Rynek felg do terenówek zdominowany jest przez stalówki. Nic dziwnego – szeroka oferta, korzystne ceny i możliwość naprawy młotkiem w polu robią swoje. Kiedyś dominowały Mangelsy, teraz Inter Cars oferuje Speedmaxy, w firmie Extrem4x4 kupimy produkt o nazwie 4-MAD, gdzie indziej dostaniemy Max Wheels, podobno ktoś – na własną rękę – reanimował nazwę Mangels.
Alcar do terenu proponuje felgi stalowe DOTZ Pharao i DOTZ Dakar. Ceny? Dla danego rozmiaru np. do Toyoty LC od 250 do 450 zł. Różnorodność wynika z tego, że w większości przypadków – pod warunkiem zamówienia odpowiedniej liczby felg (oczywiście w Chinach) – hurtownik wybiera wszystkie parametry felgi, a także kształt i kolor. Zamówienie będzie wykonane pod dowolną marką. Dominują trzy standardy kolorystyczne: białe, czarne i chromowane. Jak wybrać bezpieczny produkt? Można pytać o certyfikaty (np. TÜV – choć ten nie jest konieczny). O producencie dobrze świadczy, jeżeli jest obecny np. na rynku niemieckim. Problemem jest często odporność na korozję, o tym jednak przekonamy się dopiero po pierwszej zimie.
Produkty ze stopów lekkich wykonuje się trzema technologiami – jako odlewy grawitacyjne (najczęściej fatalna jakość, trudno je wyważyć), ciśnieniowe (bardzo dobre) oraz kute. Te ostatnie są najbardziej wytrzymałe (nie pękają po uderzeniu), niestety też ciężkie i drogie. W sporcie wykorzystuje się wysokiej jakości odlewy uszlachetnione np. domieszką magnezu, który poprawia odprowadzenie ciepła. Za porównywalny rozmiar jak w stalówkach zapłacimy od 320 do 1200 zł.
Jeśli wybraliśmy rodzaj felgi, pora przejść do rozmiarów. Kompletując całe koła, możemy zastosować felgi o różnej średnicy. Np. mając na aucie 15-calowe i trzymając się założonej średnicy zewnętrznej opony, możemy zastosować też 16-calowe (w drugą stronę może się nie udać – zabraknie miejsca np. na zaciski).
Jeśli zastosujemy większą felgę, trochę pogorszy się komfort jazdy, ale polepszy się stabilność. Kolejnym parametrem jest szerokość felgi. Zależy od przewidywanej opony – jej szerokości oraz profilu (im mniejszy profil, tym bardziej precyzyjnie musi być dobrana szerokość felgi).
Kolejny parametr to ET. Ujemny powoduje, że felga będzie bardziej wystawać na zewnątrz, dodatni – że schowa się we wnęce koła. Bardziej poszukiwane są felgi „ujemne”, bo samochód staje się bardziej stabilny (opony nie mogą wystawać poza obrys nadkoli). Szczególnie w nowych autach najlepiej jednak trzymać się parametrów seryjnych. Pozostałe parametry (np. J/JJ) opisują kształt felgi i zazwyczaj są nieistotne.
W terenówkach występuje tylko kilka podstawowych rozmiarów (np. felgi 6x139,7 pasują do większości Toyot, Opli, Mitsubishi), ale nie można dowolnie zamieniać felgi pomiędzy tymi autami – decydują też inne parametry.