Koncern podkreśla, że jesteśmy świadkami przełomowego momentu w jego historii, a ID.3 stanowi początek nowej ery elektromobilności, w której samochody elektryczne wreszcie zaczną trafiać nie do milionerów, lecz do milionów użytkowników. Tak jak Garbus pomógł spełnić wielu ludziom marzenie o posiadaniu własnego samochodu, a Golf stał się wzorcem w najpopularniejszym segmencie rynku, tak ID.3 ma szansę stać się liderem w klasie kompaktowych modeli z napędem elektrycznym. Warto przypomnieć, że już wzbudza duży entuzjazm wśród klientów. Od maja, kiedy to firma zaczęła przyjmować wstępne zamówienia na to auto, chęć jego zakupu wyraziło już ponad 33 tys. osób w Europie.

VW ID.3 – na platformie MEB

ID.3 zostało zaprojektowane na nowej modularnej platformie MEB, stworzonej z myślą o całej rodzinie elektrycznych modeli ID., która zresztą będzie wykorzystywana także przez inne marki Grupy VW. Silnik umieszczono przy tylnej osi, natomiast litowo-jonowe baterie zajmują niemal całą podłogę podwozia, zapewniając przy okazji wzorowy rozkład mas. W przypadku kompaktowego Volkswagena do wyboru klienci będą mieli trzy warianty pojemności akumulatorów. Podstawowy, magazynujący energię 45 kWh, zapewni zasięg w cyklu WLTP do 330 km, średni, o pojemności 58 kWh – już 420 km, a topowy 77 kWh – aż 550 km. Baterie, z wyjątkiem bazowej, są przystosowane do pracy z ładowarkami o mocy 100-125 kW, dzięki czemu w ciągu zaledwie 30 minut można je doładować tak, by zwiększyć zasięg samochodu nawet o 290 km. Podstawowy akumulator seryjnie będzie mógł być ładowany mocą 50 kW, ale mocniejszy model będzie dostępny w ramach opcji. VW nie ujawnił jeszcze pełnej specyfikacji technicznej ID.3 i ograniczył informacje o danych do mocy, która w przypadku podstawowej odmiany sięga 150 KM, w wariancie środkowym – 150 lub 204 KM, a w topowej odmianie 204 KM oraz prędkości maksymalnej, ograniczonej we wszystkich wersjach do 160 km/h, a także średnicy zawracania 10,2 m.

VW ID.3 – pełnoprawny kompakt

Wymiary nadwozia – długość 4261 mm, szerokość 1809 mm, wysokość 1552 m – wyraźnie pozycjonują ID.3 w klasie kompaktowej. Auto jest przy tym tylko o 1 cm krótsze od Golfa, ale o 2 cm szersze i – zależnie od wersji – nawet o 17 cm wyższe (alufelgi 18-, 19- lub 20-calowe). Ostatni z tych wyników to zasługa wspomnianego montażu akumulatorów pod podłogą. Rozstaw osi – 2765 mm – jest aż o 14 cm większy niż w Golfie i znajduje odzwierciedlenie w przestronności wnętrza, zwłaszcza na tylnej kanapie. O ile bowiem zewnętrzne wymiary odpowiadają klasie kompaktowej, o tyle pod względem ilości miejsca dla pasażerów ID.3 może być porównywane z autami klasy co najmniej średniej. Także bagażnik mimo silnika zamontowanego z tyłu oferuje przyzwoite 385 l pojemności. Dla porównania w Golfie jest to 380 l, w Renault Meganie 384 l, w Peugeocie 308 – 320 l, w Oplu Astrze – 370 l, a w Nissanie Leafie – 435 l.

VW ID.3 – zawsze w sieci

Samo wnętrze sprawia dobre wrażenie. Zaprojektowano je w minimalistycznym, nowoczesnym stylu, który z pewnością przypadnie do gustu młodym klientom. Uwagę zwraca tu zwłaszcza projekt kokpitu z elektronicznym wyświetlaczem za kierownicą i 10-calowym ekranem multimediów, umieszczonym na konsoli środkowej. Do tego dochodzi opcjonalny wyświetlacz head-up, wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality), dzięki której kierowca ma wrażenie, że istotne informacje są wyświetlane nie tylko na przedniej szybie, lecz także w zasięgu od 3 do 10 metrów przed samochodem. ID.3 będzie stale połączone z internetem, co zapewni m.in. dostęp do informacji i usług online, a także do zdalnych aktualizacji systemu. W aucie znajdziemy też całą armię systemów asystujących wspierających bezpieczeństwo podróżnych. Użytkownik będzie mógł również „porozumiewać się” z samochodem poprzez specjalną aplikację mobilną do smartfona lub sterować wieloma pokładowymi systemami, wydając polecenia głosowe. Wystarczy, że kierowca lub pasażer z przodu powiedzą „hello ID”, żeby auto natychmiast było gotowe do interakcji. Seryjna produkcja nowego elektrycznego Volkswagena rozpocznie się w listopadzie w specjalnie do tego przeprojektowanej fabryce w Zwickau w Niemczech, a dostawy do klientów zaplanowano na połowę 2020 roku. Rocznie koncern planuje sprzedawać 100 tys. sztuk ID.3. Ceny bazowej wersji w Polsce mają zaczynać się od niespełna 130 000 zł.

Naszym zdaniem

VW twierdzi, że ID.3 jest przełomowym modelem, i wiele faktów rzeczywiście za tym przemawia. Ostatecznie decydujący głos będą mieć klienci. Patrząc jednak na liczbę spływających zamówień, dali oni już temu elektrycznemu autu duży kredyt zaufania.