Ile godzin jazdy potrzeba, aby nauczyć się odpowiedzialności za kierownicą? Być może wystarczy jedna godzina jazdy wózkiem inwalidzkim - przekonują twórcy kampanii „Godzina jazdy na wózku” i jej ambasadorzy: Rafał Sonik, Gosia Rdest oraz Klaudia Podkalicka. Kampanię społeczną promuje spot przedstawiający reakcje kursantów szkoły jazdy, którzy zamiast jazdy samochodem, po placu manewrowym  poruszają się na wózku inwalidzkim. Współorganizatorem kampanii jest Akademia Auto Świat. Patronat nad akcją objęła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Dla większości młodych osób prawo jazdy to przepustka do wolności, niezależności, prawdziwy symbol dorosłości. De facto ten dokument to jedynie potwierdzenie zdania egzaminu ze znajomości przepisów ruchu drogowego oraz wykonania kilku prostych zadań egzaminacyjnych. Fakt zdobycia uprawnień do kierowania samochodem nie oznacza, że jest się dobrym kierowcą - mówi Paweł Tomaszek, dyrektor Akademii Auto Świat.

Według ekspertów wysoka liczba wypadków w tej grupie to wynik nieodpowiedniego przygotowania do roli kierowcy. Kursy jazdy w zdecydowanej większości przygotowują jedynie do egzaminu, nie uczą natomiast młodych osób pokory do własnych umiejętności. Pomijana jest kwestia odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu.

Co w praktyce oznacza być odpowiedzialnym kierowcą? - Odpowiedzialny kierowca to przede wszystkim kierowca myślący. Odpowiedzialny za siebie, pasażerów i innych użytkowników dróg - kontynuuje Tomaszek.

W ramach akcji przy współpracy z Akademią Auto Świat przygotowana została nietypowa godzina kursu prawa jazdy. Jej głównym elementem jest poruszanie się po placu manewrowym i w przestrzeni miejskiej wózkiem inwalidzkim z charakterystyczną L-ką. Reakcje kursantów i ich zmagania zostały zarejestrowane w spocie promującym kampanię. Twórcy kampanii w ten kontrowersyjny sposób chcą skłonić młode osoby do refleksji oraz zainicjować debatę publiczną na temat rozszerzenia podejścia do nauki odpowiedzialności w systemie szkolenia kierowców.

Z punktu widzenia wiedzy psychologicznej taki eksperyment ma dwa szczególnie ważne elementy. Po pierwsze, osoba, która przeżyje doświadczenie pobudzające refleksję dotyczącą konsekwencji nieostrożnej jazdy, wraz z towarzyszącymi emocjami - lęku, wstydu, szoku - ma zdecydowanie większą szansę na zapamiętanie przekazu, od uczestnika wykładu na ten temat. Po drugie, nauka oparta na doświadczeniu może zdecydowanie więcej powiedzieć o konsekwencjach, w tym wypadku kalectwie, niż sama teoria. Również obserwacja takiego doświadczenia osoby, z którą możemy się identyfikować - młodego kierowcy może mieć podobny wpływ.” - mówi Monika Smardz, psycholog i psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.

“Godzina jazdy na wózku” jest częścią kampanii AutoAsertywni, edukacyjnego programu adresowanego do starszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, który w roku ubiegłym został zainicjowany przez Akademię Auto Świat. W ramach programu w szkołach w całej Polsce prowadzone są warsztaty, których celem jest kształtowanie u młodych osób właściwych postaw w samochodzie jeszcze przed rozpoczęciem nauki jazdy. Spot kampanii wraz z innymi materiałami informacyjnymi stanowić będzie jedno z narzędzi wykorzystywanych podczas warsztatów.