GX3 powstał w kooperacji Volkswagen Moonraker Team z Volkswagen Design Center w Kalifornii i swoimi trzema kołami oraz niepowtarzalną stylistyką otwiera nowy wymiar przyjemności z jazdy.

Pod względem ogólnej koncepcji lekki, szybki i przyjazny dla środowiska GX3 jest znacznie bliższy motocyklowi niż klasycznemu samochodowi. Ponadto GX3 pozwala na poruszanie się po typowych dla USA "carpool lane", nawet, jeżeli kierowca jedzie sam (carpool lane: w wielu dużych amerykańskich miastach oddzielny pas drogi zastrzeżony m.in. dla motocykli, pojazdów hybrydowych, komunalnych i publicznych środków transportu).

GX3 jest napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 125 KM. Nie są to rewelacyjne wartości dla samochodu, ale 125 KM musi poruszać tylko 570 kg, bo tyle waży ten Volkswagen. Zatem jednostkowe obciążenie mocy wynosi 4,56 kg/KM i pozwala na uzyskanie wyjątkowej dynamiki: 5,7 sekundy wystarczy, aby rozpędzić GX3 do 100 km/h. Żaden porównywalny samochód sportowy na świecie nie oferuje choć zbliżonego zużycia paliwa: 5.2 l/100 km. GX3 mógłby w bardzo krótkim czasie być produkowany seryjnie, zadecyduje o tym reakcja amerykańskich klientów na ten nowy pojazd.

Pod względem koncepcji i wyglądu Volkswagen GX3 różni się od wszystkiego, co aktualnie porusza się po amerykańskich drogach. I to stało się już tradycją Volkswagena. W latach 50-tych i 60-tych niezwykłymi samochodami, które dzisiaj stały się już legendą, Volkswagen zrobił w USA furorę. Garbus, Dune Buggy lub VW-Bus (amerykańska nazwa Microbus) były samochodami kultowymi - i są nimi do dziś. W 2006 roku Volkswagen prezentuje GX3 znów jako model absolutnie niezwykły.

To, co najbardziej rzuca się w oczy, to rozciągnięte linie i niewielka wysokość (1,21 metra), przód GX3 z wlotem powietrza nawiązującym do nowego Golfa GTI oraz z odsłoniętymi kołami przypominającymi stylistycznie jednoosobowy samochód wyścigowy. Linie nadwozia schodzą się przed tylnym kołem. Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć bocznych wlotów powietrza, solidnych i poprowadzonych wzdłuż pojazdu pałąków zabezpieczających w przypadku dachowania, odsłoniętych, 17-calowych kół przednich oraz prowadzonego na jednoramiennym wahaczu, 18-calowego koła tylnego.

Podstawową strukturę tego pojazdu tworzy sztywna stalowa Space-Frame. Rama ta jest pokryta od wewnątrz i na zewnątrz osłonami z włókna szklanego o wysokiej wytrzymałości. Bagażnik o pojemności 80 litrów umieszczono za siedzeniami.