Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat BMW M3

BMW M3

BMW M3

BMW M3 to topowa odmiana jedno z najpopularniejszych modeli bawarskiej marki. Pierwsza generacja „trójki” nie doczekała się wersji ze znaczkiem „M”.

Nastąpiło to dopiero w 1985 roku, gdy na rynku od 3 lat dostępna była II generacja-E30. Oparta jest na nadwoziu coupe sprzed faceliftingu (tzw. wąska lampa), jednak karoseria została całkowicie przebudowana. Pojawiły się muskularne poszerzenia nadkoli, a na tylnej klapie, która została przemodelowana, zasiadł pokaźny spojler. Przedni i tylny zderzak oraz dokładki progowe podkreślały sportowy charakter auta. Auto występowało także w nadwoziu cabrio.

Pod maską znalazł się rzędowy silnik 4-cylindrowy S14 o pojemności 2,3 litra (zastanawiającym faktem jest brak rzędowej „szóstki”, z których słynie BMW) o mocy 195 KM. Dzisiaj sprint do „setki” M3 E30 nie robi większego wrażenia (niewiele ponad 7 sekund), ale emocje związane prowadzeniem auta, były niepowtarzalne.

Dostępne były też wersje EVO I (215 KM z 2,3 litra pojemności), EVO II (2,5 litra i 220 KM) oraz najmocniejsza wersja Sport Evolution limitowana do 600 sztuk. Wyróżniała się silnikiem o mocy 238 KM (6,2 s do 100 km/h), dodatkowymi listwami pod zderzakiem przednim i na tylnym spojlerze, regulowaną twardością zawieszenia oraz elementami wnętrza pokrytymi alcantarą.

W 1992 roku zakończono jego produkcję.

II generacja M3 zbudowana na bazie serii 3 E36 zadebiutowała w tym samym roku. Występowała zarówno w nadwoziu coupe, cabrio, sedan jak i na bazie wersji Compact (wyprodukowano 2 próbne egzemplarze, po czym zrezygnowano z kontynuowania montażu). Nadwozie w stosunku do zwykłej wersji, zyskało zadziorne ospojlerowanie, a skromniejszy, tylny spojler był nie występował we wszystkich odmianach.

Auto było wyposażone w 6-cylindrowy silnik S50 o pojemności 3 lub 3,2 litra, a na rynek amerykański został przewidziany osłabiony silnik o tej samej pojemności, ale stałej mocy 240 KM, podczas gdy europejskie wersje miały odpowiednio 286 i 321 KM. M3 E36 wyposażono w 5- lub 6-biegowe skrzynie manualne, a napęd był tradycyjnie przekazywany na tylna oś.

Produkcję zakończono w 1999 roku, kiedy pojawiła się następna generacją „m-trójki” zbudowana na serii 3 E46. W ty przypadku, porzucono nadwozie sedan i auto występowało jedynie jako 2-drzwiowe coupe i cabrio. Nadwozie wzbogacono o pakiet aerodynamiczny, skromną lotkę na tylnej klapie oraz 4 końcówki układy wydechowego.

Pod maską znalazł się 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra. Motor legitymował się mocą 343 KM, ale jednostka miała fabryczną usterkę-montowano wadliwe panewki korbowodowe. BMW usuwało nieodpłatnie swój błąd, a w 2003 roku problem dopracowano w laboratorium. Auto występowało z półautomatyczną skrzynią SMG lub z 6-stopniowym manualem. Przyspieszenie w zależności od wybranej skrzyni trwało odpowiednio 5,1 i 5,2 sekundy.

W 2007 roku pojawiła się kolejna generacja M3, zbudowana na serii 3 E90. Powstała w 3 wersjach nadwoziowych - coupe, cabrio oraz sedan. W przypadku 2 pierwszych, były to ostatnie M3 w tych wersjach. Auto wyraźnie różniło się od zwykłej wersji „trójki” poszerzeniami, obniżonym zawieszeniem, innymi zderzakami oraz tylnym dyfuzorem z 4 końcówkami wydechu.

Pod maską znalazł się po raz pierwszy 8-cylindrowy silnik o pojemności 4 litrów i mocy 420 KM. Był to ostatni model BMW ze znaczkiem M wyposażony w wolnossący silnik benzynowy. Do wyboru była 6-stopniowa skrzynia manualna lub 7-stopniowa dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna. Napęd był tradycyjnie przenoszony na tył.

W 2013 roku pojawiła się V generacja kultowej M3. Od tej pory jednak, topowe oznaczenie z trójką otrzymać miały tylko sedany. Wersje coupe oraz cabrio występowały pod oznaczeniem M4. Swój „pierwszy raz” przeżył także silnik, który tym razem wyposażono w turbodoładowanie.

Pod maską zagościła rzędowa „szóstka” wykorzystująca technologię TwinPower Turbo. Jednostka legitymowała się mocą 431 KM z 3 litrów pojemności i została sprzęgnięta z 6-stopniową skrzynię manualną oraz 7-stopniową skrzynię dwusprzęgłową. Sprint do „setki” zajmuje jedynie odpowiednio 4,3 i 4,1 sekundy, a na życzenie klienta ogranicznik prędkości może zostać zdjęty i auto jest zdolne osiągnąć 270 km/h. Chociaż w większości auto jest oparte na serii 3 typoszeregu F30, otrzymała oddzielne oznaczenie F80. BMW tłumaczy to znacząco zmodyfikowanym zawieszeniem, układem napędowym i kierowniczym oraz hamulcami.

Głównym konkurentem BMW M3 jest Mercedes-Benz C63 AMG.

BMW M3 - generacje

BMW M3 I E30 (1985&nbsp-&nbsp1992)

BMW M3 I E30 (1985 - 1992)

BMW M3 II E36 (1992&nbsp-&nbsp1999)

BMW M3 II E36 (1992 - 1999)

BMW M3 III E46 (2000&nbsp-&nbsp2006)

BMW M3 III E46 (2000 - 2006)

BMW M3 IV E90/92/93 (2007&nbsp-&nbsp2013)

BMW M3 IV E90/92/93 (2007 - 2013)

BMW M3 V F80 (2014&nbsp-&nbsp)

BMW M3 V F80 (2014 - )

BMW M3 - powiązane artykuły

BMW M3 Touring chciało zabrać mnie na rowery. Wolałem jazdę po "ślimakach"

BMW M3 Touring chciało zabrać mnie na rowery. Wolałem jazdę po "ślimakach"

To wręcz nieprawdopodobne, że w 2023 r. ktoś decyduje się na produkcję i sprzedaż takiego samochodu – ekstremalnie dobrze zrobionego, ekstremalnie szybkiego i ekstremalnie podążającego wbrew trendom. Wręcz... przestarzałego. M3 Competition M xDrive Touring to jednak auto – jak twierdzi BMW – do wszystkiego: dobre na tor i równie dobre na wakacje z rodziną. Do wszystkiego, czyli do niczego?
Sprawdzamy klasyczne BMW M. To od lat wzorce sportowych limuzyn

Sprawdzamy klasyczne BMW M. To od lat wzorce sportowych limuzyn

Od lat 70. XX wieku w alfabecie BMW litera M jest zdecydowanie najszybsza. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się bliżej najciekawszym i najbardziej spektakularnym pojazdom z tym oznaczeniem.
BMW M3 bez zbędnych bzdur i błyskotek pod maską

BMW M3 bez zbędnych bzdur i błyskotek pod maską

Trzy generacje BMW M3 – E30, E36 i E46 – zostały zbudowane jeszcze według starych dobrych zasad: żadnego doładowania, a moc wynika jedynie z pojemności i techniki. Zgadnijcie, która z nich zrobiła na nas największe wrażenie?
Sprawdziliśmy na torze najmocniejsze wersje

Sprawdziliśmy na torze najmocniejsze wersje

Nasze międzynarodowe spotkanie redakcyjne Test the Best odbyło się w tym roku już po raz jedenasty. Jak zawsze chodziło o testowanie najnowszych samochodów z jednej strony i wymianę pomysłów między redaktorami naczelnymi z drugiej. Zapraszamy na relację z testu czterech samochodów różnych klas.
Siwy dym za BMW M3 na autostradzie. Widowiskowa awaria i smutny widok pod maską [WIDEO]

Siwy dym za BMW M3 na autostradzie. Widowiskowa awaria i smutny widok pod maską [WIDEO]

BMW M3 E90 tego kierowcy zaliczyło spektakularną awarię na – rzekomo – niemieckiej autostradzie. Próba jazdy na granicy możliwości auta zakończyła się eksplozją oleju pod maską i spowiciem całej jezdni w gęstym dymie. Właściciela niemieckiego sportowego samochodu raczej nie ucieszy rachunek z serwisu.
BMW M3 E30 – ostry jak mało który

BMW M3 E30 – ostry jak mało który

Samochód wcale nie wygląda spektakularnie, no i ma tylko 4 cylindry – pierwsze BMW M3 może nie uwodzi od pierwszego wejrzenia, ale potrafi wiele zaoferować, genialnie wręcz oddaje ducha lat 80., no i ma niebanalną historię, która czyni je naprawdę wyjątkowym autem. To M3 potrafi tańczyć wszystko: sambę, jazz, standardy. Lekko, elegancko, lecz z polotem.
BMW M3 Touring Competition - oto najbardziej praktyczne BMW M3 wszech czasów

BMW M3 Touring Competition - oto najbardziej praktyczne BMW M3 wszech czasów

W ubiegłym roku prezentacja, w tym debiut rynkowy. BMW po raz pierwszy do gamy modelowej M3 dołączyło praktyczną wersję kombi. Żeby było ciekawiej, to rasowe sportowe kombi jest oferowane tylko w wersji Competition, napędzanej silnikiem o mocy 510 KM i napędem M xDrive. Dużo tych M ale w tym przypadku to nie jest przesada. Oto najfajniejsze kombi na świecie.
BMW pokazało smartfon. Powstanie ich tylko tysiąc [WIDEO]

BMW pokazało smartfon. Powstanie ich tylko tysiąc [WIDEO]

BMW we współpracy z koreańskim operatorem SK Telecom wypuści na rynek smartfon dla miłośników motoryzacji. Limitowana seria Samsunga Galaxy S23 Ultra BMW M Edition będzie liczyć tylko tysiąc sztuk i będzie dostępna wyłącznie w Korei.
BMW M3 CS. Dużo karbonu, jeszcze więcej mocy i pieniędzy

BMW M3 CS. Dużo karbonu, jeszcze więcej mocy i pieniędzy

CS w terminologii BMW to coś więcej niż "zwykłe" M, a nawet M Competition. W gruncie rzeczy CS ustępuje tylko CSL — co widać po najnowszym BMW M3 CS.
BMW 3.0 CSL ma najmocniejszy silnik R6 w historii drogowych modeli BMW M

BMW 3.0 CSL ma najmocniejszy silnik R6 w historii drogowych modeli BMW M

Obchodów 50-lecia BMW M ciąg dalszy: po M4 CSL, M3 Touring, M2 oraz XM pojawia się ostatni urodzinowy bohater — limitowane do 50 sztuk BMW 3.0 CSL, nawiązujące do legendy z lat 70. Tyle że w nowym modelu na 1 KM przypada dwa razy mniej kilogramów.
Raport z testów 7 samochodów na dystansie 100 tys. km. Co słychać u naszych maratończyków?

Raport z testów 7 samochodów na dystansie 100 tys. km. Co słychać u naszych maratończyków?

Końcowy demontaż to nie wszystko – sprawdzamy, jak spisują się nasze auta długodystansowe, zanim dojadą do granicy 100 tys. km i zostaną rozebrane na części pierwsze.
Znany polski youtuber miał wypadek. Nowe BMW M3 rozbite na A4

Znany polski youtuber miał wypadek. Nowe BMW M3 rozbite na A4

Sergiusz "Nitro" Górski, którego kanał ma ponad 2,5 mln subskrybentów, miał wypadek. Youtuber jechał najnowszym BMW M3 na ślub, niestety na autostradzie został uderzony przez inny samochód. Bawarskie auto doznało poważnych uszkodzeń.
Auto spalinowe czy elektryk? Sprawdzamy, co się opłaca

Auto spalinowe czy elektryk? Sprawdzamy, co się opłaca

Trend na auta elektryczne przybiera na sile, dlatego czas sprawdzić, czy już rzeczywiście stanowią one rozsądną alternatywę dla spalinowych modeli. Policzymy koszty jednego kilometra, analizując spalanie lub zużycie energii, koszty przeglądów, utratę wartości — różnice będą ogromne!
Tak świętowano 50 lat BMW M. Tor Silesia Ring opanowały "emki"

Tak świętowano 50 lat BMW M. Tor Silesia Ring opanowały "emki"

Pięćdziesięciolecie należy godnie świętować, dlatego BMW zorganizowało imprezę z okazji okrągłej rocznicy BMW M na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim. Przez cały dzień nad torem słychać było ryk silników stworzonych przez dywizję M.
M3 Touring — miałem styczność z pierwszym takim BMW. To idealny samochód rodzinny

M3 Touring — miałem styczność z pierwszym takim BMW. To idealny samochód rodzinny

BMW M GmbH pokazało coś, na co czekało wielu fanów marki. Pierwszy raz w historii BMW M3 doczekało się wersji Touring. To samochód, który jest jednocześnie przyjacielem rodziny oraz toru wyścigowego i wcale tego nie ukrywa.
BMW M3 Touring to najbardziej praktyczne M3 wszech czasów

BMW M3 Touring to najbardziej praktyczne M3 wszech czasów

W gamie BMW M3 po raz pierwszy pojawia się wersja Touring. To rasowe kombi oferowane będzie wyłącznie w wariancie Competition o mocy 510 KM i z napędem na wszystkie koła. W salonach sprzedaży model dostępny będzie pod koniec tego roku.
Debiutuje limitowana seria BMW M3 i M4 na 50-lecie BMW M GmbH. Kolekcjonerzy szykujcie się

Debiutuje limitowana seria BMW M3 i M4 na 50-lecie BMW M GmbH. Kolekcjonerzy szykujcie się

Limitowaną serią M3 i M4 Bawarczycy świętują 50-lecie firmy BMW M GmbH. BMW M 50 Jahre Edition, które otrzymują wyjątkowe detale stylistyczne i specjalne, a także spersonalizowane wyposażenie, mają charakter kolekcjonerski.
Dolny Śląsk dorobił się własnego Froga w ponad 500-konnym BMW

Dolny Śląsk dorobił się własnego Froga w ponad 500-konnym BMW

Dolnośląscy policjanci z drogówki zatrzymali na alei Śląska we Wrocławiu mężczyznę jadącego ponad 500-konnym BMW, który na ograniczeniu prędkości do 50 km/h miał na liczniku aż 186 km/h. Gdy 36-latek został zatrzymany, to okazało się, że miał cofnięte uprawnienia do kierowania pojazdami i obowiązywał go sądowy zakaz ich prowadzenia. Kierowca został zatrzymany oraz został ukarany mandatem w wysokości 2500 zł, a do jego indywidualnego konta zostało dopisanych 10 punktów karnych.
BMW M3 Competition -  510 KM i 6 cylindrów za pół miliona złotych. Sprawdzam, czy ma to coś

BMW M3 Competition - 510 KM i 6 cylindrów za pół miliona złotych. Sprawdzam, czy ma to coś

Takie samochody jak BMW M3 wśród fanów motoryzacji są obiektem pożądania. Oczywiście, ich uczucia w większości przypadków są kierowane w stronę kultowych poprzednich generacji. A jakie jest najnowsze BMW M3?
BMW M3 Competition — cały czas 6-cylindrowe, cały czas ostre jak brzytwa, ale praktyczne jak rodzinny sedan

BMW M3 Competition — cały czas 6-cylindrowe, cały czas ostre jak brzytwa, ale praktyczne jak rodzinny sedan

Takie samochody jak BMW M3 wśród fanów motoryzacji są obiektem pożądania. Oczywiście, ich uczucia w większości przypadków są kierowane w stronę kultowych poprzednich generacji. A jakie jest najnowsze BMW M3? W wersji Competition to prawdziwy supersamochód. Jednak w przeciwieństwie do efektownych sportowych coupe, jest to w pełni praktyczna limuzyna, która sprawdzi się zarówno na torze, jak i podczas codziennych podróży po mieście. Zapraszamy do naszej galerii z BMW M3 Competition w wyjątkowym kolorze z gamy BMW Individual.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech