skrzynią manualną, które przekażą moment na tylne koła. Standardowy pakiet Performance obejmie 19-calowe felgi aluminiowe, sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zwiększający przyczepność, hamulce Brembo oraz układ wydechowy Active Valve Exhaust, który zapewnia regulowane dźwięki silnika dostosowane do scenariusza jazdy. W opcji aktywne zawieszenie MagneRide dopasowujące opór tłumienia do warunków drogowych.

Nowy Ford Mustang – Dark Horse

Wraz z nowym Mustangiem debiutuje także zorientowana na tor wersja Dark Horse, w której silnik 5.0 V6 Gen IV z odmiany GT poddany został tuningowi – nowe są m.in. wałki rozrządu i dodatkowo zmodyfikowany dolot. Dark Horse jest standardowo wyposażony w unikalną sześciobiegową manualną skrzynię biegów TREMEC z tytanową kulką zmiany biegów, dostępną wyłącznie dla tego modelu, lub 10-biegową automatyczną skrzynię biegów Forda z łopatkami. "Mroczny koń" jest standardowo wyposażony w pakiet Performance umożliwiający spełnienie wymagań marki dotyczących zdolności "Track Sprint". W skład pakietu wchodzą: pomocnicza chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego (z automatyczną skrzynią biegów), unikalna i lżejsza chłodnica, a także wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację oraz chłodnica tylnej osi. Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen maksymalizuje dostępną trakcję dla poprawy przyspieszenia i stabilizacji na zakrętach. Do tego dochodzi specjalne dostrojenie podwozia, większe tylne drążki stabilizacyjne i wytrzymałe przednie amortyzatory, hamulce Brembo dodatkowe tylne usztywnienie koła 19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu oraz opony Pirelli P Zero PZ4. Dark Horse ma ponadto elektroniczny hamulec driftowy, który ułatwia jazdę bokami na torze i został zaprojektowany zarówno z myślą o profesjonalistach. jak i początkujących kierowcach.

Zobacz też: Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych

Pod względem stylistycznym "Mroczny koń" może pochwalić się nowym logo na przednich nadkolach, klapie bagażnika i progach, przyciemnianymi reflektorami, czarnym grillem i przeprojektowanym przednim zderzakiem oraz unikalnym tylnym dyfuzorem i spoilerem.

Nowy Ford Mustang – naszym zdaniem

Sprzedaż nowego Mustanga wystartuje na rynku amerykańskim w połowie 2023 r., a dopiero kilka miesięcy później auto trafi do Europy. Wiele wskazuje na to, że na Starym Kontynencie dostępna będzie tylko odmiana V8, podczas gdy w USA auto da się zamówić również z silnikiem EcoBoost o pojemności 2,3 l. Poza wersjami drogowymi Ford planuje także wprowadzenie Mustanga do profesjonalnych wyścigów, w tym serii GT3, GT4 oraz NASCAR. Będzie się zatem działo, ku uciesze nie tylko fanów dzikiego konia.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski