Mokka była pierwszym SUV-em Opla i od razu odniosła sukces. W zeszłym roku sprzedano u nas 4481 sztuk tego modelu, co dało Oplowi palmę pierwszeństwa w segmencie i mimo kilku letniej obecności na rynku tendencja dla niej jest nadal wzrostowa. Oczywiście, Opel nabrał wiatru w żagle i szybko wziął się do pracy nad samochodami, których szukają klienci, a więc SUV-y i crossovery. Żeby nie trzeba było czekać na nie w nieskończoność Rüsselsheim połączyło swoje siły z Peugeotem.
Pierwszym owocem współpracy jest debiutujący właśnie Crossland X. Samochód to jeden z pierwszych elementów programu „7 w 17”, czyli prezentacji aż 7 nowych modeli w 2017 roku (co jeszcze czeka nas w najbliższym czasie na str. 6-7). Podobnie jak Mokka auto jest pozycjonowane w segmencie B, choć jest od niej 6,5 cm krótsze. Crossland mierzy 4212 mm długości (szerokość to 1765 mm, a wysokość – 1590 mm).
Zgodnie z założeniami współpracy z Peugeotem wspólna ma być technika, ale stylistycznie podobieństw między markami z oczywistych powodów być nie może – na rynku obie firmy grają do własnych bramek. Crossland otrzymał więc wszystkie elementy stylistyczne nowych modeli Opla.
Opel Crossland X - Jak nie patrzeć Opel!
Patrząc na bok auta od razu w oczy rzuca się listwa rozgraniczająco optycznie dach od płaszczyzny okien. Jej zakończenie jest identyczne jak w małym, lifestylowym Adamie, a sam dach Crosslanda również może być polakierowany na inny kolor niż reszta nadwozia. Także przód z charakterystycznymi reflektorami i grillem od razu zdradza, że mamy do czynienia z designem niemieckiego producenta – zakrycie dużego logo na wlocie powietrza na nic by się nie zdało.
Producent zapowiada, że Crossland będzie autem bardzo przestronnym wewnątrz – przy tej długości nadwozia cudów raczej nie ma się co spodziewać, ale kufer o maksymalnej pojemności 520 l robi wrażenie. Dodatkowo kanapę w drugim rzędzie będzie można przesuwać w zakresie 150 mm, ale nawet przy maksymalnym odsunięciu jej do tyłu bagażnik będzie miał pojemność 410 l. Przy całkowitym złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy kufer pomieści 1255l bagażu.
Na pokładzie Opla znajdą się też znane już z m.in. Astry ergonomicznie ukształtowane i dbające o kondycję kregosłupa fotele AGR (z niem. Akcja Zdrowe Plecy), które mają sprawiać, że nawet długie trasy na pokładzie Crosslanda nie będą stanowiły problemów.
Nie ma co ukrywać, że przy prezentacjach nowych modeli na pierwszy plan wychodzi obecnie pokładowa oferta multimedialna i Opel jest tego świadomy. Na centralnym panelu deski rozdzielczej auta pojawi się duży dotykowy ekran, który znamy już m.in. z Astry. W zależności do wersji wyposażeniowej w Crosslandzie znajdzie się system multimedialny Intellilink Radio R 4.0 lub Navi 5.0 z interfejsami do podłączenia smartfonów Apple CarPlay i Android Auto.
W wyposażeniu opcjonalnym znajdzie się także możliwość indukcyjnego (bezprzewodowego) ładowania telefonów komórkowych oraz pokładowy hot-spot dla urządzeń mobilnych. Niestety, na tą ostatnią usługę polscy klienci będą musieli poczekać trochę dłużej i nie będzie ona dostępna w chwili wprowadzania u nas Crosslanda do sprzedaży. Za to system OnStar, czyli m.in. osobisty konsjerż kierowcy, pomagający np. w znalezieniu restauracji, adresu kina czy teatru, albo umawiający wizytę w serwisie jak najbardziej!
Opel Crossland X - LED-owe reflektory i Opel Eye
Oczywiście, na pokładzie Opla nie zabraknie też systemów asystujących oraz innych rozwiązań technicznych ułatwiających jazdę. Opcjonalne ledowe reflektory z aktywnym systemem oświetlenia AFL (umożliwiwjacym np. jazdę na światłach drogowych mimo ruchu z naprzeciwka) to najczęściej zamawiana opcja w Astrze, podejrzewamy, że w Crosslandzie będzie podobnie. Oprócz AFL w wyposażeniu crossovera pojawi się wyświetlacz head-up, kamera Opel Eye (obsługująca system rozpoznawania znaków i utrzymywaniu pasa ruchu). Oczywiście, nie zabraknie też aktywnego tempomatu oraz alarmu przedkolizyjnego z funkcją wykrywania pieszych i systemem autonomicznego hamowania awaryjnego. Crossland będzie też potrafił niemalże samodzielnie zaparkować (kierowcy pozostanie jednak obsługa pedałów i wybór biegów).
Niestety, nie znamy jeszcze szczegółów dotyczących gamy silników Opla Crosslanda X, ale pewnie nie będzie się ona zbytnio różniła od jednostek dostępnych w Mokce. Jedno jest natomiast pewne – samochód nie będzie mógł być wyposażony w napęd na obie osie. Sprzedaż auta rozpocznie się w połowie roku.
Opel Crossland X - naszym zdaniem
Mokka okazała się sukcesem, stawiam, że przy Crosslandzie będzie podobnie, i to mimo braku napędu 4x4 – jeśli ktoś mieszka w górach i tak pewnie wybierze terenówkę. Za to w codziennym użytkowaniu znacznie bardziej przydają się wygodne fotele, multimedia i np. dobry system oświetlenia drogi. Opel dobrze o tym wie...
Galeria zdjęć
Patrząc na auto z tej perspektywy od razu zauważymy podobieństwa do lifestylowego Adama
Podobnie jak w Adamie dach Crosslanda będzie mógł mieć inny kolor niż reszta nadwozia
Auto jest 6,5 cm krótsze od Mokki
Typowy Opel także we wnętrzu. Bardzo podobny środkowy panel znajdziemy w Astrze
Dzięki przesuwanej tylnej kanapie(w zakresie 15 cm) z tyłu można wybrać, czy zależy nam na większym bagażniku czy przestrzeni na nogi. Jeśli chcemy przewieźć dłuższe przedmioty wystarczy położyć środek tylnej kanapy
Opcjonalny panoramiczny dach zapewni więcej światła we wnętrzu auta
Opel Crossland X trafi do sprzedaży w Polsce w połowie roku. Cena jest na razie nieznana