Auto Świat Zabezpieczenie antykorozyjne: tyko tak unikniesz rdzy

Zabezpieczenie antykorozyjne: tyko tak unikniesz rdzy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Profesjonalnie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne nie jest tanie, ale przedłuża trwałość auta o kilka lat

Zabezpieczenie antykorozyjne: tyko tak unikniesz rdzy
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Zabezpieczenie antykorozyjne: tyko tak unikniesz rdzy

Kiedyś warsztaty zajmujące się zabezpieczeniami antykorozyjnymi można było znaleźć niemal na każdym rogu. Od kiedy przesiedliśmy się z Polonezów i Maluchów na auta zachodnie, popularność tego typu usług gwałtownie zmalała. Niesłusznie, bo auta nadal rdzewieją.

Problem dotyczy nie tylko najtańszych modeli – poważne problemy z korozją już po kilku latach mają nawet Mercedesy, Mazdy czy Hondy. Na zdjęciach poniżej pokazujemy, w jaki sposób wykonywane są profesjonalne zabezpieczenia antykorozyjne w autach używanych. W zależności od modelu i zakresu prac usługa trwa od 1 do 3 dni i kosztuje od 600 do 1000 zł.

Przed zabezpieczeniem auto należy dokładnie umyć

Przed wykonaniem zabezpieczenia auto musi zostać bardzo dokładnie umyte – ale nie tak jak w zwykłej myjni. Demontowane są wszelkie osłony, nadkola i inne elementy, za którymi mogły zgromadzić się zanieczyszczenia. Chodzi o to, żeby zabezpieczenie trafiło na czystą blachę oraz by pod warstwą preparatu konserwującego nie zamknąć pozostałości soli, która w takich warunkach mogłaby poczynićolbrzymie spustoszenia.

Suszenie i demontaż osłon

Po umyciu samochód musi zostać gruntownie wysuszony. Zimą nawet w ogrzewanej hali może to trwać kilkadziesiąt godzin. Na tym etapie demontowane są również boczki drzwi, obicia tapicerskie bagażnika. Jeśli warsztat ma taką możliwość, to warto wygrzać karoserię w suszarni(takiej, jakich używa się do suszenia naprawianych aut w warsztatach lakierniczych). Osuszenie najgłębszych zakamarków karoserii jest warunkiem tego, żeby preparat antykorozyjny wypełnił mikropęknięcia materiału. Jeżeli jakiś warsztat twierdzi, że taką usługę da się o tej porze roku wykonać w ciągu jednego dnia, to lepiej od razu poszukać kogoś, kto poważniej podchodzi do swojej pracy.

Konserwacja profili zamkniętych

Kiedy już auto jest całkowicie wysuszone, można przystąpić do zabezpieczenia profili zamkniętych. Odbywa się to tzw. techniką pneumatyczną – preparat na bazie wosku zawierający inhibitory korozji jest wtłaczany do wszystkich profili zamkniętych (progów, podłużnic, wzmocnień, łączeń blach). Zwykle wykorzystywane są do tego otwory technologiczne, jeśli jednak ich nie ma, to można wywiercić otwory, przez które wstrzykiwany jest środek.

Zabezpieczenie płyty podwozia

Wykonanie skutecznego zabezpieczenia płyty podwozia w warunkach garażowych jest niemal niemożliwie. W warsztacie gęsta masa zabezpieczająca podłogę nanoszona jest pod ciśnieniem 200-300 barów, dzięki czemu doskonale wypełnia wszelkie szczeliny. Przed zastosowaniem tego typu preparatów blacha musi zostać oczyszczona z ognisk korozji. Rdza usuwana jest najpierw mechanicznie, a następnie chemicznie, np. przy użyciu środków na bazie kwasu fosforowego. Czystą blachę należy zabezpieczyć podkładem antykorozyjnym – dopiero później można na nią nanieść warstwę preparatu bitumicznego. Trwałość powłoki to mniej więcej 4 lata.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków