Słynący z produkcji sportowych bolidów Lotus wchodzi w sektor rynku, w którym nie był dotychczas obecny. Dołącza tym samym do innych kultowych marek, które postanowiły dopasować się do popularnych trendów i uzupełnić portfolio swoich modeli o SUV-a. Wcześniej zrobiły to m.in. Lamborghini z Urusem, Aston Martin z DBX-em, Bentley z Bentaygą czy Rolls-Royce z Cullinanem. Także Ferrari lada moment przedstawi w pełnej krasie sportowo-rekreacyjnego Purosangue. I z pewnością nie jest to ostanie słowo producentów z klasy aut luksusowych.

Lotus Eletre – początek nowej ery

Eletre jest dla Lotusa czymś zupełnie nowym – pierwszym pięciodrzwiowym samochodem produkcyjnym, pierwszym modelem spoza segmentu samochodów sportowych i pierwszym lifestylowym samochodem elektrycznym. Jak zapewniają przedstawiciele marki "pozostaje jednak prawdziwym Lotusem, pięknym autem wyrzeźbionym przez powietrze, pełnym pionierskich technologii, prawdziwych sportowych osiągów i prostoty przeznaczenia, zaprojektowanym przez pełen pasji globalny zespół".

SUV Lotus zbudowany został na nowej 800-woltowej platformie "Electric Premium Architecture" i został wyposażony w baterie o pojemności ponad 100 kWh oraz dwa silniki (po jednym przy każdej osi) generujące łącznie moc 600 KM. Taki potencjał ma pozwolić na przyspieszanie do "setki" w mniej niż 3 s i rozwijanie prędkości maksymalnej 260 km/h! Maksymalny zasięg samochodu według WLTP wynosi około 600 km. Co więcej, dzięki możliwości korzystania z szybkich ładowarek o mocy 350 kW wystarczy tylko 20 minut, by uzupełnić energię na kolejne 400 km. Samochód jest również standardowo wyposażony w możliwość ładowania prądem zmiennym o mocy 22 kW.

"Pod względem dynamiki, Eletre został opracowany tak, aby zapewnić wszystko, czego można oczekiwać od Lotusa – doskonałą jazdę i prowadzenie, bardzo komunikatywny układ kierowniczy i wyjątkowe zaangażowanie kierowcy" – mówi Gavan Kershaw, dyrektor ds. atrybutów i integralności produktu Lotusa. Samochód dostał pięciowahaczowe zawieszenie tylnej osi, które ma zapewniać optymalną jazdę i prowadzenie, natomiast wyposażenie standardowe obejmuje zawieszenie pneumatyczne i układ ciągłej kontroli tłumienia (CDC). Dostępne są również: aktywna regulacja prześwitu, aktywny układ kierowniczy tylnej osi, aktywny stabilizator poprzeczny i wektorowanie momentu obrotowego podczas hamowania. Do tego kierowca ma do wyboru pięć trybów jazdy: Range, Tour, Sport, Off-Road i Individual, które dostosowują pracę układu kierowniczego, ustawienia amortyzatorów, pracę układu napędowego i reakcję pedału przyspieszenia. Są one standardem we wszystkich wersjach samochodu.

Lotus Eletre – lekkość detali

Eletre ma długość 5,1 m, szerokość 2,1 m i rozstaw osi 3 m, ale dzięki niewielkiej jak na SUV-a wysokości zaledwie 1,6 m jego sylwetka sprawia wrażenie eleganckiej i bardzo dynamicznej. W konstrukcji modelu wykorzystano aluminium i włókno węglowe oraz najbardziej zaawansowany pakiet aktywnej aerodynamiki, jaki trafił do seryjnie produkowanego SUV-a. Charakterystycznym elementem projektu jest jego "porowatość" – aerodynamiczna zasada przepływu powietrza przez samochód, jak również pod, nad i wokół niego. Porowatość była centralnym elementem projektu Eviji, jest integralną częścią modelu Emira i stanowiła wyraźną inspirację dla Eletre. Jest ona najbardziej widoczna w miejscu, gdzie powietrze jest kierowane pod pasem przednim samochodu i wydostaje się przez dwa otwory wylotowe w masce powyżej. Inne przykłady porowatości znajdują się przed i za przednimi nadkolami, za tylnymi kołami, a nawet w górnej części słupka D.

Aktywny przedni grill złożony jest z sieci połączonych ze sobą trójkątnych elementów, które pozostają zamknięte, gdy samochód stoi lub gdy trzeba zmniejszyć opór powietrza podczas jazdy. Otwierają się one w charakterystyczny sposób, aby doprowadzić powietrze do chłodnicy, pozwalając Eletrze "oddychać", gdy wymagane jest chłodzenie silników elektrycznych, akumulatora i przednich hamulców. W górnej części słupków D znajdują się otwory wentylacyjne, które współpracują z zamontowanymi na dachu wingletami. Kierują one powietrze w dół klapy bagażnika w stronę aktywnego tylnego spojlera (ma trzy kąty nachylenia zależne od trybu jazdy), który znajduje się nad szeroką "wstęgą" aktywnych świateł LED (mogą zmieniać kolor, sekwencje świecenia w zależności od sytuacji). Zoptymalizowane aerodynamicznie są również 23-calowe, pięcioramienne alufelgi ze wstawkami z włókna węglowego, spod których widać 10-tłoczkowe zaciski ceramicznych tarcz hamulcowych.

Auto nie ma lusterek zewnętrznych. Zostały one zastąpione kamerami – jedna pokazuje obraz wsteczny, druga zapewnia widok 360 stopni z góry, a trzecia wspomaga technologię inteligentnej jazdy. Widok z kamer prezentowany jest na wyświetlaczach umieszczonych na panelach drzwi oraz na desce rozdzielczej. Na dachu uwagę zwracają specjalne wysuwane kapsuły z laserowymi czujnikami LIDAR, które są częścią systemu autonomicznej jazdy.

Lotus Eletre – swobodna przestrzeni

Wnętrze łączy wysoką jakość wykończenia ekologicznymi materiałami z nowoczesnym i bogatym wyposażeniem. Skoncentrowany na kierowcy kokpit i wysoka konsola środkowa są inspirowane Lotusem Emira i Evija. Smukłym cyfrowym zegarom towarzyszy duży 15,1-calowy ekran dotykowy (składa się automatycznie, gdy nie jest potrzebny) oraz seryjny wyświetlacz przezierny z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Pokładowe multimedia można obsługiwać głosowo bądź za pomocą ekranu dotykowego lub dedykowanych przycisków. Dzięki wbudowanej łączności 5G system da się aktualizować zdalnie i pozwoli także na zakup dodatkowych funkcjonalności już w trakcie eksploatacji auta.

W zależności od wersji wnętrze oferuje miejsce dla czterech lub pięciu pasażerów oraz wiele praktycznych schowków, w tym w konsoli środkowej wyposażony w indukcyjną ładowarkę do telefonów. Także na tylnych siedzeniach pasażerowie mają do dyspozycji ładowanie bezprzewodowe, a umieszczony pomiędzy fotelami podłokietnik zakończony jest 9-calowym ekranem dotykowym systemu informacyjno-rozrywkowego. Standardowy system audio w tym samochodzie jest dostarczany przez renomowaną brytyjską markę KEF. Nazywa się KEF Premium i składa się z 15 głośników o mocy 1 380 W, systemu Uni-QTM i technologii dźwięku przestrzennego.

Do dyspozycji użytkowników jest też armia elektronicznych asystentów, w tym m.in.: inteligentny tempomat adaptacyjny, układy wspomagania łagodzenia kolizji z przodu, informowania o znakach drogowych, ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu, asystent zmiany pasa ruchu, system wykrywania obecności dzieci, system utrzymywania pasa ruchu z funkcją ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i zapobiegania jej, postojowy hamulec awaryjny, system wspomagania łagodzenia skutków kolizji z tyłu oraz system powiadamiania o wypadkach (E-Call).

Lotus Eletre – można już zamawiać

Elektryczny SUV Lotusa już jest dostępny w sprzedaży na wszystkich rynkach świata, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w 2023 r. w Chinach, Wielkiej Brytanii i Europie. Ceny, zależnie od lokalnych podatków, zaczynają się od około 100 tys. funtów (550 tys. zł).