• BMW M3 Touring startuje z ceną poniżej 100 tys. euro
  • We wnętrzu duży cyfrowy kokpit i system OS 8 w standardzie
  • M3 Touring dostępny będzie tylko jako model Competition

Od pierwszej zapowiedzi modelu BMW M3 kombi na Festiwalu Prędkości w Goodwood 12 sierpnia 2020 r. minęły prawie dwa lata i to teraz BMW M GmbH oficjalnie przedstawia już seryjne wcielenie rasowego kombi – M3 Touring.

Pierwsze modele M3 Touring o wewnętrznym kodzie konstrukcyjnym "G81" pojawią się w salonach dilerskich w grudniu 2022 r., ale klienci będą mogli zamawiać swoje sportowe kombi już we wrześniu. Podstawowa cena za jedyną opcję silnikową (napęd na wszystkie koła M xDrive; 510 KM; ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów) na rynku niemieckim (na polskie ceny jeszcze czekamy) wynosi 97 800 euro – o 1000 euro drożej niż w przypadku M3 sedan o takiej samej mocy.

BMW M3 Touring - wygląd i wymiary

Pod względem wizualnym M3 Touring jest identyczny z sedanem aż do słupka B, co jest zgodne z oczekiwaniami. W języku potocznym oznacza to: duże nerki M, powiększone wloty powietrza, splitter i poszerzone nadkola. Jak dotąd wszystko jest znajome. Począwszy od słupka B, G81 staje się kombi. Dach jest standardowo czarny, ale na życzenie może być pomalowany w kolorze samochodu (dach z włókna węglowego nie jest dostępny, można za to zamówić inne elementy wykończenia z karbonu). Zawsze czarny jest za to spoiler. Pod nim znajduje się dzielona klapa tylna (z otwieraną tylną szybą), znana z normalnej serii 3. Tylne nadkola i masywny zderzak, z typowymi czterema końcówkami rur wydechowych, tworzą najbardziej spektakularny widok w nowym wariancie M3.

Standardowo M3 Touring porusza się na 19-calowych, kutych obręczach kół M ze stopów lekkich z przodu oraz 20-calowych z tyłu, które opcjonalnie można wyposażyć w opony torowe.

Wymiary w skrócie:

  • Długość: 4794 nn (+85 mm w porównaniu z serią 3 Touring).
  • Szerokość: 1903 mm (+76 mm w porównaniu z serią 3 Touring)
  • Wysokość: 1436 mm
  • Rozstaw osi: 2857 mm
  • Średnica zawracania: 12,2 m
  • Pojemność bagażnika: 500-1510 litrów

BMW M3 Touring - zakrzywiony wyświetlacz i system OS 8 w standardzie

Dzięki nowemu zakrzywionemu wyświetlaczowi i dwóm ekranom (12,3 i 14,9 cala) najmocniejsze kombi serii 3 w naturalny sposób czerpie inspirację z liftingu serii 3, który BMW zaprezentowało kilka tygodni temu. Oprócz nowego sprzętu zaktualizowano również oprogramowanie – M3 Touring jest wyposażone w najnowszy system informacyjny BMW Infotainment OS 8.

Oznacza to również, że w przyszłości M3 będzie w większym stopniu wykorzystywać dotyk i polecenia głosowe do obsługi wybranych systemów pokładowych. Ponadto najbardziej sportowa seria 3 otrzyma nowe wyświetlacze M, których kolorystyka (niebieski i czerwony) nawiązuje do barw firmowych M GmbH. Wyświetlacz przezierny (head-up) ma również nową grafikę.

W BMW M3 Touring standardem są elektrycznie regulowane fotele sportowe M z funkcją pamięci i podgrzewaniem oraz tapicerka ze skóry Merino. Na liście opcji znajdą się fotele kubełkowe M Carbon, które mają zapewniać doskonałe wyczucie toru jazdy, niską pozycję siedzącą i perfekcyjną ergonomię. Do dyspozycji użytkowników jest też sporo miejsca, a w kombi ma to istotne znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o bagażnik. Jego pojemność od 500 do 1510 litrów sprawia, że M3 Touring w niczym nie ustępuje serii 3 Touring, a dzięki standardowej tylnej kanapie składanej w proporcji 40/20/40 jest tak samo wszechstronny.

BMW M3 Touring - tylko Competition. I dobrze!

Jedyną wersją napędu dla M3 Touring jest wariant Competition o mocy 510 KM z rzędową szóstką biturbo S58, dostępny w połączeniu z napędem na wszystkie koła M xDrive i znaną ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów M Steptronic z systemem Drivelogic, która oferuje trzy programy zmiany biegów i może być obsługiwana za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm.

Osiągi są odpowiednie dla M3: przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,6 sekundy. Sprint od zera do 200 km/h zajmuje 12,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, ale jeśli na pokładzie znajduje się opcjonalny pakiet kierowcy M, elektronika zaczyna blokować dalsze rozpędzanie się dopiero przy 280 km/h!

Oprócz podstawowego trybu 4WD kierowca może wybrać tryb sportowy 4WD w menu ustawień. Zapewniać ma to jeszcze bardziej intensywne doznania podczas korzystania z systemu M xDrive. Wyłączenie DSC (Dynamic Stability Control) powoduje uruchomienie trybu 2WD, czyli czystego napędu na tylne koła.

Dane techniczne w skrócie:

  • Moc: 375 kW (510 KM).
  • Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm.
  • Napęd: napęd na wszystkie koła.
  • Skrzynia biegów: ośmiobiegowa automatyczna.
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s.
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,9 s.
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (280 km/h z pakietem M Drivers).
  • Zużycie paliwa łącznie wg WLTP: 10,4-10,1 l/100 km.

BMW M3 Touring - naszym zdaniem

Różnice techniczne w stosunku do zwykłego M3 są marginalne. M3 Touring to samochód z sercem, na który wielu fanów M liczyło od dziesięcioleci. To miłe, że M GmbH odważyło się przełamać własne tabu. Teraz brakuje tylko wersji z ręczną skrzynią biegów.