Auto budowane będzie na bazie klasy M, a jego produkcja ruszy już w następnym roku w amerykańskiej fabryce Tuscalosa. Nowy Mercedes GL spodziewany jest na europejskim rynku we wrześniu 2006 roku.

Mimo, że GL odziedziczył płytę podłogową "emki" to zdecydowanie jest od niej większy. Długość 5,088 m., szerokość 1,920 m. - o to gabaraty 7-osobowego, luksusowego SUV’a, który potrafi więcej niż tylko jeździć po duktach leśnych, łąkach i polu jak jego poprzednik.

Wydaje się podkreślać tą różnicę także wygląd GL - masywny, bardziej "dziki". Przód samochodu z płynnie zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi oraz osłoną na podwozie sprawia, że auto jest bardziej zwarte. Podkreślają to także nie dające się nie zauważyć ogromne "jaskinie" (czyt. nadkola) w których schowane są równie olbrzymie koła. Trochę mniej interesująco prezentuje się tył Mercedesa - właściwie mniej świeżo, czyli typowy "skrzyniowy" wygląd.

Wewnątrz, jak na auto tej klasy panuje znany z innych produktów Mercedesa luksus, którego wysokiego poziomu nie da się podważyć. Z dodatkowych ciekawostek można wyróżnić: bogate wariacje materiałów tapicerki, dach panoramiczny czy składanie poprzez użycie jednego przełącznika wszystkich siedzeń pasażerskich, które umożliwiają transport większych bagaży.

Apropos bagaży - standardowo bagażnik Mercedesa GL mierzy 1 240 litrów, po złożeniu dodatkowych siedzeń powierzchnia ładunkowa zwiększa się niemal o 100% - 2 300 litrów.

W zależności od wersji GL, niemiecki producent oferuje także inne systemy klimatyzacji. Dla modeli GL 320 CDI montowany jest "Thermatic" zaś dla wersji z silnikami V8, strefowy "Thermatronic".

W terenowym GL można się czuć bezpiecznie. Ogromna ilość poduszek: dwupoziomowe dla kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtynowe - wszystkie także dostępne dla środkowych rzędów siedzeń. Ponadto w ofercie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, aktywne zagłówki dla kierowcy i przedniego pasażera "Neck-Pro" oraz system "Pre-safe".

Pakiet bezpieczeństwa aktywnego jest równie bogaty: system regulacji zawieszenia Airmatic pozwalający na podniesie auta o 302 mm, ADS, system wspomagający utrzymanie stabilności podczas ciągnięcia przyczepy - TSA, zaś przy pokonywaniu bardziej wymagających przeszkód kierowcę wspomagać ma specjalny ABS-Offroad wspomagany techniką Offroad-Pro z dwustopniowym rozdziałem napędu na obie osie oraz 100% "szperą" dyferencjałów równomiernie na obie osie, oraz oś tylną.

Najmocniejszą jednostką dostępną dla klasy GL jest silnik benzynowy V8 o pojemności 5500 ccm i mocy 388 KM. Nowością w gamie silników Mercedesa jest 8-cylindrowy 4,6 l. motor dysponujący 340 KM, który dostępny będzie w wersjach GL 450. Obie jednostki spełniają nowe, unijne normy emisji spalin Euro4. Jeśli chodzi o silniki Diesla to w ofercie dostępne będą następujące jednostki: V6 o mocy 224 KM (wersja GL 320 CDI) oraz topowy V8 oferujący 306 KM (wersja GL 420 CDI). Wszystkie modele GL wyposażone są w siedmiostopniową, automatyczną skrzynię 7G-Tronic z modułem Direct-Select.