Znacznie prościej można określić kondycję przekładni zamontowanej jeszcze w samochodzie. Jednak również to jest zadaniem dla specjalisty. Samodzielnie można tylko sprawdzić płynność przełączania biegów oraz stan i poziom oleju. Jeżeli biegi zmieniają się opornie, pojawiają się przy tym dziwne dźwięki, a olej śmierdzi spalenizną i jest wyraźnie przepalony, to taka skrzynia na pewno długo nie podziała. Najlepszą metodą zdiagnozowania skrzyni będzie jednak sprawdzenie panującego w niej ciśnienia oleju oraz w przypadku nowych przekładni zbadanie jej za pomocą komputera diagnostycznego. Czynności te da się wykonać tylkow warsztacie specjalizującym się w naprawach "automatów". Zastąpienie przekładni automatycznej skrzynią manualnąjest wykonalne, ale skomplikowane i bardzo kosztowne. Poza wymianą skrzyni należy również zamontować m.in. zwykłe sprzęgło, pedały, dźwignię, wał napędowy lub półosie, a w nowszych autach sterownik silnika. Często różnice sięgają jeszcze głębiej - auta z automatem mogą mieć inne zawieszenie, układ chłodzenia itd.