Przy okazji premiery najnowszego samochodu marki, którym jest Alfa Romeo Giulia, warto przypomnieć sedany, które przyniosły sukces wloskiemu producentowi.
Po zakończeniu II wojny światowej i zniszczeniach wojennych szefostwo Alfa Romeo poszukiwało dalszego kierunku rozwoju firmy. Zrezygnowano już z produkcji luksusowych i drogich aut sportowych i zdecydowano, że powinny być produkowane bardziej dostępne i praktyczniejsze modele, które znajdą wielu nabywców. Jednocześnie nie zrezygnowano ze sportowego ducha.
Pierwszy model – Alfa Romeo 1900 trafił do produkcji w 1950 roku i powstawał w odbudowanej fabryce, co było mozliwe dzięki pomocy realizowanej w ramach Planu Marshalla. Auto miało 4,4 m długości przy rozstawie osi 2,63 m i masie własnej 1100 kg. Do napędu zastosowano czterocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z aluminiową głowicą o pojemności skokowej 1884 cm3 i mocy 80 KM, który pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 150 km/h.
Galeria zdjęć
Wielka nadzieja producenta i koncernu FCA na światowy sukces. Nowa Giulia jest samochodem ładnym i nowoczesnym, ale o jej zaletach i wadach dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, gdy auto trafi do sprzedaży.
Model produkowany w latach 1950-1958. Powstało 13 390 sedanów, a także kilkaset wersji coupé i kabriolet, które zbudowano poza macierzystą fabryką.
Czterodrzwiowy sedan, który był produkowany w latach 1955-1964. Powstało 131 806 egzemplarzy. Inne wersje nadwozia, to Giulietta Sprint, którą stworzył Bertone oraz najmniej popularny roadster Spider - dzieło Pininfariny.
Model produkowany w latach 1962-1978. Do jego produkcji wybudowano nową fabrykę w Arese. powstały jeszcze cztery wersje nadwozia, ale najpopularniejszy był sedan, którego wyprodukowano 572 646 egzemplarzy.
Sedan produkowany w latach 1968-1977. Model 1750 powstał w liczbie 101 883 egz., a wersji 2000 wyprodukowano 89 840 egzemplarzy.
Model produkowany w latach 1972-1984, którego autorem designu był wówczas rozpoczynający karierę Giorgetto Giugiaro. Jego platforma stała się bazą dla klasy średniej samochodów marki Alfa Romeo przez dwadzieścia kolejnych lat. Model ten włoski producent może zaliczyć do sukcesów, za sprzedażą 475 722 egz. W latach 1974 – 1986 produkowano także udane coupé Alfetta GT/GTV, które było dziełem studia Ital Design.
Sedan produkowany w latach 1977-1985, którego krytykowany design powstał w Centra Stile Alfa Romeo. Producent może się pochwalić sprzedażą 379 691 egzemplarzy.
Sedan produkowany w latach 1984-1987, który mógł się pochwalić kilkoma niekonwecjonalnymi w owych czasach rozwiązaniami jak m.in. samoczynnie wysuwany przedni spoiler, który przy prędkości ponad 80 km/h poprawiał aerodynamikę pojazdu oraz nowoczesna deska rozdzielcza bez okrągłych zegarów. Powstało 56 428 egzemplarzy.
Sedan produkowany w latach 1985-1992, którego premiera (i nazwa) zbiegły się z 75 rocznica istnienia włoskiej marki. To także ostatni w historii model przed przejęciem marki przez koncern Fiata. Wyprodukowano 386 773 egzemplarzy.
Na poczatku lat osiemdziesiątych XX wieku marce Alfa Romeo groziło bankructwo. Po rozmowach z zagranicznymi partnerami ostatecznie wybór padł na Fiata, który przejął markę w 1986 roku. Nowy sedan Alfa 156, który był produkowany w latach 1992-1998, był także pierwszym modelem po włączeniu marki do koncernu Fiata. Powstało 195 526 egzemplarzy.
Sedan produkowany w latach 1997-2007, a od 2000 roku do oferty dołaczyła wersja kombi o nazwie Sportwagon. Łacznie obu wersji wyprodukowano 673 435 egz., z czego ponad 500 000 stanowiły sedany.
Model produkowany w latach 2005-2011, który powstał na platformie stworzonej przy współpracy Fiata i General Motors. Nie był to udany model. Ostatecznie wyprodukowano 220 835 egz., z czego połowę stanowiła wersja sedan.
Wielka nadzieja producenta i koncernu FCA na światowy sukces. Nowa Giulia jest samochodem ładnym i nowoczesnym, ale o jej zaletach i wadach dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, gdy auto trafi do sprzedaży.