Citroën C4 WRC reprezentuje francuską markę w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata od 2007 roku. Auto zadebiutowało podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Model C4 WRC nie miał łatwego zadania. Musiał powtórzyć spektakularne sukcesy Xsary WRC, którą Sebastien Loeb sięgnął po trzy tytuły Rajdowego Mistrza Świata. W chwili obecnej dwa Citroeny C4 WRC rywalizują na odcinkach specjalnych Rajdu Polski. W niedzielę dowiemy się, czy samochodom uda się wyjść obronną ręką z konfrontacji z mazurskimi szutrami. Tymczasem odkrywamy sekrety rajdowej maszyny z dwoma szewronami ma masce.

Francuska rajdówka została zbudowana według specyfikacji WRC. Wymaga ona, by wyczynowy pojazd powstał na bazie auta powszechnie dostępnego w salonach sprzedaży. Z tego powodu kształty rajdowego Citroena są zbliżone do wyglądu samochodów, jakie na co dzień spotykamy na ulicach. Regulamin pozwolił na wyposażenie rajdówki w dodatkowe wloty powietrza oraz spojlery, które usprawniają chłodzenie silnika i hamulców oraz zwiększają siłę dociskającą pojazd do nawierzchni.

Na zbliżonych kształtach nadwozia podobieństwa się kończą. Samochody klasy WRC kryją pod karoserią najnowocześniejszą technikę. Do napędu Citroena C4 WRC użyto dwulitrowego silnika z turbodoładowaniem. Regulamin mówi, że czterocylindrowy motor może wytwarzać 300 KM. Citroen przyznaje się do 315 KM, ale znawcy twierdzą, że pod maską C4 WRC może drzemać 320-340 KM. Koni byłoby znacznie więcej, gdyby nie regulaminowa zwężka w układzie dolotowym, której zadaniem jest ograniczanie dopływu powietrza do cylindrów. Warto pamiętać, że o dynamice pojazdu nie decyduje moc tylko moment obrotowy. Kierowcy Citroena C4 WRC z pewnością nie narzekają na jego niedostatek. Samochód produkuje niemal 600 Nm. To trzykrotnie więcej od seryjnych aut z silnikiem o pojemności dwóch litrów!

Potężna siła trafia na wszystkie koła poprzez niezwykle efektywny układ przeniesienia napędu. Citroen C4 WRC jeździ na oponach gwarantujących optymalną przyczepność. W mechanizmach różnicowych zamontowano blokady ograniczające buksowanie kół podczas ostrego przyśpieszania. 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia zmienia przełożenia w czasie ułamków sekund. Specjalna konstrukcja przekładni zwalnia kierowcę z konieczności używania pedału sprzęgła. Korzysta się z niego tylko podczas ruszania z miejsca.

Dzięki napędowi na wszystkie koła auto klasy WRC nie ma najmniejszych problemów z błyskawicznym startem. Przyśpieszenie do "setki" trwa niecałe cztery sekundy. Odpowiednio dobrane przełożenia skrzyni biegów sprawiają, że samochód rozpędza się w imponującym tempie aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej. Teoretycznie nie jest ona wielka. 180-200 km/h to wynik osiągalny przez usportowione wersje miejskich aut. Trzeba jednak pamiętać, że samochody klasy WRC często rozwijają wspomnianą prędkość na ośnieżonych, bądź wyboistych, szutrowych drogach!

Moc i prędkość nie wystarczy, by wygrywać rajdy. Mistrzowski samochód musi się także doskonale prowadzić. Pomaga w tym zaawansowane zawieszenie z niezwykle szerokim zakresem regulacji sprężyn i amortyzatorów. Potężne hamulce z wielotłoczkowymi zaciskami skracają do minimum drogę hamowania. Na szybko pokonywanych zakrętach kluczową rolę ma optymalny rozkład masy. Citroen C4 WRC waży 1230 kilogramów, a jego ciężar został w niemal równych proporcjach rozdzielony między obie osie. Niskie położenie środka ciężkości uzyskano dzięki zoptymalizowaniu położenia wielu elementów - m.in. silnika i foteli zawodników, które są znacznie odsunięte od deski rozdzielczej oraz osadzone przy samej podłodze.

Sportu samochodowego nie sposób zaliczyć do grona bezpiecznych dyscyplin. Nic więc dziwnego, że Międzynarodowa Federacja Samochodowa opracowuje regulaminy zobowiązujące do wyposażenia aut w elementy, które gwarantują odpowiedni poziom ochrony zawodników przed skutkami wypadku. Na pokładzie Citroena C4 WRC znalazły się kubełkowe fotele, wielopunktowe pasy, system gaśniczy oraz liczne wzmocnienia. Najbardziej charakterystycznym elementem wyposażenia samochodów rajdowych jest oczywiście klatka bezpieczeństwa.

Rozbudowana konstrukcja powstaje z rur o długości przekraczającej 30 metrów. Otaczają one zawodników z każdej strony, chroniąc przed następstwami uderzenia w przeszkodę. To jednak nie jedyne zadanie klatki. Metalowy szkielet usztywnia nadwozie, co zwiększa precyzję pokonywania zakrętów. Zastrzały klatki bezpieczeństwa są wyprowadzone do kielichów zawieszenia. Dzięki temu samochody WRC bez większego uszczerbku znoszą lądowania po kilkudziesięciometrowych skokach.

Charakterystycznym elementem rajdowej techniki jazdy jest głębokie ścinanie zakrętów. Nierzadko towarzyszą mu snopy iskier sypiących się spod podwozia samochodu. Spektakularne zjawisko rzadko kiedy kończy się uszkodzeniem rajdówki. Newralgiczne elementy są bowiem osłonięte solidnymi płytami.

Citroen C4 WRC spełnił pokładane w nim nadzieje. Umożliwił Sebastienowi Loebowi sięgnięcie po dwa kolejne tytuły Rajdowego Mistrza Świata. Jest wielce prawdopodobne, że w 2009 roku Citroen będzie świętował zdobycie kolejnego mistrzostwa, gdyż Loeb z właściwą sobie skutecznością radzi sobie z konkurentami. Za kierownicą modelu C4 WRC tryumfował ponad 20 razy.

Dane techniczne

Silnik:

- turbodoładowany, aluminiowy, czterocylindrowy

- pojemność skokowa (cm3): 1998

- moc maksymalna: 315 KM przy 5 500 obr./min

- maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 2750 obr./min

Przeniesienie napędu

- napęd na 4 koła

- sprzęgło trzytarczowe z włókien węglowych

- półautomatyczna, 6-biegowa skrzynia ze sterowaniem sekwencyjnym

Hamulce przednie

- tarczowe wentylowane, zaciski o sześciu tłoczkach (asfalt)

- tarczowe wentylowane, zaciski o czterech tłoczkach (szuter)

Hamulce tylne

- tarczowe wentylowane, zaciski o czterech tłoczkach

- hamulec ręczny hydrauliczny

Zawieszenie

- typu MacPherson ze sprężynami śrubowymi

- amortyzatory Citroën/Exe-TC

Układ kierowniczy

- wspomaganie hydrauliczne

Koła

- 8 x 18 cali (asfalt)

- 7 x 15 cali (szuter)

Wymiary

- długość: 4274 mm

- szerokość: 1800 mm

- rozstaw osi: 2608 mm

Masa

- 1230 kg