• BMW X3 M wyposażone jest w 480 KM, wersja Competition ma o 30 KM więcej
  • mimo 21-calowych kół sportowy X3 M resoruje zaskakująco komfortowo
  • dzięki pakietowi Drive prędkość maksymalna X3 M wynosi aż 285 km/h

Jesień 2009 roku zapamiętam na długo. Nie ze względu na malownicze widoki czy wysyp grzybów w lesie, lecz z powodu premierowych jazd testowych BMW X5 M, zorganizowanych na torze w Austrii. Duże wrażenie robiła już sama moc tego SUV-a (555 KM), ale jeszcze większe zaskoczenie wiązało się z próbami slalomowymi i jazdą z wysoką prędkością na torze. Ciężkiego i wysokiego SUV-a prowadziło się zaskakująco zwinnie, jego koła reagowały błyskawicznie i z dużą precyzją na najmniejszy ruch kierownicą, a nadwozie przy gwałtownych zmianach obciążenia niemal się nie wychylało. Ponad 2-tonowy kolos jechał tak, jakby nie istniały prawa fizyki.

Choć mniejsze i młodsze X3 jest już na rynku od 15 lat, to dopiero w tym roku BMW zdecydowało się na wprowadzenie sportowego wariantu do oferty. Owszem, litera „M” pojawiała się wcześniej przy ponad 300-konnych wersjach silnikowych, ale dotyczyła głównie pakietu stylistycznego. Debiutujące w lutym bieżącego roku X3 M to jednak zupełnie inna liga, zwłaszcza w wersji Competition. Wyposażono ją – jak zwykłe X3 M – w wysokoobrotowy 6-cylindrowy rzędowy silnik, ale zamiast 480 KM ma o 30 KM więcej. Dodatkową moc uzyskano między innymi dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek. Różnic w konstrukcji jest więcej, skupmy się jednak na razie na odczuciach. 

Silnik i wydech 510-konnego Competition po uruchomieniu brzmią nie tylko głośno, lecz także groźnie. Komu to przeszkadza, przyciskiem umieszczonym obok lewarka biegów może ograniczyć hałas o kilka decybeli – wyłącza on klapy odpowiedzialne za sportowy gang. 

BMW X3 M – przyjazne na co dzień

 Zapoznanie z autem zaczynamy od jazdy w trybie Comfort. Reakcja na zmianę położenia pedału gazu jest zaskakująco delikatna – żadnych szarpnięć w czasie startu i zmiany biegów. Czuć, że silnik ma wysoką moc, płynnie poruszamy się w gęstym ruchu miejskim. Także osadzone na 21-calowych kołach nadwozie zaskakująco komfortowo resoruje nierówności drogi. Niski profil opony doskwiera jedynie po najechaniu na wystające studzienki. Układ kierowniczy (wyposażony w M Servotronic i zmienne przełożenie) nie wymaga z kolei kurczowego trzymania za wieniec kierownicy.

Wyraźna zmiana zachowania się samochodu następuje po wybraniu trybu Sport, modyfikującego ustawienia silnika, zawieszenia i układu kierowniczego. I z takiej charakterystyki auta korzystamy na autostradzie. X3 M bez zbędnych opóźnień reaguje na ruchy kierownicą podczas zmiany pasa ruchu. Także na bardziej zdecydowaną reakcję można liczyć ze strony silnika i skrzyni biegów. Po zjechaniu na kręty odcinek lokalnej drogi delektujemy się każdym szybko pokonanym zakrętem, na wyjściu z którego bez obaw mocno wciskamy gaz. Dopracowany układ napędu na obie osie xDrive, wyposażony w aktywny tylny dyferencjał, w trybie sportowym odwdzięcza się świetną reakcją. Czujemy wówczas wyraźnie, że X3 M mimo napędu XDrive ma tylnonapędową charakterystykę.

Tryb Sport+ zmienia X3 M Competition w rasową wyścigówkę na szczudłach. Zawieszenie utwardza się do tego stopnia, że czuć każdą fałdę asfaltu, a po najechaniu na większą nierówność mieliśmy obawy, czy uda się utrzymać plomby w zębach. Układ kierowniczy staje się bardzo bezpośredni i otrzymuje zdecydowanie mniejszą dawkę wspomagania. Także reakcja silnika na zmianę położenia pedału gazu robi się wręcz brutalna. Komu jednak ustawienia Sport+ nie odpowiadają, to może utworzyć własny tryb jazdy i zapisać ustawienia podzespołów (w tym nawet widok wyświetlacza head-up) pod jednym z dwóch czerwonych przycisków „M”, znajdujących się na kierownicy. Mało tego, kierowca

w trakcie sportowej jazdy ma błyskawiczny dostęp do przycisku umieszczonego na szczycie lewarka biegów, którym może wybrać jeden z trzech poziomów czasu zmiany przełożeń.

BMW X3 M – potrafi jechać 285 km/h

 Podczas pomiarów przyspieszenia korzystaliśmy z procedury startowej Launch Control. 510-konne auto bez najmniejszego uślizgu kół płynnie wystartowało i uzyskało 100 km/h w czasie 4,2 s. Kto jednak nie chce korzystać z pomocy elektroniki, może włączyć w systemie DSC tryb M Dynamic i cieszyć się kontrolowanymi uślizgami lub też całkowicie dezaktywować program odpowiedzialny za kontrolę trakcji i stabilności. Prędkość maksymalna wersji Competition wynosi 250 km/h, ale zainteresowani z zasobnym portfelem za 12 600 zł mogą wykupić opcję zdjęcia elektronicznej blokady. Dwutonowy SUV może wówczas pędzić niemiecką autostradą nawet 285 km/h. 

Wersja Competition od zwykłego X3 M różni się także wyglądem. Na zewnątrz ma błyszczące czarne: obramowanie atrapy chłodnicy, wykończenia lusterek i skrzeli M oraz tylnego spoilera. Także z czarnym wykończeniem oferowane są seryjnie 21-calowe felgi oraz układ wydechowy M Sport. 

Foto: Auto Świat
BMW X3 M – schemat wymiarów

We wnętrzu o sportową atmosferę dbają doskonale wyprofilowane fotele M z dwukolorową tapicerką (4630 zł) oraz listwy progowe i tabliczka w konsoli środkowej z nazwą „Competition”. Najmocniejsze X3 to nadal w pełni funkcjonalny SUV. Oferuje pasażerom przestronne wnętrze i pojemny bagażnik.

BMW X3 M - podsumowanie

BMW kazało klientom X3 długo czekać na sportowy wariant M. Ale po jazdach nim przyznam, że było warto, bowiem auto mimo wysoko położonego środka ciężkości prowadzi się wzorowo. Jest krótsze i lżejsze od większego X5 M, a co za tym idzie – zwinniejsze. Podoba mi się też to, że 510-konny sportowy SUV jest przyjazny na co dzień. Szkoda tylko, że taki drogi...

To nam się podoba: znakomite osiągi i prowadzenie, rasowe brzmienie, praktyczne wnętrze, nadaje się do jazdy na co dzień.

To nam się nie podoba: wysoka cena zakupu, 2 lata gwarancji, brak rolet przeciwsłonecznych z tyłu.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s
0-100 km/h 4,2 s
0-130/0-160 km/h 6,1/13,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 1,9 s (aut.)
80-120 km/h 2,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2051/449 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,5/12,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,0 m
gorące 33,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 11,1 l/100 km
Zasięg 585 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory biturbobenz./R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2993
Moc maks. (KM/obr./min) 510/6250
Maks. mom. (Nm/obr./min) 600/2600-5950
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,1
Prędkość maksymalna (km/h) 285 (z pakietem M Driver)
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 10,5
Emisja CO2 (g/km)/norma 239/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na cztery koła
Poj. zb. paliwa/bagażnika (l) 65/550-1600
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4 S
Rozmiar opon (p | t) 255/40 | 265/40 R 21

Wyposażenie

Wersja X3 M Competition
6 airbagów/unikanie kolizji S/S
Nawigacja/adaptacyjne LED-y S/S
Head-up/klimatyzacja 3-stref. S/S
Hi-fi Harman Kard./sport. wydech 3600 zł/S
Systemy asystujące kierowcy 7 260,00 zł
Pakiet M Competition/Driver 43 770/12 620 zł
Lakier metalik/21-cal. alufelgi 4630 zł/S

Gwarancja/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 425 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 534 470 zł