- Toyota ulepszyła sportowego GR Yarisa — zyskał m.in. mocniejszy silnik i szybki automat
- Lekko zmieni się wygląd nadwozia oraz wnętrza (m.in. cyfrowe zegary i przeprojektowany kokpit)
- Dodatkowym smaczkiem będą dwie limitowane wersje specjalne sygnowane przez rajdowych mistrzów świata
Od debiutu Toyoty GR Yaris w 2020 r. w Europie sprzedano ponad 18 tys. jej egzemplarzy. W Polsce było to niespełna 1,2 tys. Pewnie wynik byłby zdecydowanie większy, gdyby model ten nie był dostępny w ograniczonych pulach. To dlatego, że produkcja japońskiej rajdówki opracowanej z Toyota Gazoo Racing (fabryczny zespół startujący m.in. w rajdowych mistrzostwach świata) odbywa się tylko w Japonii i jest ograniczona.
Toyota GR Yaris po liftingu — wyżyłowane trzy cylindry
Toyota podaje, że w chwili debiutu GR Yaris dysponował najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie (261 KM). To nietypowa konstrukcja (jak cały samochód), bo ma dość dużą pojemność 1,6 litra i właśnie tylko trzy cylindry (oczywiście jest turbodoładowana). Po modernizacji moc maksymalną podniesiono do 280 KM (+19), a moment obrotowy wzrósł do 390 Nm (+30).
Jednocześnie silnik ma być trwalszy — ma wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy zyskał nowy materiał, zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa, zastosowano nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia. Z pakietem Sport montowane są ponadto: nowa dolna chłodnica, inny wlot powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowością jest także skrzynia biegów. Obok 6-stopniowego manuala w ofercie pojawi się 8-biegowy automat Gazoo Racing Direct (dodatkowo płatna opcja). Producent zapewnia, że będzie się on charakteryzował szybkimi zmianami przełożeń, a kierowca będzie mógł skoncentrować się na prowadzeniu samochodu. Podczas testów to egzemplarze z automatycznymi skrzyniami osiągały lepsze czasy okrążeń. Praca automatu będzie zintegrowana z nowym systemem wyboru trybu jazdy (Sport, Normal lub Eco).
Nie znamy jeszcze osiągów nowej wersji. Dotychczasowy model z ręczną skrzynią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.
GR Yaris nadal będzie wyposażony w stały, kontrolowany elektronicznie napęd na cztery koła GR-Four - do wyboru programy Normal, Sport i Track wpływające na przekazywanie momentu obrotowego między przednie i tylne koła. Standardem są także mechanizmy o ograniczonym poślizgu Torsen (z przodu i z tyłu).
Toyota wspomina jeszcze, że zwiększyła sztywność nadwozia auta, co ma poprawić prowadzenie. Przypomnę, że GR Yaris to nie jest tylko usportowiony Yaris. Samochód powstał na innej platformie — z przodu to GA-B z Yarisa, jednak z tyłu wykorzystano platformę GA-C z Corolli. Modyfikacje zaszły także w zawieszeniu — zmieniono ustawienia tylnych podwójnych wahaczy, zastosowano dodatkowe śruby mocujące amortyzatory z przodu oraz użyto nowych przednich i tylnych sprężyn.
Toyota GR Yaris po liftingu — zmiany wizualne
Przeprojektowano również wnętrze GR Yarisa. Kierowca od razu zauważy cyfrowe zegary (ekran o przekątnej 12,3 cala), które mogą dostarczać dane w dwóch trybach (Normal lub Sport). W jednej obudowie zintegrowano też środkowy ekran dotykowy od systemu informacyjno-rozrywkowego.
Fotel kierowcy obniżono o 25 mm, zmieniono też rozmieszczenie niektórych przycisków (np. wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy), żeby miał on do nich łatwiejszy dostęp. Pasażer (lub pilot rajdowy) ma przed sobą większą półkę, do której można przymocować dodatkowe wskaźniki lub monitor.
Modyfikacje nie ominęły trzydrzwiowego nadwozia. Z przodu uwagę zwraca nowy zderzak. Jego dolna część jest dzielona, więc w przypadku uszkodzenia naprawa powinna być tańsza. Powiększono boczne wloty powietrza. Z tyłu światła przeciwmgielne oraz cofania przeniesiono ze zderzaka do zespołu tylnych świateł, co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia (to samo stało się z trzecim światłem stop, które wcześniej było na spojlerze).
Nowy jest widoczny na zdjęciach lakier Precious Metal. W gamie pozostaną dotychczasowe kolory karoserii (Imperial Red, Precious Black and Pure White/Platinum White Pearl), które są barwami zespołu Toyota Gazoo Racing.
Toyota GR Yaris po liftingu — kiedy w ofercie?
Światowa premiera zmodyfikowanej Toyoty GR Yaris odbyła się 12 stycznia podczas salonu samochodowego w Tokio. Poinformowano, że w Europie auto będzie dostępne od lata 2024 r. Szczegóły rezerwacji online i zamówień mają zostać ogłoszone wkrótce. Nie wiadomo jeszcze, ile egzemplarzy trafi na polski rynek ani jakie będą ceny.
Gdy GR Yaris debiutował w 2020 r., kosztował niespełna 145 tys. zł. "Tanio" już jednak było. Ostatnio ten model w bazowej wersji oznaczał wydatek ponad 170 tys. zł. Dodatkowe pakiety, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, powodowały, że cena przekraczała 180, a nawet 190 tys. Toyota zapowiedziała już, że nowy GR Yaris będzie dostępny wyłącznie w najwyżej wersji Dynamic Sport, która do tej pory stanowiła aż 97 proc. sprzedanych w Polsce egzemplarzy.
Dodatkowym smaczkiem będą dwie limitowane wersje specjalne GR Yarisa sygnowane przez rajdowych mistrzów świata — Sébastiena Ogiera i Kallego Rovanperę. Samochody zostaną pokazane już podczas otwierającego nowy sezon WRC Rajdu Monte Carlo (25-28 stycznia).