AMG ma już 55 lat. Firma została założona przez Hansa Wernera Aufrechta i Erharda Melchera w Affalterbach i od początku istnienia zajmowała się kompleksowym, sportowym tuningiem głównie modeli Mercedesa. Od 2005 r. w całości należy już do niemieckiego koncernu, a bolid GT był pierwszym, który nie miał odpowiednika w "cywilnej" palecie Mercedesa i od podstaw został zaprojektowany przez AMG, którego nadrzędną filozofią jest "uczynić najlepsze jeszcze lepszym". W przypadku GT taki status miał dotychczas niewątpliwe wariant Black Series, ale inżynierowie z Affalterbach po raz kolejny postanowili udowodnić, że da się wycisnąć z niego jeszcze więcej. Urodziny firmy okazały się ku temu doskonałym pretekstem i w efekcie powstał bezkompromisowy i ekskluzywny samochód sportowy przeznaczony do wykorzystania podczas dni torowych i klubowych imprez sportowych.

Mercedes-AMG GT Track Series – najpotężniejszy

Nowa edycja limitowana GT to aktualnie najmocniejszy samochód sportowy, jaki kiedykolwiek opuścił taśmy produkcyjne w Affalterbach. Za bazę do jego budowy posłużył, a jakże, GT Black Series, a część modyfikacji wzorowana była na wyczynowych modelach GT3 i GT4. Pod maską znajdziemy zatem 4-litrowy silnik V8 biturbo, którego moc dzięki zastosowaniu specjalnych wtryskiwaczy i specjalnej aplikacji sterującej, wzrosła do 540 kW (734 KM) a maksymalny moment obrotowy sięga 850 Nm. Potencjał ten trafia na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów Hewland HLA z regulowanym mechanizmem różnicowym. Przekładnia została zamontowana na tylnej osi w konfiguracji transaxle i posiada odporne na skręcanie i moment obrotowy połączenie z silnikiem za pomocą rury reakcyjnej wykonanej z włókna węglowego.

W konstrukcji zawieszenia zostały wykorzystane regulowane, czterokierunkowe amortyzatory Bilstein. Każdy z nich ma możliwość ustawienia wysokiej i niskiej prędkości w zakresie odbicia i kompresji oraz dodatkowo umożliwia regulację wysokości jazdy. Regulować można także stabilizatory.

GT Track Series ma stalowe hamulce (tarcze na osi przedniej 390 mm, na tylnej 355 mm) oraz specjalną belkę regulującą równowagę hamowania. Standardowo auto porusza się na 18-calowych, kutych alufelgach lakierowanych na wysoki połysk alufelgach.

Mercedes-AMG GT Track Series – pełna optymalizacja

Bolid został też zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki i masy. Maska, błotniki, progi, tylne drzwi i tylny zderzak są wykonane z włókna węglowego. Zintegrowane żaluzje karbonowego skrzydła na przedniej osi zapewniają większą siłę docisku. Podobnie jak opracowany wyłącznie dla GT Track Series przedni splitter. Progi z elementami z czarnego, widocznego karbonu, przechodzące w pionowe łopatki zarówno z przodu, jak i z tyłu, poprawiają przepływu powietrza wokół pojazdu. Tylny zderzak z podwójnym dyfuzorem i bocznymi wylotami powietrza w nadkolach nawiązuje do wyścigowego DNA modelu, a tył sylwetki wieńczy regulowane mechanicznie potężne wyścigowe skrzydło. Masa własna samochodu to zaledwie 1400 kg.

Także wnętrze dopasowane zostało do potencjału GT Track Series. Klatka bezpieczeństwa wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości jest przykręcona do aluminiowej ramy przestrzennej, a w dachu umieszczono właz ewakuacyjny. Standardem są pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa i ergonomiczny fotel z pianką, który można dostosować do indywidualnych potrzeb oraz wydajny system gaśniczy i siatki zabezpieczające kierowcę.

Kierownica, opracowana specjalnie dla GT Track Series we współpracy z ekspertami od symulatorów wyścigów z firmy Cube Controls, ma szeroki zakres regulacji i wiele możliwości sterowania. Pedały również można regulować i indywidualnie dopasowywać do budowy ciała kierowcy. Prowadzący ma do dyspozycji w pełni programowalny wyświetlacz BOSCH DDU 11 i kompleksowy system rejestracji danych, w tym śledzenie czasów okrążeń. GT Track Series jest jednym z pierwszych samochodów wyposażonych w ten układ. Co więcej, podobnie jak w modelach GT3 i GT4, ma do wyboru aż 12 poziomów regulacji wyścigowej kontroli trakcji i systemu ABS (poziom 1: maksymalna aktywność TC/ABS, poziom 11: minimalna aktywność TC/ABS, poziom 12: tryb wyłączenia).

Mercedes-AMG GT Track Series – seria ekskluzywna

Jak pisaliśmy na wstępie powstanie tylko 55 sztuk bolidu GT Track Series, z których każdy jest budowany ręcznie w Affalterbach. Dostawy dla klientów rozpoczną się w drugim kwartale 2022 r. Cena katalogowa Mercedesa-AMG GT Track Series z klimatyzacją wynosi 369 tys. euro plus VAT. Można zamówić także kilka opcji dodatkowych, w tym zestaw startowy części zamiennych, system wentylacji foteli i kasków, system pojenia kierowcy czy pakiet bezpieczeństwa pasażera. Co ważne, właściciele Mercedes-AMG GT Track Series objęci są specjalnym programem, który obejmuje przywileje zarezerwowane wyłącznie dla zespołów klientów Mercedes-AMG Motorsport. To m.in. szkolenie techniczne przed dostarczeniem pojazdu, indywidualne wsparcie inżynierów podczas dni na torze i klubowych zajęć sportowych, gorącą linię serwisową podczas weekendów wyścigowych, a także usługi logistyczne, takie jak optymalne zaopatrzenie w części zamienne.