W najbliższych latach ta liczba będzie dynamicznie wzrastać, ponieważ obecnie gama samochodów z napędem na cztery koła jest szeroka jak nigdy wcześniej – w sprzedaży znajduje się aż siedem modeli. To efekt konsekwentnie prowadzonej przez Skodę polityki poprawy bezpieczeństwa, czemu współcześnie głównie służy napęd 4x4.
Warto o tym pamiętać szczególnie w zbliżającym się okresie jesienno -zimowym, kiedy pogarszają się warunki drogowe: szybciej robi się ciemno, nawierzchnia dróg często jest mokra lub oblodzona. W niekorzystnych warunkach spada koncentracja kierowców, dlatego warto zmienić technikę jazdy i zdjąć nogę z gazu.
Jednak nie wszystkie sytuacje na drodze da się przewidzieć oraz zapobiec im – w takich sytuacjach często z pomocą przychodzi właśnie napęd na cztery koła, nawet jeśli kierowca nie ma świadomości jego działania. Nowoczesne układy pracują niezauważalnie, a przede wszystkim - błyskawicznie.
We wszystkich czteronapędowych modelach Skody zastosowano ten sam mechanizm oparty na sterowanym elektronicznie sprzęgle Haldex najnowszej generacji, które pełni funkcję blokady międzyosiowej. Współpracuje ono z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, co umożliwia precyzyjny rozdział momentu obrotowego, który trafia na te koła, które mają największą przyczepność. W zależności od modelu, taki system przeniesienia napędu podkreśla jego konkretne cechy.
Najpopularniejszą Skodą z napędem 4x4 jest Octavia Combi - bestseller Skody w tej kategorii od 1999 roku, dostępna z czterema silnikami: benzynowym 1.8 TSI 180 KM oraz turbodieslami TDI 1.6 105 KM i 2.0 150 lub 184 KM. Te same silniki (za wyjątkiem najsłabszego diesla) dostępne są nowej Octavii Scout. Flagowy model Skody, Superb, dostępny jest w wersji 4x4 w obydwu wersjach nadwozia: jako elegancka limuzyna oraz praktyczne kombi, które występuje również w wersji Outdoor - jej zmodyfikowane zderzaki i osłony z tworzywa chronią nadwozie przed drobnymi uszkodzeniami.
Zastosowany napęd na cztery koła pozwala bezpiecznie wykorzystać potencjał silników: benzynowych 1.8 TSI (160 KM) i potężnego 3.6 FSI oraz turbodiesli 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM.
Od 2013 roku popularny SUV Skody wystęuje w dwóch wersjach: Yeti oraz Yeti Outdoor, obie dostępne z napędem na wszystkie koła. Pierwszy doskonale sprawdza się w mieście, gdzie napęd 4x4 oraz duży prześwit pomagają uniknąć pułapek czekających na kierowców w gąszczu mejskich ulic.
Yeti Outdoor to z kolei propozycja dla aktywnych - ten model Skody ma największy potencjał w terenie, a jego możliwości wykraczają daleko po za to, czego oczekujemy od miejskiego SUV-a. Oba modele dostępne są zarówno ze skrzynią manualną, jak i DSG, a do wyboru są silniki 2.0 TDI o mocy 110, 140 lub 170 KM oraz benzynowy 1.8 TSI (152 lub 160 KM).
Galeria zdjęć
Nowoczesne silniki stworzone z myślą o środowisku.
Nowa Skoda Octavia Scout to nie tylko praktyczne kombi, ale samochód zdolny podołać najcięższym zadaniom w trudnym terenie. Prześwit, w stosunku do zwykłej Octavii, zwiększono o ponad 3 cm i wynosi 171 mm, a dopuszczalna masa holowanej przyczepy wzrosła o 20%, do dwóch ton.
Za rozdział momentu obrotowego odpowiada wielopłytkowe sprzęgło Haldex piątej generacji.
Komfortowe i przestronne wnętrze flagowego modelu w połączeniu z nowoczesnym systemem napędu na wszystkie koła czyni ze Skody Superb dynamiczną i bezpieczną limuzynę, a wersji Outdoor pozwala cieszyć się wygodą i luksusem także poza utwardzonymi drogami.
Skoda Yeti Outdoor ma zmienione zderzaki oraz chroniące przed uszkodzeniami osłony z tworzywa. „Pakiet na bezdroża” oraz tryb Off-road są w standardzie.
Tryb Off-road sprawia, że Skodą Yeti bez obaw można wybrać się w miejsca niedostępne dla większości konkurentów. Wystarczy wcisnąć jeden przycisk na desce rozdzielczej, aby układy ASR, EDS i ABS przestawiły się na tryb terenowy. Dzięki temu samochód lepiej sprawuje się na luźnych i śliskich nawierzchniach, jak piasek, kamienie czy błoto, łatwiej też pokonuje strome podjazdy oraz zjazdy: wystarczy zjechać na zbocze, a system bezpiecznie sprowadzi samochód na dół. Tryb automatycznie wyłącza się po przekroczeniu prędkości 30 km/h.
Skoda Octavia Combi 4X4 często wybierana jest przez ludzi aktywnych, uprawiających dyscypliny sportu, które nierzadko wymagają zabrania dużej ilości sprzętu oraz dojazdu w odległe miejsca po drogach szutrowych lub leśnych. Aby uchronić samochód przed uszkodzeniem przez wystające z drogi korzenie lub kamienie, warto dokupić “Pakiet na bezdroża”. W jego skład wchodzi między innymi komplet osłon podwozia zabezpieczających silnik, przewody hamulcowe oraz cięgno hamulca ręcznego. Dodatkowo pakiet zwiększa prześwit o 15 mm.
Modele 4x4 oferowane przez Skodą są dostępne zarówno ze skrzynią manulaną jak i DSG
Zastosowany w Skodach z napędem 4x4 system kontroli zjazdu ze wzniesienia ułatwia pokonywanie trudnych zjazdów
Zimą napęd 4x4 gwarantuje trakcję w każdych warunkach.
Zastosowany w Skodach napęd 4x4 zwiększa potencjał auta