Artykuł zawiera linki afiliacyjne
Pierwsza uwaga – Mercedes EQS to nie jest elektryczna wersja Klasy S. To od nowa zaprojektowana luksusowa limuzyna z elektrycznym napędem. Z tego powodu auto ma inne proporcje i niżej położony środek ciężkości. I ciekawostka – przednia pokrywa nie otwiera się. Po prostu nie ma takiej potrzeby. W lewym przednim błotniku znajdziemy jedynie małą klapkę odsłaniającą wlew płynu do spryskiwaczy.
Mercedes EQS ma 5216 mm długości, jest więc dłuższy od "zwykłej" Klasy S o 37 mm oraz krótszy od wersji Long o 73 mm. Ale pasażerowie luksusowego "elektryka" nie będą narzekać, bo miejsca w środku jest mnóstwo – i na przednich, i na tylnych fotelach.
Mercedes EQS – 333 lub 524 KM
Nie powinni też narzekać na osiągi EQS-a. Przyspieszenia auta ważącego z kompletem pasażerów ok. 3 ton są imponujące – 6,2 lub 4,3 sekundy do "setki". Skąd te dwie wartości?
Mercedes EQS oferowany będzie w dwóch wersjach mocy: EQS 450+ z silnikiem elektrycznym na tylnej osi zapewniającym moc 333 KM oraz EQS 580 4MATIC z dwoma silnikami na przedniej i tylnej osi zapewniającymi moc 524 KM. Ta druga wersja ma napęd na cztery koła i rewelacyjne przyspieszenie – 4,3 s do 100 km/h. W odróżnieniu od silników spalinowych, gdzie moc narasta stopniowo wraz z obrotami, motory elektryczne zapewniają pełną moc już od pierwszych ułamków sekundy od ruszenia. Dlatego przyspieszenia "elektryków" są tak spektakularne, a na dodatek przyrostowi prędkości nie towarzyszy ryk silnika. No, chyba że kierowca wybierze w multimediach odgłos silnika AMG, który będzie odtwarzany w kabinie przez głośniki systemu audio.
A teraz druga uwaga – ważna dla osób zainteresowanych elektrycznym Mercedesem EQS. Jeśli nie jesteś pasjonatem smartfonów, tabletów, nowoczesnych komputerów, multimediów i licznych aplikacji z nimi związanych, jeśli twój smartfon musiał skonfigurować syn lub wnuczek – nie decyduj się na EQS-a! To luksusowe auto dla pokolenia smartfonowego. Na desce rozdzielczej znajdziesz MBUX Hyperscreen – to trzy duże ekrany pod wspólną szklaną taflą, połączone w jeden system. Zajmują 141 cm, czyli całą szerokość auta – od lewego do prawego słupka. Ekrany za kierownicą i środkowy (17-calowy!) przeznaczone są dla kierowcy, ekran po prawej jest dla pasażera przedniego siedzenia. Umożliwia korzystanie z multimediów, oglądanie filmów, korzystanie z internetu itp. Jeśli przeraża cię taka wizja, jeśli nie lubisz lub nie umiesz obsługiwać setek funkcji na ekranie ciekłokrystalicznym – wybierz zwykłą klasę S ze spalinowym napędem. Tam też jest mnóstwo elektroniki, dwa duże ekrany, ale łatwiej to wszystko opanować.
Ci kierowcy, którzy nie wystraszą się mnóstwem elektronicznych systemów będą mogli rozkoszować się jazdą najbardziej luksusowym i ekologicznym autem. Mercedes EQS jest doskonale wyciszony, a na niski poziom hałasu ma też wpływ współczynnik oporu powietrza, który udało się zmniejszyć do 0,20. Dzięki temu EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnie produkowanym autem na świecie.
Mercedes EQS – maksymalny zasięg 770 km!
Rekordowy jest też zasięg EQS-a. W cyklu WLTP wynosi on 770 km! Baterie można ładować prądem stałym w ładowarkach o maksymalnej mocy 200 kW. W takim przypadku ładowanie trwa zaledwie 31 minut. Ładowanie domowe trwa oczywiście znacznie dłużej – przy mocy ładowarki 22 kW – 5 godzin.
Mercedes EQS ma skrętną tylną oś – ma to ułatwiać manewrowanie i pokonywanie zakrętów. Dostępne są dwie wartości – standardowo 4,5 stopnia – wówczas średnica zawracania wynosi 11,9 m, lub opcjonalnie 10 stopni – wtedy średnica zawracania zmniejsza się o metr i wynosi 10,9 m.
Przeczytaj też:
Auto ma też inteligentną nawigację. Komputer planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.
Warto też wspomnieć o wyrafinowanej technicznie klimatyzacji i filtrze powietrza HEPA. Zapewnia on bardzo wysoki poziom filtracji, umożliwiając wyłapywanie drobnych cząstek, mikrocząsteczek, pyłków i innych substancji. Dzięki powłoce z węgla aktywnego redukowane są również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Filtr HEPA ma certyfikat w zakresie eliminacji wirusów i bakterii. Korzystając z klimatyzacji postojowej, powietrze w kabinie można oczyścić także przed rozpoczęciem podróży. Stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są prezentowane na ekranie systemu MBUX – można je sprawdzić w osobnym menu "Jakość powietrza". Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.
Szczegóły dotyczące wyposażenia oraz licznych systemów wspomagających kierowcę poznamy 30 lipca – wtedy Mercedes ogłosi oficjalnie ceny modelu EQS na polskim rynku. Zainteresowanie klientów jest duże, wiele osób zamówiło już wstępnie ten model "z obrazka".
Mercedes EQS – dane techniczne
EQS 450+ | EQS 580 4MATIC | |
Moc maksymalna | 333 KM | 524 KM |
Maks. moment obrotowy | 568 Nm | 855 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 4,3 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 210 km/h |
Pojemność akumulatora | 107,8 kWh | 107,8 kWh |
Maks. moc ładowania | 200 kW | 200 kW |
Czas szybkiego ładowania prądem stałym | 31 min. | 31 min. |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 5216/1926/1512 mm | 5216/1926/1512 mm |
Pojemność bagażnika | 610/1770 l | 610/1770 l |
Masa własna | 2480 kg | 2585 kg |
Ładowność | 465-545 kg | 475-550 kg |
Galeria zdjęć
Wolfgang Brehm von Kleinsorgen – Prezes Mercedes-Benz Cars Europa Środkowa i Wschodnia