Logo
"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTI
WiadomościIkony motoryzacji teraz jeszcze bardziej dostępne

Ikony motoryzacji teraz jeszcze bardziej dostępne

"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTIŻródło: Volkswagen
Materiał reklamowy na zlecenie marki
Vokswagen

Chociaż tytuł brzmi zaskakująco, bo przecież najbardziej emocjonujące modele są zazwyczaj drogie, to tym razem ktoś postanowił pójść pod prąd. Emblemat GTI towarzyszy motoryzacji od dekad i od początku kojarzy się z pozytywnymi emocjami i fantastycznymi wrażeniami z jazdy. Producent samochodów z tym oznaczeniem postanowił przybliżyć je klientom, obniżając ceny wersji performance swoich modeli — znacie kierowców, których to nie ucieszy? Bo my nie!

Był rok 1976. Na drogi wyjeżdża pierwszy Volkswagen Golf GTI. I od tego momentu motoryzacyjny świat już nigdy nie będzie taki sam jak wcześniej. Oto bowiem emocjonująca jazda zwinnym, ponadprzeciętnie dynamicznym autem przestała być domeną drogich aut sportowych, a stała się dostępna za przystępną wówczas cenę.

Na sukces nie trzeba było długo czekać. Silnik benzynowy 1.6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa w tamtych czasach w zupełności wystarczał, żeby zamienić lekkie, kompaktowe auto w rakietę. I chociaż na przestrzeni lat recepta nieco się zmieniła, bo auta w tych samych klasach są dziś większe i cięższe niż kiedyś ze względu na wymogi bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy, to dziedzictwo GTI pozostaje nienaruszalne. Ten niewielki emblemat do dziś wywołuje przyspieszone bicie serca u każdego fana hot hatchy. I właśnie dla takich fanów mamy przynajmniej dwie bardzo dobre wiadomości.

Pierwsza – mimo defensywy modelowej konkurencji, która raczej ogranicza gamy silnikowe swoich modeli, pozycjonując je w dół, w stronę najpopularniejszych wersji, dla obniżenia kosztów produkcji, Volkswagen nadal produkuje wersje GTI swoich samochodów. I chociaż dla kogoś, kto na co dzień nie wertuje cenników i ofert różnych producentów, brzmi to może zwyczajnie, to w dobie poszukiwania oszczędności jest to ruch godny szacunku oraz konsekwentne kultywowanie tradycji GTI – frajdy z jazdy w przystępnej cenie.

A druga dobra wiadomość?

Volkswagen obniża ceny GTI
Volkswagen obniża ceny GTIŻródło: Volkswagen

Tutaj już będzie naprawdę spektakularnie. Bo Volkswagen nie tylko utrzymuje produkcję swoich najmocniejszych aut, lecz także... Obniża ich ceny! I to nie są kosmetyczne obniżki, tylko naprawdę solidne obniżenie finansowego progu dostępu do emocji, które przynoszą uśmiech na twarzy po każdym uruchomieniu swojego samochodu. Konkrety?

Proszę bardzo.

Polo GTI – obecny następca legendarnego auta "małego na zewnątrz, a dużego w środku" — miało cenę katalogową 138 490 zł. Po obniżce spadła ona do 126 390 zł, a do tego dochodzi jeszcze rabat w wysokości 10 tys. zł. W efekcie za miejskie auto segmentu B, które jest tak przestronne, że oferuje wygodę jazdy niektórych aut kompaktowych (nadwozie ma wymiary Golfa IV), z silnikiem zdolnym bez problemu napędzać pojazd segmentu D, zapłacimy 116 390 zł. Można jeszcze dodać, że w tym segmencie rynkowym i klasie mocy silnika, Polo GTI. No właśnie. Ono praktycznie nie ma konkurencji wśród popularnych marek.

"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTI
"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTIŻródło: Volkswagen

T-Roc R – ewenement wśród kompaktowych SUV-ów, nastawiony na maksimum frajdy z jazdy przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa i pozostawieniu na wskroś rodzinnego charakteru SUV-a – kosztował 217 690 zł. Jeżeli policzycie cenę za każdego mechanicznego "konia" to i tak była atrakcyjna cena. Po obniżce spadła znacząco, bo do 190 790 zł. Do tego dochodzi, uwaga, rabat o wysokości nawet 20 tys. zł. Efekt to 170 790 zł za SUV-a z bardzo mocnym napędem w takim formacie, że już jest przestronny, a jeszcze łatwo go zaparkować w mieście. Odmiana Black Edition, dodająca jeszcze więcej Chilli do dania, kosztuje po rabacie 174 390 zł.

Golf GTI – król może być tylko jeden

To od niego się wszystko zaczęło i to on pozostaje w centrum uwagi fanów hot hatchy, nie tylko ze stajni VW. "Czyste" GTI, bez dodatkowych liter w nazwie, to prawdziwy purysta. Subtelnie wystylizowany, ale jednocześnie jednoznacznie rozpoznawalny. To coś w sam raz dla miłośników rdzennej linii nadwozia Golfa, od lat opartej na charakterystycznym słupku C, przy zachowaniu – jak na hot hatcha – wizualnego tuningowego minimalizmu. Golf GTI to nadal jeden z nielicznych samochodów, które wyglądem nie krzyczą głośno, że są sportowe, ale zachowują ikoniczne detale, a po starcie spod świateł szybko uciekają konkurencji.

"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTI
"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTIŻródło: Volkswagen

Cena? 183 490 zł dotychczasowej ceny katalogowej, po obniżce to już 167 890 zł, a po dodatkowym 14-tysięcznym rabacie mamy 153 890 zł za niekwestionowaną ikonę motoryzacji. Odmiana Clubsport, która kosztuje 163 790 zł, to kompetentny zawodnik do zamiany codziennej jazdy w dobrą zabawę, a przy tym świetnie nadający się także na tor wyścigowy, gdzie można się do woli wyszaleć autem, w którym aż 300 koni mechanicznych trafia na przednie koła. Do tego unikalne detale: dostępny tylko dla tej wersji specjalny spoiler dachowy, naklejka boczna, potężniejsze tarcze hamulcowe i przebudowane zawieszenie.

I tutaj możemy przejść do rozwiązania, którego twórcy pierwszego Golfa GTI z 1976 roku raczej nie planowali – napędu na cztery koła. Dla kierowców, ceniących wysoką dynamikę jazdy i lubiących ją wykorzystywać, wybór pomiędzy napędem na przód a 4x4 to kluczowa kwestia. Obecny najmocniejszy Golf GTI w najbardziej wyczynowej wersji z homologacją na jazdę po ulicach ma trzy razy większą moc od swojego protoplasty, więc jeżeli ktoś bardzo lubi dynamicznie ruszać spod świateł, szczególnie w warunkach ograniczonej przyczepności (np. deszcz), to napęd na cztery koła ma znaczenie. Dlatego Golf R – auto o wyczynowych osiągach jak na dwulitrowe turbo – ma go na pokładzie.

"Podstawowy" Golf R kosztował katalogowo 233 690 zł. Po obniżce – 191 690 zł. To gigantyczna promocja, szczególnie biorąc pod uwagę sportowy rodowód tego samochodu. Ale to przecież nie wszystko – jest jeszcze rabat – i w ten sposób Volkswagen Golf R ląduje w polskich salonach za 177 690 zł. Wersja Black Edition kosztuje 192 890 zł, a Variant R (czyli kombi) – 183 690 zł.

"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTI
"Każdy uśmiech jest bezcenny". Volkswagen obniża ceny GTIŻródło: Volkswagen

Dla klientów, którym zależy na maksymalnej personalizacji samochodu, Volkswagen przygotował pakiety Performance Plus w promocyjnych cenach. W przypadku Golfa GTI taki pakiet zawiera adaptacyjne zawieszenie DCC (elektronicznie regulowana twardość amortyzatorów), panoramiczny dach i dedykowany wzór obręczy aluminiowych 19-calowych Queenstown. Korzyść w porównaniu z zakupem tych opcji oddzielnie to 4230 zł. W Golfie GTI Clubsport oprócz obręczy Queenstown są do wyboru felgi Estoril, a do pakietu dołącza układ wydechowy R-Performance oraz podwyższone do 270 km/h podwyższenie prędkości maksymalnej. Korzyść? 5110 zł. W przypadku Golfa R, w którym 19-calowe felgi mają nieco inny wzór, rośnie ona do 7 910 zł.

"No dobrze, ale te auta to po prostu duży silnik w niewielkim samochodzie" — powiedzą sceptycy, ale fakty szybko torpedują takie tezy. Volkswagen buduje wersje GTI swoich aut od dekad i dobrze wie, że mocne auto to nie tylko duży silnik, lecz także układ jezdny i nadwozie, które poradzą sobie z jego dużą mocą. Kunszt inżynierów Volkswagena budował kolejne generacje GTI przez dziesięciolecia, konsekwentnie je doskonaląc. To dlatego uzyskane połączenie praktyczności i sportowych osiągów jest tak unikalne – zamiast dwóch aut: rodzinnego i sportowego, wystarczy kupić jednego Volkswagena z rodziny GTI.

Po tym właśnie można odróżnić prawdziwe auto klasy GTI od jego imitacji – wraz z mocą silnika rosną kompetencje kluczowych podzespołów towarzyszących, jak: amortyzatorów, stabilizatorów przechyłu nadwozia, hamulców, elementów o zaprogramowanej podatności łączących podwozie z nadwoziem, a także sztywność nadwozia. Dlatego emblemat GTI to cały pakiet modyfikacji, który kreuje magię radości z jazdy. A każdy uśmiech jest bezcenny.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Vokswagen