Szukanie niszy w niszy trwa w najlepsze. SUV-y już nie wystarczają, europejski rynek jest najwyraźniej znudzony i żąda czegoś nowego. A gdyby tak upodobnić muskularne pseudoterenówki do aut sportowych? Przecież i tak większość z nich nie zjeżdża z asfaltu. Połączmy zatem SUV-y z autami coupé. Sukces BMW X6 pokazuje, że w takiej formie tkwi potencjał – myślą producenci i szykują nowe propozycje, które już za kilka miesięcy pojawią się na rynku.

Porsche z wierzchu Macan, pod spodem Q5

Charakterystyczne zegary, stacyjka z lewej strony kierownicy i wysoko umieszczony drążek zmiany biegów. Do tego zewnętrzna stylistyka bardzo podobna do Cayenne’a – nikt nie będzie miał wątpliwości, z jaką marką ma do czynienia. A o tym, że pod zewnętrznymi powłokami pojazdu rodem z Zuffenhausen tak naprawdę będzie skrywało się Audi Q5, niektórzy klienci pewnie nigdy się nie dowiedzą.

W porównaniu z technicznym pierwowzorem silniki Macana (tak, ta nazwa jest już niestety prawie pewna) mają mieć średnio o 20 koni więcej. Gdy tylko w 2013 roku ruszy sprzedaż, klienci będą mogli wybierać spośród 4 motorów: 210- lub 278-konnego TDI oraz 245- i 292-konnego TFSI. Do przeniesienia napędu posłużą 6-stopniowe skrzynie manualne lub 7-przełożeniowe, dwusprzęgłowe przekładnie PDK. Ceny? Średnio o ok. 5 tys. euro więcej niż za porównywalne Q5.BMW X4 to po prostu mniejszy brat X6

Zaprezentowane w 2008 roku X6 okazało się przełomowe – dotąd żaden SUV nie miał tak dynamicznej sylwetki i tak zdecydowanie nie zrywał z offroadową stylistyką. Krytycy mówili o przekombinowanym designie, ale rynek zagłosował po swojemu i w wielu krajach, w tym w Polsce, X6 okazało się hitem. Kompaktowe X4 w kwestii designu będzie kontynuacją X6.

Tylne błotniki nie zostaną aż tak mocno wyeksponowane, a pod względem rozmiarów wnętrze nowego SUC-a (miejmy nadzieję, że ta nazwa się nie przyjmie) będzie mniej więcej na miarę kokpitu X3. Jedyny wyjątek to bagażnik, który za sprawą ściętego dachu musi być mniejszy. Produkcją modelu zajmie się amerykański zakład BMW. Paleta silnikowa zostanie przejęta z X3. Dodatkowo pojawi się wersja 25d o mocy 218 KM, a 35i zamiast 396 będzie miało 320 KM. Nie planuje się natomiast sportowych odmian M. Mercedes nowe GLK: żadnych kantów

Obecna generacja SUV-a Mercedesa wygląda trochę tak, jakby została zaprojektowana głównie za pomocą linijki – najwyraźniej projektanci zapatrzyli się na legendarny model G. Za trzy lata wszystko się zmieni i GLK otrzyma bardziej lifestylowy sznyt. Techniczną bazą będzie klasa C zbudowana na nowej platformie przewidującej napęd 4x4 lub na tył.

Auto będzie lżejsze i bardziej funkcjonalne. Ponieważ nowe rzędowe silniki 6-cylindrowe zadebiutują dopiero w 2016 r., w GLK zobaczymy zmodyfikowane motory V6. Do tego dwie wersje hybrydowe: słabsza będzie mogła przejechać na prądzie do 3 km, mocniejsza (Plug-in) – nawet do 30 km. Audi Q6 to nowe Q5 ze ściętym dachem

Pierwszeństwo ma Macan, Audi Q6 pojawi się dopiero 3 lata później. Dlaczego? Obecne Q5 odnosi niekwestionowany sukces, a Porsche nie ma podobnego pojazdu i nie może dłużej czekać. Poza tym Q6 będzie bazowało na nowym Q5, które ma być o 50 mm dłuższe od obecnego – idealne wymiary do budowania dynamicznego, sportowego pojazdu.

Do tego Ingolstadt planuje dwie wersje S: benzynową 3.0 o mocy 354 KM i z 313-konnym dieslem V6. Oprócz tego w cenniku znajdą się: 2.0 TDI/190 KM, 2.0 TFSI/225 KM, 3.0 TDI/258 KM, a hybrydy będą miały dwa warianty mocy.