Auto Świat CZTEROSUW

CZTEROSUW

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Za pierwszy suw uważa się ssanie, drugim jest sprężanie, potem praca iwydech. Jest to pewne uproszczenie, gdyż proces np. zasysania nie trwatylko podczas jednego suwu (zawór dolotowy zazwyczaj otwiera się przedGMP, a zamyka po DMP)

CZTEROSUW
Auto Świat
CZTEROSUW

Wszystkie cztery suwy wykonywane są w czasie dwóch pełnych obrotów wału korbowego. W czasie suwu ssania tłok przemieszcza się w dół cylindra, a przez otwarte zawory dolotowe wpada do cylindra powietrze (w dieslach i silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa) lub mieszanka paliwowo-powietrzna (w silnikach benzynowych zasilanych przez gaźnik lub wtrysk pośredni).

Po przekroczeniu przez tłok DMP rusza on z powrotem do góry, zawory dolotowe się zamykają i zaczyna się sprężanie. Chwilę przed największym sprężeniem następuje zapłon, a powstałe w jego wyniku gazy spalinowe gwałtownie popychają tłok ponownie w dół cylindra.

Ta faza to suw pracy, bo właśnie wówczas tłok efektywnie naciska na wał korbowy, powodując jego obrót. Ponowne osiągnięcie przez tłok DMP oznacza początek suwu wydechu - otwierają się zawory wydechowe i przemieszczający się w górę cylindra tłok wypycha spaliny.

Gdy osiągnie GMP i ruszy w dół, otworzą się znów zawory dolotowe i zacznie się kolejny suw ssania. W benzynowych jednostkach napędowych do zapłonu potrzebna jest iskra ze świecy zapłonowej, w silnikach wysokoprężnych zapłon następuje samoczynnie (patrz diesel).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków