- Wiele firm zapowiada na nowy sezon przede wszystkim przeprojektowane wnętrza znanych modeli, by poprawić komfort i funkcjonalność
- W przyszłym roku nastąpią zmiany w przepisach homologacyjnych, co przede wszystkim odczują producenci kamperów
- Podstawę do kamperów zwykle stanowi Fiat Ducato. Firmy jednak coraz chętniej sięgają po modele Citroena, Forda, Mercedesa (Sprinter), Peugeota i Volkswagena (Crafter)
Zamiast rozbijać namiot wystarczy tylko zaparkować samochód w odpowiednim miejscu, podłączyć prąd i ewentualnie opróżnić toaletę – tak w skrócie można określić wakacje z kamperem. Miłośnicy wygodnych domów na kołach nie mogą bowiem narzekać na brak luksusu, szczególnie w porównaniu turystami spędzającymi wolny czas pod tradycyjnym namiotem.
Fani przyczep czy kamperów mogą zresztą liczyć na znacznie więcej, gdyż producenci nie próżnują i stale poszukują ciekawych rozwiązań. W końcu wielkimi krokami zbliżają się jedne z najważniejszych targów w Europie – Caravan Salon 2019 w Dusseldorfie.
Trudno zatem się dziwić, że mimo wakacji firmy z branży karawaningowej nie biorą wolnego tylko szykują nowości już na kolejny sezon 2019-2020. Wielu specjalistów zapowiada przede wszystkim przeprojektowane wnętrza znanych modeli, co oznacza nie tylko poprawę komfortu (lepsze doświetlenie i wentylacja), ale także funkcjonalności (np. o poprawioną aranżację łazienki i toalety, by efektywnie wykorzystać przestrzeń). Łatwiej zatem o różne pomysłowe schowki, by w kamperze zmieścić nie tylko oprzyrządowanie kuchni, pościel, wyposażenie kempingowe czy standardowy bagaż. Łatwiej także o przechowanie nawet większego ekwipunku, czyli np. rowerów a nawet motocykli.
Jest się czym chwalić w branży karawaningowej. Wiele firm (m.in. Chausson, Possl, Rapido) podkreśla walory dodatkowych okien dachowych i szklanego dachu. Citroen przypomina o wygodzie transportu motocykli (Jumper Biker). Pilote reklamuje przesuwaną toaletę. Innova podkreśla zalety napędu na cztery koła (prócz także m.in. polski Balcamp czy niemiecki CS) a Hymer wygodniejsze opróżnianie wody z wykorzystaniem elektryki. Volkswagen szczyci się w modelu California górnymi schowkami zaprojektowanymi na wzór miejsc na bagaż podręczny w samolotach. Westfalia chwali się zaś pomysłowymi rozwiązaniami z elektrycznie przesuwanym łóżkiem, by wydłużyć miejsce do leżenia.
Szczegóły w galerii.
Niemieckie Carado chwali się produkcją w Niemczech. Firma wykorzystuje do zabudowy Fiata i Citroena.
Zależnie od wersji można wybrać większą lub mniejszą łazienkę. W mniejszej toaleta jest jeszcze bliżej prysznica niż na zdjęciu.
Producent twierdzi, że białe fronty mebli i dobór jaśniejszej kolorystyki pozytywnie wpływa na atmosferę we wnętrzu. Nie żałowano na dwóch dodatkach – oświetleniu LED i portach USB.
Francuska firma wykorzystuje podwozia od dwóch producentów – Fiata i Forda (na bazie Forda jest nieco dłuższy). W wersji 768 XLB samochód pomieści 4 osoby.
W tylnej części kampera bez trudu zmieści się m.in. rower. Wysokość małego garażu zależna jest od pozycji znajdującego się nad nim łóżka.
W pakiecie VIP Premium m.in. zewnętrzny prysznic, zestaw lepszej pościeli, zwijane zasłony, dodatkowy schowek czy podświetlone obramowanie w kuchni.
Producent przekonuje, że model T7400 może służyć także na wyprawy zimowe. Firma chwali się lepszą izolacją kampera.
W nowoczesnym kamperze nie może zabraknąć dodatkowych gniazd do ładowania. Frankia sprytnie chowa komplet gniazd. Gdy nie są potrzebne można je zakryć klapką, by powiększyć powierzchnię blatu. Producent chwali się, że można korzystać z instalacji 230 V bez żadnych ograniczeń.
Pod nadwoziem kampera kryje się technika Fiata Ducato oraz zaawansowany system zarządzania akumulatorami, które są ładowane podczas całej podróży. Na pokładzie także układ solarny 2 x 110W
Oto jeden z przykładów aranżacji wnętrza nowego modelu Titan I890 GD. Do wyboru aż 23 różne plany zagospodarowania przestrzeni, pięć wersji długości i 10 różnych opcji łóżek.
Oto jeden z modnych dodatków – okno dachowe, by poprawić oświetlenie wnętrza pojazdu
Hobby Vantana Premium, czyli luksusowe wydanie dostawczego Fiata. Z tyłu dwa łóżka. To nie są jedyne miejsca do spania.
W kabinie można rozłożyć dodatkowe łóżko w miejsce stolika tuż obok kuchenki
Hymer Free S – wygląda jak auto dostawcze. Pod spodem kryje jednak skromnego kampera na bazie Mercedesa.
Podwójne łóżko w sypialni z izolowanymi oknami z ramami aluminiowymi. Łóżko można złożyć, by w razie potrzeby schować cały bagaż. Hymer Free S.
W kabinie 90 litrowa lodówka, 110 l zbiornik na wodę. Pod maską 143 KM i 9 stopniowy automat. Hymer Free S.
Tramp S czyli konstrukcja na bazie Mercedesa. Producent chwali się, że łazienka ma wysokość aż 1,94 m, duże lustra i przyjemne dla oczu oświetlenie LED
Hymer Tramp S. W kabinie zmieszczono dużą lodówkę o pojemności 152 litrów, płytę grzejną, obracane fotele i dwie 3 litrowe butle gazowe. W opcji piekarnik.