Ubiegły rok był dla Skody bardzo ważny. Na rynku pojawiła się nowa Octavia, pełną parą ruszyła też sprzedaż Rapida – nowość z 2012 roku.

Octavia to zdecydowanie nasza lokomotywa sprzedażowa. W nowej odsłonie jest to samochód rzeczywiście wyjątkowo udany – bardzo nowoczesny i dobrze zaprojektowany. Jesteśmy z Octavii bardzo dumni, co więcej, docenili ją także klienci i nie możemy narzekać na brak zamówień. Dobrze radzi sobie także wspomniany Rapid – w tym przypadku mamy do czynienia z zupełnie nowym modelem, musimy wiec wykonać sporą pracę by zwrócić uwagę klientów na fakt, że między dobrze znaną Fabią i Octavią, pojawiła się nowa propozycja – przestronne i dobrze wyposażone auto w przystępnej cenie i aż w dwóch wariantach nadwoziowych (Liftback oraz Spaceback).

Jeśli chodzi o technologię, w Skodzie pojawiło się i nadal pojawia, wiele elektronicznych gadżetów, do tej pory niedostępnych.

To prawda. W tym obszarze mamy sporą rewolucję. W ofercie pojawiło się wiele systemów i funkcji wspierających kierowcę. W Octavii mamy np. aktywny tempomat, który potrafi utrzymać nie tylko prędkość ale też dystans do poprzedzającego pojazdu. W parkowaniu może pomóc nam Asystent Parkowania a Lane Assistant zrobi wszystko by zapobiec niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Gdy mimo wszystko dojdzie do zderzenia zadbają o nas nie tylko poduszki, ale też hamulec antykolizyjny Multicollision brake, który wyhamuje auto by zapobiec kolejnym niekontrolowanym kolizjom.

To oczywiście tylko przykłady, ale można z całą mocą powiedzieć, że nasze auta są bardzo nowoczesne.

Czy to wszystko zasługa budowy auta w oparciu o płytę MQB? Wykorzystywana jest ona w wielu innych modelach koncernu.

Wspólna platforma daje nam więcej swobody w konfigurowaniu auta pod względem silników, skrzyń biegów, czy takich parametrów, jak np. rozstawu osi. Dzięki MQB możemy tworzyć wspaniałe auta, jak z „klocków” dostępnych w ramach koncernu VW.

To, że do Skody trafiły tak zaawansowane nowe systemy elektroniczne to naturalna kolej rzeczy, która wynika z wysokiej pozycji marki w koncernie oraz rosnących oczekiwań klientów.

No właśnie, czy przez to wszystko Skoda to nadal tania marka?

Pojęcie tania marka jest nieco nieprecyzyjne i odnosi się chyba do pierwszych sukcesów marki na naszym rynku, kiedy faktycznie sprzedawaliśmy sporo podstawowych, a więc tanich, wersji wyposażenia. Dla wielu były to pierwsze nowe auta.

Od tamtego czasu marka zmieniła się diametralnie. Nadal oferujemy przystępne cenowo auta, w przypadku których relacja ceny do jakości i wyposażenia jest często bezkonkurencyjna. Nieprawdą jest natomiast powtarzane czasem stwierdzenie, że sprzedajemy głównie podstawowe wersje. Dbamy o to by cała oferta była atrakcyjna. Np. w przypadku Octavii już wersja podstawowa Active wyposażona jest w klimatyzację i radio a podstawowy silnik 1.2 TSI 85 KM, dzięki turbinie oraz wysokiemu momentowi obrotowemu zapewnia osiągi zdecydowanie wystarczające do codziennej jazdy. Z drugiej strony cennika mamy np. Octavię RS, która kosztuje prawie 2 razy tyle, ale także tutaj zainteresowanie klientów jest bardzo duże.

Nie określiłbym zatem naszej marki jako taniej, a bardzo atrakcyjnej i uniwersalnej. Mamy auta dla różnych klientów – tych z zasobniejszym portfelem, oraz takich którzy szukają prostego samochodu z podstawowym wyposażeniem.

Kto najchętniej kupuje wasze auta?

Jakkolwiek banalnie to nie zabrzmi staramy się tworzyć auta odpowiadające na bardzo różnorodne potrzeby - dla każdego. W mnogości modeli, ich odmian oraz wersji naprawdę każdy znajdzie coś dla siebie.

Gdyby starać się znaleźć jakiś wspólny mianownik to można powiedzieć, że ważną grupą są rodziny. Chcemy by Skody były nie tylko dla kierowców, ale też ich pasażerów, rodzin. Wystarczy wsiąść do naszych aut by przekonać się, że zawsze duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo, funkcjonalność, przestronność oraz pakowność – np. wszystkie oferowane przez nas modele plasują się w ścisłej czołówce jeśli chodzi o pojemność bagażnika. Zawsze staramy się zatem zaoferować „trochę więcej auta” i klienci doceniają takie podejście, podobnie jak bardzo szeroka ofertę silników, wersji oraz opcji. Oczywiście są pewne ograniczenia, ale zawsze klient ma dużą swobodę podczas konfiguracji. Dzięki temu może stworzyć dla siebie auto „szyte na miarę”.

A klienci są wobec was lojalni?

Zdecydowanie tak – wielu klientów pojawia się w naszych salonach po kolejne auto. Są tacy, którzy jeszcze z Felicji przesiadają się np. na Rapida. Są bardzo pozytywnie zaskoczonych jak przez lata zmieniła się marka – jak się rozwinęła. W przypadku nowych klientów też często wystarczy prezentacja auta i jazda próbna by przekonać się, że Skoda to zdecydowanie marka, którą warto rozważyć. Skupiamy się zatem na pokazywaniu naszych modeli i zachęcaniu do ich testowania – oczywiście pomagają nam w tym lojalni klienci, którzy stają się ambasadorami marki.

W tym roku nie ma zbyt wielu nowości. Ostatnia to Octavia w wersji Scout, choć auto z napędem na cztery koła było dostępne już wcześniej.

Prawdziwą rewolucję modelową mieliśmy w zeszłym roku. 2014 to więc czas na złapanie oddechu i premiery kilku wersji specjalnych, jak luksusowa Octavia Laurin & Klement czy wspomniana wersja Scout. To jeszcze bardziej offroadowa odmiana Octavii 4x4 – wyposażonej w świetny układ przeniesienia napędu na 4 kołą (Haldex V generacji). Octavię 4x4 stylistycznie nie różni się od pozostałych wersji. Octavii Scout natomiast nie da się pomylić z żadną inna Octavią – posiada osłony wokół auta oraz przeprojektowany zderzak przedni i tylni. Zawieszenie jest podniesione o ok 3 cm a podwozie chronią dodatkowe osłony. W przypadku Scouta mamy też do czynienia z premierą silnikową – w tym modelu dostępny będzie dwulitrowy diesel o mocy 184 KM i imponującym momencie obrotowym 380 Nm, ze skrzynią DSG oraz napędem na 4 koła. Będzie to jednostka zapewniająca najlepsze przyspieszenie spośród wszystkich modeli marki z silnikiem wysokoprężnym.

To zaskakujące, że po tylu latach Fabia jest nadal liderem w segmencie. Kiedy premiera nowego modelu?

Fabia to faktycznie obok Octavii nasz hit sprzedażowy. To zasługa bardzo dopracowanej i uniwersalnej konstrukcji oraz wyjątkowo atrakcyjnej oferty.

Skoda konsekwentnie odświeża swoją gamę modelową – przyszedł zatem czas także na Nową Fabię, której światowa premiera odbędzie się w tym roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Do sprzedaży w Polsce auto trafi na początku przyszłego roku.

Ciekawe, że ani Rapid, ani Fabia nie są budowane na MQB. Czy Nowa Fabia będzie aż tak zaawansowane technologicznie?

Octavia jest modelem pozycjonowanym wyżej, ale mogę powiedzieć, że na pewno nowych technologii w Fabii nie zabraknie.

A co się stanie z Roomsterem? Będzie kolejne wcielenie?

Sprzedajemy po ok. 300 sztuk miesięcznie. Ale czy będzie kolejny model, tego jeszcze nie wiemy.

Dziękuję za rozmowę.