Hamowanie będzie nieskuteczne, a do tego zniszczymy opony. Jedyna rada: trzeba tak naciskać hamulec, aby nie zerwać przyczepności. Jeśli zerwiemy ją, zmniejszamy siłę hamowania i zwiększamy ponownie (hamowanie pulsacyjne). Jednak w stresie jest to trudne. ABS ułatwia zadanie: w sytuacji awaryjnej po prostu z całą siłą naciskamy hamulec, nie przejmując się terkotaniem i pulsowaniem pedału. Aby skręcić, trzeba płynnie i niezbyt szybko kręcić kierownicą. Gwałtownym ruchem zerwiemy przyczepność! Nawet przeciętny kierowca ma szansę na skorygowanie toru jazdy. Po prostu trzeba mocno hamować i delikatnie kręcić kierownicą.Jak działa układ ABS?Układ mierzy stale prędkość obrotową kół. Jeśli któreś z nich zaczyna obracać się wolniej od pozostałych, układ zmniejsza ciśnienie płynu w hamulcu tego koła, dzięki czemu odzyskuje ono przyczepność. Ten cykl może powtórzyć się do 100 razy w ciągu sekundy. Korzyści: podczas hamowania maleje ryzyko, że auto zacznie się obracać, możliwe są manewry podczas wytracania prędkości, maleje ryzyko zniszczenia opon, łatwiej wykorzystać możliwości hamulców. Usterki ABS-u dotyczą głównie elementów pracujących w trudnych warunkach - czujników obrotu kół i ich połączeń. Najważniejsze i najdroższe części, jak pompa ABS-u czy elektronika, mogą działać bezusterkowo przez wiele lat. Jeśli dojdzie do usterki (sygnalizowanej kontrolką), hamulce działają, ale tak, jakby ABS-u nie było. Hamowanie na krótkim odcinkuNaciśnij hamulec, najmocniej jak potrafiszMimo pulsowania pedału hamulca, naciskaj mocnoKierownicą delikatnie koryguj tor jazdyJeśli chcesz skręcić, nie rób tego gwałtownie Przed zatrzymaniem wciśnij sprzęgło
Ze 100 km/h na 40 m
Jeśli musimy natychmiast zatrzymać auto, naciskamy mocno hamulec. W aucie bez ABS-u łatwo wtedy zablokować koła.