Mazda2 - trzydrzwiowa i z dieslem Choć najmniejsza w gamie Mazda w wersji pięciodrzwiowej cieszy się dość dużym powodzeniem na Starym Kontynencie (od października 2007 do kwietnia br. sprzedano ok. 40 tys. egzemplarzy), to jednak wprowadzenie nowych wersji ma poszerzyć potencjalne grono odbiorców tego modelu. Wprawdzie w Chinach pojawić ma się wkrótce Mazda2 sedan, to jednak mało prawdopodobne, by władze japońskiej marki zdecydowały się wprowadzić to auto i do Europy.

Wprawdzie stylistycznie trzydrzwiowa "dwójka" jest niemal identyczna, co jej większy brat, to jednak pojawiły się pewne elementy odróżniające obie wersje - przede wszystkim całkiem inny kształt tylnej bocznej szyby. Dzięki temu mniejsza Mazda2 ma nieco bardziej agresywny oraz dynamiczny charakter.

Inżynierom udało się utrzymać niską wagę auta. Trzydrzwiowa Mazda2 jest o 5-10 kg lżejsza od swojego pięciodrzwiowego odpowiednika, a jej waga zaczyna się od ok. 950 kg dla wersji z 1,3-litrowym silnikiem benzynowym.

To, co jest chyba największym mankamentem trzydrzwiowych hatchbacków, to dostęp do tylnej kanapy. W przypadku Mazdy2, aby ułatwić tę czynność, powiększono o 163 mm otwór przednich drzwi. Do maksimum ułatwiono także składanie oparcia i przesuwanie przedniego fotela. Bez zmian pozostała przestrzeń bagażowa, która w standardzie wynosi 250 litrów, zaś po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 787 litrów.

Obok oferowanych do tej pory dwóch silników benzynowych w trzech wariantach mocy (1,3 75 i 86 KM, 1,5 103 KM) dołączyła teraz także jednostka wysokoprężna (także w wersji 5-drzwiowej). 1,4-litrowy diesel dysponuje mocą 68 koni mechanicznych, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm. Bardzo obiecująco wyglądają dane dotyczące spalania takiej wersji Mazdy2, które w cyklu mieszanym ma wynosić 4,3 l/100 km. Jednocześnie emisja CO2 wynosi 114 g/km. Auto jednak nie będzie należeć do postrachów dróg - maksymalna prędkość wynosi bowiem 162 km/h, zaś rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje 15,5 sekund. Silnik wysokoprężny, podobnie jak i jednostki benzynowe, współpracuje z pięciobiegową skrzynią manualną.

Ceny trzydrzwiowej Mazdy2 rozpoczynają się od 39.900 zł (1,3 75KM). Za diesla w takiej samej wersji nadwoziowej trzeba zapłacić 53 tys. zł, zaś za wersję pięciodrzwiową tysiąc złotych więcej.