Mercedes-AMG GT Black Series, który właśnie z impetem powiększył paletę modelową marki, to bezkompromisowy samochód. Ekstremalny, niesamowity, wywołujący piorunujące wrażenie. Takie epitety można mnożyć w dowolnych konfiguracjach, bo po raz kolejny inżynierowie marki udowodnili, że prawdziwa pasja w połączeniu z potencjałem, którym dysponuje AMG, pozwala tworzyć samochodowe dzieła sztuki.

Mercedes-AMG GT Black Series – obiekt pożądania

Wszystkie modele Black Series dotychczas były przysłowiową kropką nad i w danej linii modelowej AMG i dokładnie tak samo jest w przypadku GT Black Series, które zachwyca każdym detalem. Począwszy od inspirowanego wyścigowymi bolidami GT3 wyglądu, przez rozwiązania techniczne i aerodynamikę, po najmocniejszy seryjny silnik V8. Czterolitrowe biturbo jest w zasadzie oparte na dobrze znanym silniku, ale modyfikacje były tak obszerne, że jednostka Black Series otrzymała nawet własne wewnętrzne kodowanie: M178 LS2.

Największa zmiana: AMG polega teraz na płaskim wale korbowym (w innych silnikach V8 układ przestrzenny tzw. cross-plane), a tym samym na innej kolejności zapłonu (1-8-2-7 4-5-3-6). Nowe są wałki rozrządu i kolektory wydechowe, zmodyfikowano także turbosprężarki typu twin-scroll, zamontowane na łożyskach tocznych, które dostały większy wirnik kompresora i dzięki temu mogą dostarczać 1100 kg powietrza na godzinę (dla porównania: w AMG GT R – 900 kg na godzinę). Efekt: szybsza reakcja, większe obroty i wyższa moc wyjściowa. 730 KM osiąganych przy 6700-6900 obr./min i moment obrotowy 800 Nm dostępny w zakresie od 2000 do 6000 obr./min czynią z AMG GT Black Series bezlitosną maszynę, która chętnie balansuje na granicy praw fizyki. Do „setki” to auto przyspiesza w 3,2 s, a 200 km/h osiąga w niespełna 9 s. Jego prędkość maksymalna to 325 km/h!

Oprócz samych osiągów także aktywna aerodynamika sprawia, że GT Black Series jest wyjątkowe. Powietrze zasysane przez monstrualną kratkę grilla jest odprowadzane przez dwa karbonowe wyloty na masce, które – podobnie jak w systemie S-Duct – przyczyniają się do zwiększenia siły docisku przedniej osi oraz odprowadzają ciepło z silnika. Optymalny przepływ powietrza zapewniają ponadto specjalnie ukształtowany przedni splitter oraz otwory w zderzaku i błotnikach, do tego dochodzi osłona podłogi niemal na całej długości podwozia i tylny dyfuzor, które wraz z potężnym tylnym skrzydłem mają gwarantować nawet 400 kg siły docisku.

Warto tu zwrócić uwagę na konstrukcję tego skrzydła. Ma ono dwa regulowane mechanicznie płaty wykonane z włókien węglowych: umieszczony niżej jest mały i wąski, natomiast ten zamontowany wyżej – duży i szeroki i ma ruchomą klapę, regulowaną elektronicznie w zakresie 20 stopni. Dzięki temu, zależnie od warunków drogowych i wybranego trybu AMG Dynamics (do wyboru są: Basic, Advanced, Pro lub Master), może poprawiać dynamikę wzdłużną i poprzeczną – w płaskiej pozycji zmniejsza opór powietrza, w pochylonej, zwiększając siłę docisku, wpływa na efektywniejsze hamowanie i stabilność na zakrętach.

Na tym nie koniec. Auto dostało gwintowane zawieszenie AMG z regulowanym wstępnym napięciem sprężyny oraz adaptacyjne amortyzatory AMG Ride Control. Podwójne wahacze poprzeczne wykonano z kutego aluminium, podobnie jak zwrotnice oraz piasty z przodu i z tyłu. Z włókna węglowego jest zrobiony podwójnie regulowany stabilizator przedniej osi, tylny – z potrójną regulacją – ma stalową konstrukcję rurową. Precyzję prowadzenia poprawia ponadto karbonowa płyta w tylnej części podwozia, usztywniająca strukturę tylnego pasa.

Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy AMG Dynamic Select: Comfort, Sport i Sport Plus, z których dwa pierwsze są przeznaczone na zwykłe drogi publiczne, a ostatni – na tor. Dla najbardziej wyczynowo zorientowanych klientów przygotowano pakiet AMG Track, w skład którego wchodzą: tytanowa klatka bezpieczeństwa, 4-punktowe pasy dla kierowcy i pasażera, 2-kilogramowa gaśnica oraz kubełkowe fotele AMG z włókna węglowego.

Wyjątkowa jest również cena. O ile bowiem bazową wersję AMG GT o mocy 530 KM można kupić za 606 500 zł, o tyle na Black Series trzeba wysupłać dodatkowe 1,1 mln zł.

Mercedes-AMG GT Black Series –Naszym zdaniem

Kolejne samochodowe arcydzieło adresowane do najbardziej wymagających i oczywiście, majętnych klientów. Stanowi pokaz możliwości marki i odzwierciedla jej najlepsze sportowe tradycje. Prawdziwa torowa maszyna dopuszczona do ruchu po drogach publicznych i z pewnością doskonała inwestycja. Chętnych zapewne nie będzie brakować.

Silnik benz. V8 biturbo
Pojemność 3982 cm3
Moc 730 KM przy 6700-6900 obr./min
Maks. moment obr. 800 Nm przy 2000-6000 obr./min
Napęd na tył/skrzynia AMG SpeedShift DCT 7 G
Dł./szer./wys. 4604/2075/1287 mm
Masa własna 1615 kg
V maks. 325 km/h
0-100 km/h 3,2 s
Spalanie 12,8 l/100 km (NEDC)
Emisja CO2 292 g/km
Cena od 1 754 300 zł