Auto Świat Wiadomości Premiery Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari

Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari

Choć Renault 5 Turbo było w gruncie rzeczy miejskim autem, to jego silnik znalazł się między siedzeniami a tylną osią i był mocniejszy od serca Ferrari 208 GTB! Po 36 latach "piątka" Turbo powraca w nowej odsłonie i tym razem też "rozwala system".

Renault R5 Turbo 3ERenault

W tym roku Renault 5, jedna z największych legend tej firmy, obchodzi dwie ważne rocznice: 50-lecie debiutu i 40-lecie pojawienia się jej szalonej odmiany Turbo 2. Pewnie producent skwitowałby to jakąś informacją prasową, góra wystawą, ale sytuacja jest specyficzna: w 2023 r. na rynek ma trafić trzecia generacja Renault 5.

Aby więc nie tyle podgrzać, ile rozgrzać do czerwoności atmosferę wokół tego debiutu, Francuzi właśnie pokazali trzecią edycję legendy hot hatchy, czyli Renault R5 Turbo 3E. Niestety, tym razem to tylko prototyp.

Renault R5 Turbo 3E: dane

Renault R5 Turbo 3E wyraźnie nawiązuje wyglądem do dwóch poprzedników, czyli Renault 5 Turbo (1980-1982) i Renault 5 Turbo 2 (1982-1986). O ile w pierwszym Turbo dach i drzwi były aluminiowe, a błotniki wykonywano z tworzyw sztucznych, o tyle w najnowszym Turbo 3E cała karoseria jest karbonowa. Ten miejski samochód jest też niesamowicie szeroki — ma aż 202 cm. To wprawdzie o całe 27 cm więcej od pierwszego Turbo, ale samo Turbo było o 23 cm szersze niż zwykłe Renault 5 pierwszej generacji!

Najnowsze Renault R5 Turbo 3E ma ponadto 401 cm długości i 132 cm szerokości, z przodu 19-, zaś z tyłu 20-calowe obręcze. Co ciekawe, nowe Turbo 3E jest o jedynie 10 kg cięższe od pierwszego Turbo. Tzn. byłoby, bo do jego 980 kg trzeba jeszcze dodać 520-kilogramowe akumulatory trakcyjne, ponieważ prototyp...

Renault R5 Turbo 3E: silnik i osiągi

...ma napęd elektryczny. Z tyłu umieszczono dwa silniki, przy czym każdy zajmuje się swoim kołem. Razem rozwijają 380 KM — to ponad dwa razy więcej niż turbodoładowana spalinowa jednostka 1.4 dwóch wcześniejszych Renault 5 Turbo.

Maksymalny moment obrotowy prototypowego Turbo wynosi 700 Nm, a 100 m ze startu zatrzymanego pokonuje się tym samochodem w 3,5 s. Akumulatory trakcyjne mają 42 kWh, prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Dla obniżenia wagi szyby wykonano z pleksiglasu. Na jednej z nich znalazł się napis "la vie en rose", czyli "życie w różu".

Renault R5 Turbo 3E jest 2-osobowe, zupełnie jak jego poprzednicy. 10 analogowych wskaźników modelu Turbo 2 zastąpiło 10 ekranów. Fotele z karbonowym stelażem, kierownicę i wyścigowe pasy bezpieczeństwa powstały wspólnie z firmą Sabelt.

Renault 5 Turbo: historia

O ile najnowsze R5 Turbo 3E pozostanie pewnie prototypem, o tyle jego poprzedników produkowano seryjnie. Powstało 1820 sztuk pierwszego Renault 5 Turbo i 3167 sztuk Turbo 2. Obie generacje miały po 160 KM, ale silnik Turbo 2 był bardziej elastyczny. Tym samym miejskie Renault o 5 KM przewyższało mocą Ferrari 208 GTB (1980-1982)!

Dla pierwszego Turbo planowano nawet V6, ale skończyło się na czterech cylindrach. Jednostki napędowe obu Renault 5 Turbo umieszczono między kabiną a tylną osią, pozostałe wersje Renault 5 były przedniosilnikowe.

Renault 5 Turbo odnosiło sukcesy w rajdach. Jego załogi w Monte Carlo wyprzedziły kierowców Audi quattro, Porsche 911 SC i Lancii Stratos (1981 r.), a w Tour de Corse — Ferrari 308 GTB.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków