Wygodne, bez dużego ryzyka
Już od debiutu 1. generacji (1990 r.) Clio stało się ważnym graczem w segmencie B. Zaprezentowane w 2005 r. Clio III możemy uznać za jeden z najatrakcyjniejszych modeli tej klasy. Co o tym decyduje? Francuski maluch mocno urósł, a to doskonale uzupełniło dotychczasowe zalety poprzednich generacji Clio.
Nadwozie tego auta mierzy niemal 4 m, a to powinno gwarantować obszerne wnętrze. Renault spełnia oczekiwania, choć karoseria nie jest bez wad. Na szczęście to raczej drobne niedociągnięcia niż poważne problemy – np. po złożeniu kanapy powstaje wyraźny próg. Pojemność kufra (288 l) to średnia w klasie.
Lubicie prostotę? Clio 1.2 to pewny wybór, bo takich silników jest coraz mniej na rynku!
Pod względem obszerności kokpitu Clio nie wyróżnia się szczególnie – miejsca na nogi z tyłu jest wystarczająco, ale nie więcej niż np. w Fieście z lat 2001-08. Mogą za to podobać się przestrzeń nad głowami oraz wygodne fotele, umilające nawet długą podróż. Karoseria dobrze wypada również w ocenie głośności, zwłaszcza do 100 km/h.
Wysoko oceniamy układ jezdny małego Renault. Dość sztywne nastawy zapewniają stabilność na zakrętach i np. podczas pokonywania kolein, nie ma jednak obawy o niedostatki komfortu.
Świetnie wypadają hamulce – w teście (oczywiście, nowego auta, więc warunkiem skuteczności jest właściwy stan układu) udało się zatrzymać Clio na dystansie mniej więcej 38,5 m.
Mały minus możemy postawić przy ocenie wspomagania układu kierowniczego – jest trochę za silne, przez co utrudnia wyczucie drogi.
Mniej pochlebnie wypowiemy się o silniku. O ile w poprzedniku 75 KM dawało nawet jakąś przyjemność z jazdy, o tyle w wyraźnie cięższym Clio III ta sama jednostka może uchodzić co najwyżej za nie najgorszy wariant podstawowy.
Na dodatek samochód nie spełnia deklaracji producenta – na osiągnięcie „setki” trzeba było czekać ponad 14 s… Słabo wypada też elastyczność.
Wysoka masa własna odciska również ślad na zużyciu paliwa. O ile spokojna jazda pozamiejska wiąże się ze zużyciem nieco ponad 5 l/100 km, o tyle chęć wykrzesania dobrej dynamiki czy podróż z prędkością bliską maksymalnej zwiększa spalanie nawet do… 13 l/100 km!
Kto oczekuje dobrych osiągów, powinien od razu zwrócić uwagę na wariant 1.6, który – poza wersją z „automatem” oraz GT – został wycofany w 2007 r. Jego miejsce zajęła jednostka TCe, czyli motor 1.2 z turbiną (pozostał jednak wtrysk pośredni).
Pozostaje jeszcze jedna dyscyplina pozwalająca mocno docenić Clio z bazową jednostką 1.2 – koszty eksploatacji. Pierwsza ważna wiadomość to praktycznie brak zagrożenia poważnymi awariami.
Minimalna dbałość o silnik (i wymiana paska rozrządu we właściwym czasie) sprawi, że wydatki ograniczycie do usuwania drobnych usterek – czasem zastrajkuje cewka zapłonowa, innym razem czujnik położenia wału lub termostat.
Jednak dobra dostępność części i ich atrakcyjne ceny pozwalają usterki usuwać niewielkim kosztem. Mniej figli mogłaby płatać elektronika – komunikaty o błędach i przepalone żarówki to nic przyjemnego.
Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
W Clio 3. generacji Renault nie udało się wyeliminować problemów z elektroniką – pojawiają się komunikaty o błędach, nieprawidłowo działa system bezkluczykowy, przepalają się żarówki.
Nie ma za to większych kłopotów z nadwoziem – brak korozji, pojawiają się drobne stuki w tylnej części kabiny i uszkodzenia lakieru na łączeniach dachu z przednimi słupkami.
Benzyniaki 1.2 bez turbo to bezpieczny wybór, drobne zabrudzenia przepustnicy czy uszkodzone czujniki można tanio naprawić lub wymienić. Więcej kłopotów może sprawić sterowanie zautomatyzowaną przekładnią.
Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części*
Filtr powietrza | od 50 zł |
Filtr oleju | od 22 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 125 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 330 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 620 zł |
Napęd rozrządu (kpl.)** | od 480 zł |
Cewka zapłonowa | od 215 zł |
Błotnik przedni | od 130 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Clio III 1.2/75 KM dostępnych poza ASO
**pasek, napinacz i pompa wodna z uszczelkami
Serwis*
Olej silnikowy | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km lub co 4 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km lub co 4 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 240 tys. km |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km lub co 5 lat |
*podstawowy interwał między przeglądami to 30 tys. km lub 2 lata
Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1149 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 75/5500 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 105/4250 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 lub zaut./przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 55 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1080/490 |
Rozstaw osi (mm) | 2575 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3986/1719/1495 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 (zaut.: 14,9) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 167 (171) |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,6/4,9/5,9 (7,1/4,7/5,6) |
Nasza ocena
Clio naprawdę da się lubić
Rywale nie powinni bagatelizować doświadczenia Francuzów w opracowywaniu małych aut. Clio jest przestronne, wygodne i – w wersji 1.2 – niezbyt ryzykowne. Ideał? Niezupełnie, przydałaby się np. lepsza dynamika.