Razem z Coltem, Galantem i Pajero, Lancer jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków firmowych MMC. Po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1973 roku, miał osiem kolejnych generacji, czasem nakładających się na siebie. Wszystkie były w tym samym duchu, oparte na inżynierii, zorientowanej na szczegóły, niezawodności, klasycznym stylu i osiągach udowodnionych na wyścigach.

Dzisiaj Mitsubishi Motors ponownie zabiera się do europejskich segmentów C/D. Dzięki temu firma wypełni lukę pomiędzy nowym Coltem, a Grandisem i zrównoważy swoją ofertę.

Mierzący 458,5 cm długości pięciodrzwiowy Lancer Sportback jest stosunkowo dużym hatchbackiem. Jego bryłę udało się zaprojektować w zgodzie ze sportową naturą modelu. Stylizacja z przodu stanowi kolejną wariację charakterystycznego dla Mitsubishi motywu odrzutowego myśliwca, natomiast tylna część Sportbacka stanowi powtórzenie idei projektu koncepcyjnego z 2005 roku i charakteryzuje się bardzo ostro poprowadzoną powierzchnią piątych drzwi zwieńczoną spoilerem dachowym w kolorze nadwozia (wyposażenie standardowe wszystkich wersji).

Układ napędowy tego samochodu będzie wspólny z czterodrzwiowym Lancerem Sports Sedan, wspólne będą 3 silniki (1.5 / 109 KM, 1.8 / 143 KM, 2.0 Diesel / 140 KM), 4 skrzynie biegów (manualne 5 i 6-biegowe, 4-biegowy automat, "zestopniowana" 6-biegowa przekładnia bezstopniowa CVT). Dostępny będzie też sportowy pakiet zawieszenia.

Wnętrze nowego Lancera jest zaprojektowane z dbałością o szczegóły i wygodę.  Pod podwójną osłoną umieszczone są zegary w srebrno - szarej kolorystyce. Multikomunikacyjny system zapewnia kierowcy dostęp systemu audio oraz pokładowego systemu nawigacji. Dobrze wyprofilowane fotele z bocznym wsparciem zapewniają optymalna pozycję. Tylna kanapa dzieli się w stosunku 60:40. Podróżujący mają do wyboru szeroki wachlarz schowków.

Lancer Ralliart to pomost pomiędzy Lancerem, a Lancerem Evolution. Stanowi uzupełnienie rodziny sportowych Lancerów, która po raz pierwszy od lat 80-tych będzie w komplecie. Samochód jest skierowany dla ludzi o sportowym zacięciu. Pod maską znajdzie się mniej "wysilona" wersja nowej jednostki pochodzącej z wersji Evolution: 4B11 2,0 l Turbo MIVEC, 240 KM i 353 Nm przy 3000 obr/min (Evolution: 295 KM przy i 366 Nm przy 3500 obr/min). Napęd będzie stały, przekazywany na cztery koła ("AWC"), ale o nieco uproszczonym działaniu w porównaniu do Lancera Evolution - bez aktywnej kontroli znoszenia AYC, bez Sport ABS.

Wprowadzeniem na rynek tych nowych modeli Lancera, Mitsubishi w pełni wykorzystuje swoje sportowe dziedzictwo  zarówno przez ogólny klimat projektu, jak i oferowaną dynamikę jazdy.