Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW X6 M Competition – torowe monstrum czy autostradowy ścigant?

BMW X6 M Competition – torowe monstrum czy autostradowy ścigant?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Podwójnie doładowane V8 generuje tu aż 625 KM. Dużo? Niby tak, ale pamiętajcie, że musi poradzić sobie z 2,3-tonowym autem. W teście sprawdzamy, czy X6 M Competition, którego żywiołem są tor i autostrada, nadaje się do jazdy na co dzień

BMW X6 M
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / andrzej kondratczyk
BMW X6 M
  • Druga generacja X6 M osiąga 100 km/h w 4,7 s i rozpędza się nawet do 290 km/h
  • Mimo wysokiej masy (2,3 t) X6 M potrafi zatrzymać się ze 100 km/h na 33 m
  • X6 M kosztuje od 612 300 zł, ale za pakiet Competiton trzeba dopłacić aż 68 500 zł

W 2009 roku po raz pierwszy w historii marki do zaszczytnej grupy aut ze znaczkiem „M-Power” dołączyły SUV-y – X5 M i X6 M. Pod ich maskami pracowały doładowane 4,4-litrowe „V8-ki”, dysponujące mocą 555 KM i momentem obrotowym 680 Nm. Ciężkie (2,3 t) i wysokie (1690 mm) sportowe SUV-y szokowały nie tyle osiągami (0-100 km/h w 4,7 s), co prowadzeniem, a zwłaszcza neutralnym zachowaniem w zakręcie.

Przeczytaj też:

Od maja br. można już zamawiać drugą generację X6 M. Czym się różni od poprzednika oraz co potrafi robić lepiej, sprawdziliśmy, testując topową odmianę Competition.

Nowe X6 M z poprzednika odziedziczyło praktycznie tylko masę. Co ciekawe, zachowano ją mimo znacznie powiększonego nadwozia (dłuższe i szersze, z większym rozstawem osi). Podróżni w obu rzędach mają więc do dyspozycji więcej przestrzeni, wzrosła też o 10 l przestrzeń w bagażniku. Pod maską niby nadal pracuje 4,4-litrowe V8, ale jego moc wzrosła do 600 KM (w Competition nawet do 625 KM), a moment obrotowy – do 750 Nm, co bezpośrednio przełożyło się na lepsze osiągi (0-100 km w 3,9 s, Comp.: 3,8 s).

Schemat wymiarów – BMW X6 M
Schemat wymiarów – BMW X6 MŻródło: Auto Świat

Zmian w nowym modelu jest mnóstwo, ale nie będziemy ich wymieniać. Skupimy się na różnicach w użytkowaniu, bo tu są istotne nowości. Seryjny adaptacyjny układ jezdny M, składający się z amortyzatorów o regulowanej twardości, aktywnej stabilizacji przechyłów i bardzo bezpośredniego układu kierowniczego, współpracującego z tylną osią skrętną, daje niesamowite wrażenie podczas sportowej jazdy. Samochód mimo wysoko położonego środka ciężkości na szybko pokonywanych zakrętach pozostaje niewzruszony, wysoką masę czuć jedynie podczas hamowania, kiedy to następuje przeniesienie ciężaru z tylnej osi na przednią. Niewiarygodną dynamikę sportowej jazdy na zakrętach zapewniają także aktywny dyferencjał M oraz mieszane ogumienie (w różnym rozmiarze).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe BMW X6 M – szybkie na torze, uciążliwe na co dzień

Niestety, to co doceniamy na torze czy podczas szybkiej jazdy autostradą, w codziennej miejskiej jeździe staje się utrapieniem. Niezależnie od wybranego trybu studzienki w jezdni czy torowiska zawsze są twardo resorowane. Megaprecyzyjny układ kierowniczy wymaga silnej męskiej ręki, gdyż w koleinach szerokie ogumienie zaczyna przejmować stery za kierowcę. W czasie parkowania trzeba uważać, by o krawężnik nie zarysować drogiej felgi (20- lub 21-calowej), szerokim autem trudno też się parkuje na wyznaczonych miejscach, jeszcze trudniej wysiada, gdy obok stoi inny pojazd. W teren, do lasu czy nad jezioro też strach wybrać się autem za ponad 830 000 zł...

To nam się podoba: świetne osiągi i brzmienie, skuteczne hamulce, jakość wykończenia, precyzja prowadzenia i przyczepność przy torowej jeździe.

To nam się nie podoba: cena zakupu, w codziennej jeździe przeszkadzają nerowe reakcje ukł. kierowniczego i napędu oraz twardość zawieszenia.

Nowe BMW X6 M – podsumowanie

Pewnie niewiele osób będzie stać na zakup X6 M, a tym bardziej na jego utrzymanie, ale tym, którzy chcą je posiadać w celach tzw. prestiżowych, radzę się dwa razy zastanowić. Jeśli nie planujecie jeździć na tor, ew. często korzystać z autostrad, wysoka moc i sportowy układ jezdny mogą w codziennej eksploatacji stać się przekleństwem.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h1,5 s
0-100 km/h3,7 s
0-130/0-200 km/h5,7/12,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h1,8 s (aut.)
80-120 km/h2,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2331/669 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)12,8/12,8 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne32,9 m
gorące33,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)
Średnie zużycie w teście13,3 l/100 km (98 okt.)
Zasięg rzeczywisty620 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworybiturbo. benz./V8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)4395
Moc maks. (KM/obr./min)625/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)750/1800
Skrzynia biegów/napędaut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h)3,8/250 (w opcji 290)
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)12,7/289 (WLTP)
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l)580-1530/83
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)3000/750
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Sport 4S
Rozmiar opon (przód | tył)295/35 R 21 | 315/30 R 22

Wyposażenie

WersjaX6 M
7 airbagów/reflektory laseroweS/7724 zł
Klima 4-stref./unikanie kolizjiS/S
Adaptac. ukł. jezdny/sport. dyfer.S/S
System multimedialny/cyfr. zegaryS/S
Szklany dach/Night Vision14 148/10 814 zł
Lakier metalik6694 zł
Domykanie drzwi/hak3347/6179 zł
Sport. wydech, felgi 21/22 cal., podsufitka alcant., wyższa moc68 486 zł (pakiet Competition)

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji612 300 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądywg wskazań komputera
Cena testowanego auta832 640 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: