• Nowa generacja BMW X1 pojawi się już w 2022 roku
  • W ofercie pełna paleta jednostek benzynowych, wysokoprężnych, hybrydy oraz odmiana czysto elektryczna
  • W topowej wersji moc nawet 306 KM

Małe SUV-y i crossovery, takie jak Volkswagen T-Cross, sprzedają się jak ciepłe bułki, ale w segmencie premium ich oferta nadal jest dość skąpa. Wiele jednak wskazuje na to, że wkrótce ta sytuacja się zmieni. Audi pracuje już nad modelem Q1, a Mercedes myśli o maluchu o rozmiar mniejszym od GLA. W tej klasie także BMW od 2023 roku będzie mieć model Urban X (wymawiane jako Urban Cross) – auto dla klientów, dla których Countryman to za dużo MINI, a za mało BMW.

Nowe BMW X1 – rozmiar ma znaczenie

Żeby to wszystko w przypadku małego monachijczyka miało sens, kolejna odsłona BMW X1 musi zrobić trochę miejsca na niego i dlatego w roku modelowym 2022 wykona skok w górę. W końcu X3 przy okazji ostatniej zmiany generacyjnej także urosło, zwłaszcza na długość, i mierzy obecnie o 25 cm więcej niż aktualne X1. W przyszłości ta różnica się zmniejszy, a kolejne X1 dobije do 4,6 m długości. Z racji wymiarów będzie pozycjonowane zdecydowanie powyżej modelu Urban X, ale skorzystają też na tym pasażerowie, gdyż dostaną nie tylko więcej miejsca na bagaż, lecz także bardziej pojemny bagażnik.

Pod względem wizualnym nowe X1 także spoważnieje. Auto zyska bardziej muskularną sylwetkę, masywny, ustawiony pionowo grill i delikatnie opadający dach. Jednak rozczaruje się ten, kto ma nadzieję na techniczną przemianę w kierunku większych modeli marki. X1 nadal będzie bazować na przednionapędowej platformie serii 1 i spółki, z których odziedziczy również cyfrowy kokpit z wirtualnymi zegarami. Nadal dostępny będzie napęd na obie osie, ale jako płatna opcja.

Nowe BMW X1 – w topowej wersji 306 KM

W palecie oferowanych jednostek napędowych znajdą się ustawione poprzecznie turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne w wariantach 3- i 4-cylindrowych. W planach są również miękkie hybrydy z 48-woltową instalacją elektryczną oraz wariant plug-in. Niestety, nie będzie odmiany X1 M, a rola topowej wersji przypadnie modelowi M135i, który ma dysponować mocą 306 KM. Zupełną nowością będzie też wersja z czysto elektrycznym napędem – iX1 – której debiut zaplanowano na 2023 rok. Pojawią się w niej rozwiązania znane z modelu iX3 i będzie oferowana z bateriami o pojemności 38 oraz 74 kWh. W drugiej z tych wersji zasięg po pełnym naładowaniu ma dochodzić do 400 km.

Na koniec warto jeszcze na chwilę wrócić do X3. O ile bowiem nowe X1 zwolni trochę miejsca wśród małych SUV-ów, o tyle zacznie naciskać na większego brata, aby ten także się nieco posunął. Niestety, nie wydarzy się to co najmniej do 2024 roku, kiedy przyjdzie czas na zmianę generacyjną także w X3...

Nowe BMW X1 - naszym zdaniem

Z pokolenia na pokolenie samochody (z drobnymi wyjątkami) stają się coraz większe. I dokładnie tak samo będzie w przypadku następnej generacji kompaktowego modelu BMW. Przestronniejsze wnętrze, szeroki wybór silników oraz opcjonalny napęd na cztery koła sprawią, że przynajmniej przez jakiś czas model X3 będzie czuł na sobie oddech niewiele mniejszego brata. Ale w końcu także X3 w następnej odsłonie powinno zyskać dodatkowe centymetry.