Logo
11 mln silnik wyprodukowano w Mlada Boleslav

11 mln silnik wyprodukowano w Mlada Boleslav

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Skoda Auto ma już 114 letnie doświadczenie w produkcji jednostek napędowych. W Mlada Boleslav wyprodukowano od 1899 roku 11 mln silników.

Skoda Auto Mlada Boleslav
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Skoda Auto Mlada Boleslav

Od 1899 roku w Mlada Boleslav produkowane są silniki. Pierwsze przeznaczne były do rowerów i motocykli, a od 1905 roku powstawały już silniki do samochodów.

Jubileuszowy silnik to czterocylindrowy 1.4 l TSI (EA211), który podobnie jak 1.2 TSI, przeznaczony jest do samochodów produkowanych nie tylko przez Skodę, ale również Audi, Seata i Volkswagena.

W Mlada Boleslav zainwestowano w centrum badawczo-rozwojowe Cesana 34 mln euro. Już wkrótce będzie tutaj 15 stanowisk do prób jednostek o mocy od 250 do 400 kW. Powstawać tutaj będą silniki przeznacone dla całego koncernu Volkswagen do samochodów produkowanych na całym świecie.

Pierwszy silnik w Mlada Boleslav powstał w 1899 roku. Przeznaczony był do rowerów firmy Laurina & Klementa. Miał jeden cylinder i moc 1,25-1,75 KM. Pojazd mógł rozwijać prędkość do 50 km/h.

W 1905 roku firma Laurin & Klement rozpoczęła produkcję pojazdu o nazwie Voiturette A, który napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej1100 cm3 i mocy 7 KM. W 1908 roku w tym zakładzie wyprodukowano pierwszy na świecie silnik ośmiocylindrowy, a w 1924 r. powstawały tutaj także silniki do samolotów.

Najważniejszym krokiem po II wijnie światowej było wprowadzenie w 1964 roku silnika umieszczonego z tyłu pojazdu, by od 1987 roku powrócić do tradycyjnego rozwiązania i montować jednostki napędowe z przodu.

1899rower Laurin & Klement napędzany silnikiem spalinowym
1905Laurin & Klement Vouturette A - pierwszy samochód z Mlada Boleslav
1908pierwszy ośmiocylindrowy silnik na świecie - typ FF o pojemności 4900 cm3
1924rozpoczecie produkcji silników do samolotów
1925fuzja ze Skodą Pilzno
1931Skoda produkuje jeden z najlepszych silników sześciocylindrowych
1933trzy Skody z silnikeim sześciocylindrowym w wyścigu na 1000 mil
1936Skoda Popular Monte Carlo wywalczyła II miejsce w Rajdzie Monte Carlo
1964premiera silnika umieszczonego z tyłu pojazdu
1987ko niec ery samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu
1991połączenie z koncernem Volkswagen
1997produkcja silnika 1.0 o mocy 37 kW dla Volkswagena
2001rozpoczęcie produkcji silnika 1.2 HTP (EA111)
2009rozpoczęcie produkcji silników 1.2 TSI (EA111)
2012rozpoczęcie budowy nowego centrum badawczo-rozwojowego Cesana, rozpoczęcie produkcji silnikow 1.2 TSI i 1.4 TSI (generacja EA211)
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan