Auto Świat 10 rzeczy które powinieneś wiedzieć o marce Alpina

10 rzeczy które powinieneś wiedzieć o marce Alpina

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Alpina, choć przez wielu uważana za tunera BMW, jest niezależną marką. I choć dziś to firma z wielkim potencjałem, to jednak nadal pozostaje rodzinnym przedsiębiorstwem. Na dodatek taki, które radzi sobie doskonale, sprzedając coraz więcej bardzo szczególnych modeli zbudowanych na bazie BMW.

Alpina
AlpinaŻródło: Alpina
Żródło: Onet

1. Motoryzacyjna aktywność założyciela i właściciela firmy Alpina, Burkarda Bovensiepena rozpoczęła się w 1962 roku od modyfikacji gaźników w BMW 1500. Wcześniej firma produkowała maszyny do pisania. Alpina poza budową samochodów zajmuje się również importem ekskluzywnych win do Niemiec.

Żródło: Alpina

2. Alpina od początków istnienia mocno angażowała się w zawody sportowe i odnosiła spektakularne sukcesy. Na przełomie lat 60. i 70. podpisała kontrakt z Niki Laudą, który w tym czasie był jeszcze u progu swojej kariery. Dzięki temu zatrudnieniu i zameldowaniu Laudy w Niemczech przyszły mistrz świata F1 uniknął służby wojskowej w Austrii. W tym czasie dla Alpiny jeździli również Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx i Hans Stuck.

Żródło: Alpina

3. W 1978 roku firma pokazała światu pierwszy model marki Alpina. Był to bazujący na BMW 3 serii E21 - B6 2.8. Alpina była pionierem w kwestiach technicznych. W latach 70. wprowadziła w modelu B7 silnik z turbosprężarką, a w latach 80. w modelu B10 Bi-Turbo, najszybszym sedanie świata tego okresu, motor z dwiema turbosprężarkami. W 1993 roku Alpina przedstawiła przyciski w kierownicy służące do zmiany biegów automatycznej skrzyni, rozwiązanie, które obecnie jest powszechnie używane.

Żródło: Onet

4. W1983 roku Alpina ze względu na zaawansowane zmiany i wysoką jakość została zarejestrowana w Niemczech jako niezależna marka. I tym różni się od firm tuningowych. Nie można przyjechać do fabryki w Buchloe używanym BMW i poprosić o przerobienie na Alpinę. Firma sprzedaje natomiast niezależnie komplety felg i spoilerów do wszystkich modeli, również tych klasycznych.

Żródło: Onet

5. Każda oryginalna Alpina ma wyraźnie widoczny podwójny numer VIN. Najpierw BMW nabija swój numer, po czym samochód trafia do fabryki w Buchloe, gdzie VIN BMW jest przekreślany i Alpina nabija nowy numer.

Żródło: Alpina

6. BMW Alpina B12 5.7 Coupe, która zadebiutowała w 1992 roku, była pierwszym modelem Alpiny, który przekroczył 300 km/h.

Żródło: Alpina

7. W 1999 roku Alpina zaprezentowała pierwszy model z silnikiem diesla. Była to Alpina D10 Bi-Turbo, w swoim czasie najmocniejszy sedan świata z silnikiem diesla.

Żródło: Alpina

8. W 2002 roku Alpina wkroczyła na rynek amerykański, oferując model Roadster V8, który bazował na BMW Z8. Wyprodukowano 555 egzemplarzy tego modelu. Samochód w przeciwieństwie do Z8 wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów.

Żródło: Onet

9. Wszystkie felgi Alpiny mają 20 ramion. W modelach odlewanych wentyle ukryte są pod dekielkiem, a w kutych - wyraźnie widoczne.

Żródło: Alpina

10. W 2017 roku w Polsce pojawił się pierwszy autoryzowany salon i serwis marki Alpina. Zlokalizowany jest w Warszawie.

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:BMWMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków