• Przedwczesny zapłon powoduje spalanie stukowe, tyle że wyjątkowo intensywne
  • Standardowe zabezpieczenia przeciwstukowe silników z LSPI sobie nie radzą
  • Regularna wymiana oleju i stosowanie paliw wysokiej jakości ograniczają ryzyko problemów
  • Jazda "ekologiczna", na niskich obrotach , zwiększa ryzyko zniszczenia silnika

Moda na downsizingowe silniki ostatnio nieco osłabła, od kiedy wprowadzono bardziej życiowe metody badania emisji spalin i okazało się, że po zmianie metodologii małe i mocne silniki nie wypadają już tak świetnie w oficjalnych testach.

Nie zmienia to jednak faktu, że w ciągu ostatniej dekady na drogi trafiły miliony aut z silnikami o niewielkiej pojemności, ale wysokiej mocy osiąganej głównie dzięki wysokiemu ciśnieniu doładowania. 150 KM z litra czy 200 KM z półtora litra pojemności? W dobie silników TSI, TFSI, EcoBoost czy Tce nikogo już nie dziwi! Kiedyś taki stosunek mocy do pojemności miały silniki aut wyczynowych, których trwałość liczono raczej w godzinach niż w setkach tysięcy kilometrów. Czy dzisiejsze, małe i wysilone jednostki, mimo olbrzymich obciążeń, mają przed sobą dłuższy żywot? Tak, ale...